
Książka dotyczy pomników publicznych w Księstwie Warszawskim, Królestwie Polskim, Wolnym Mieście Krakowie i Wielkim Księstwie Poznańskim w latach 1807–1830, a więc w tych politycznych bytach na terenie dawnej Rzeczypospolitej, które na początku XIX wieku aspirowały do statusu „wskrzeszonej” Polski. Poddaje ona analizie ideologiczną wymowę pomnikowej komemoracji zasłużonych jednostek, będącej charakterystycznym zjawiskiem na tym obszarze w tym czasie. Pomniki publiczne promowały różne wizje osobowego ideału, na których określone grupy politycznego interesu chciały oprzeć „wskrzeszoną” wspólnotę narodową. Analiza pomników jako specyficznych obiektów artystycznych, uobecniających zagadnienie „wskrzeszonej” tożsamości Polaków w przestrzeni (a zatem i sferze) publicznej, unaocznia nam ścisłą zależność ich formy wizualno-przestrzennej od względów ideologicznych i potrzeby dostosowania propagandowego przekazu do spodziewanego odbiorcy. Niniejsza monografia pogłębia więc naszą wiedzę o polityczno-społecznym ugruntowaniu sztuki w tym szczególnym okresie, w którym na ziemiach polskich rodziła się artystyczna nowoczesność. Ta ostatnia była wyznaczana właśnie takimi specyficznymi zjawiskami jak pomniki publiczne, które zaprzęgały elitarne formy artystycznego wyrazu w służbę demokratyzującego się życia politycznego doby porozbiorowej. Jest to zarazem pierwsze opracowanie tematu ówczesnej ideologii „wskrzeszenia” w ogóle, dlatego też adresowane nie tylko do osób zainteresowanych historią sztuki, ale i również historią polityczną i społeczno-kulturową początku XIX wieku.
Mikołaj Getka-Kenig (ur. 1987) jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego (historia i historia sztuki) i Courtauld Instutite of Art w Londynie (historia sztuki). Obronił pracę doktorską na UW w roku 2016, która została wyróżniona nagrodą dla młodych historyków sztuki im. ks. Sz. Dettloffa i stanowi podstawę tej książki. Po ukończeniu studiów doktoranckich pracował w Żydowskim Instytucie Historycznym oraz w Instytucie Historii Nauki PAN, a obecnie jest adiunktem w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego (w ramach stażu podoktorskiego NCN FUGA).
Budowanie na obcej ziemi
Haptyczność poszerzona: zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku
Nagrobek biskupa Jana Konarskiego w katedrze na Wawelu
Blok jako dzieło sztuki. Trzy modele architektury socjalnej w XX-wiecznej Francji: Le Corbusier, Emile Aillaud, Ricardo Bofill
Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji
Z dziejów polskiej historii sztuki. Studia i szkice
Visibilia signa ad pietatem excitantes. Teoria sztuki sakralnej pisarzy kościelnych epoki nowożytnej
Jezuici wobec tradycji średniowiecznej. Barokizacje kościołów w Kłodzku, Świdnicy, Jeleniej Górze i Żaganiu
Architektura pałacu Goetzów-Okocimskich w Brzesku-Okocimiu
Sen w rzeźbie nagrobnej Bartłomieja Berrecciego
Jak zostałem Europejczykiem
Na początku był „brulion”. O modelach kultury i poezji roczników sześćdziesiątych
„Podobno jestem niemodny…”. JASNOŚĆ. Wiersze - OUTLET
Sieci wiedzy. Teoria zarządzania między nauką a praktyką
check_circle
check_circle