Zwroty krytyczne, podobnie jak poprzednie książki Arlety Galant, pisane są w intrygującym (dla) czytelnika „rewizyjnym” trybie. Polega on – spłycając rzecz całą – na nieustającym zderzaniu historycznoliterackiego rekonesansu z najnowszymi teoriami i metodologiami, a także z krytyczną lekturą podsuwającą niebanalne pytania do/wobec ugruntowanych już przekonań czy tez. To zderzanie (a raczej: cyrkulacja zderzeń) nie ma jednak charakteru autorytatywnych gestów kogoś, kto „wie lepiej”, lecz odbywa się w konsekwentnie utrzymywanym przez Autorkę trybie pełnego – jednocześnie – empatii i przekory, podziwu i krytycyzmu czytania tekstów, a także życzliwego i przenikliwego zarazem nicowania stojących za nimi konceptów i teoretycznych umocowań. Takim trybem czytanio-pisania Arleta Galant pokazuje najlepsze strony polskiej literackiej krytyki feministycznej. Traktując feminizm jako „poważną światopoglądową robotę”, nie ucieka bowiem przed problematycznymi kwestiami i kłopotliwymi pytaniami, stawianymi różnym feministycznym teoriom i praktykom.
dr hab. Dorota Kozicka
SPIS TREŚCI
Od autorki
I
Literatura i płeć – ciągi dalsze
Płeć niemożliwa
Pop, zaangażowanie i…
Pakty z autobiografizmem
Koszty narracji
Autobiograficzne umiejscowienia – hipotezy
Uśmiechy i urazy. Różewicz, kobiety, popkultura
II
Biografie i przestrzenie
„Życie a życie to jest duża różnica”. O biografiach Bronisławy Wajs – Papuszy
Miejskie rewersy Katarzyny Suchodolskiej
Miasto i mięso
Miasta w ramach (Judith Kuckart i Julia Franck)
Kobieta, lektura, miasto – flâneuse raz jeszcze
III
Lektury krytyczne
Krytyka akademicka i okolice
Krytyka feministyczna „rozkwita” w literaturze
There are no/mad women in this attic
Kanon i trupy (dygresja)
Męskość i metoda, czyli co o mężczyznach mówią
polskie feministyczne badaczki literatury
Prowincjonalizowanie feminizmu w polskich badaniach literackich
Zakończenie
Nota bibliograficzna
Indeks nazwisk
Summary
Arleta Galant
Arleta Galant – dr hab., literaturoznawczyni, krytyczka literacka, adiunkt w Zakładzie Literatury XX i XXI Wieku w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego. Autorka książek Prywatne, publiczne, autobiograficzne. O dziennikach i esejach Jana Lechonia, Zofii Nałkowskiej, Marii Kuncewiczowej i Jerzego Stempowskiego (Warszawa 2010) oraz Prowincje literatury. Polska proza kobiet po 1956 roku (Szczecin 2013, 2014). Współredaktorka kilku monografii, m.in. Pisarstwo kobiet pomiędzy dwoma dwudziestoleciami (Kraków 2011), Czytanie. Kobieta, biblioteka, lektura (Szczecin 2015), Monady. Polsko-niemiecko-żydowskie po(st)graniczne narracje miejskie (Kraków–Budapeszt 2015), Kobieta, literatura, medycyna (Szczecin 2016). Autorka artykułów poświęconych historii literatury kobiet, polskiej prozie współczesnej, tekstom autobiograficznym, narracjom miejskim i feministycznej krytyce literackiej.