W sumie więc można uznać, że los tygodników opinii uzależniony jest od umiejętności szybkiego i wprawnego odczytywania sygnałów płynących z systemu medialnego i systemu społeczno-politycznego. Ich ekonomiczna kondycja wyprzedzająco informuje o koniunkturze rynku medialnego, ale prawidłowe jej zdiagnozowanie zakłócane jest przez normatywne lub ekonomiczne oddziaływanie władz państwowych na rynek medialny.
Treściowa zawartość tygodników opinii sygnalizuje zjawiska społeczne. Toczące się na ich łamach kampanie publicystyczne zazwyczaj wynikają z realnych problemów społecznych.
Zatrudnieni w nich dziennikarze stanowią elitę swego zawodu. Mają także istotny wpływ na praktyczne uczenie dziennikarstwa. Stanowią wzór, do którego dążą, lub z którym porównują się adepci tego zawodu.
Redakcje tygodników opinii zaczęły dywersyfikować swój produkt. Jego papierowa wersja z biegiem czasu traci na znaczeniu zastępowana zróżnicowanymi cenowo pakietami dostępu do baz danych (artykułów, analiz, itp.) wytworzonych przez poszczególne redakcje.
Z Zakończenia
Książka wyszła spod pióra najwybitniejszego badacza współczesnego polskiego systemu mediów profesora Tomasza Mielczarka. Jej czytelnik otrzyma pracę o ogromnej zawartości faktograficznej i skłaniającą do głębokich refleksji nad współczesnymi mechanizmami komunikacji masowej. Wywoła duże zainteresowanie wśród studentów dziennikarstwa, politologii i kulturoznawstwa. Bez wątpienia sięgną po nią uczestnicy życia politycznego i kulturalnego, znajdując w niej impuls do głębokich przemyśleń.
prof. zw. dr hab. Wiktor Pepliński
Praca jest bardzo interesująca, wartościowa i potrzebna czytelnikom, zarówno medioznawcom jak i pokoleniom studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych. Wielką zaletą jest warstwa faktograficzna, jak i trafne i wyważone podsumowania ewolucji linii redakcyjnej poszczególnych tytułów i wieloletnich trendów.
dr hab. Ryszard Filas
Spis treści
Wstęp
Rozdział pierwszy
Prasa opinii czy ilustrowane magazyny społeczne?
Starożytni Grecy nie czytali czasopism
Przegląd definicji
Historia zjawiska
Kształt współczesnego rynku
Rozdział drugi
„Polityka”. Mozolna ewolucja
Peerelowskie początki
Zmieniać się czy nie zmieniać?
Sześciolatka obfitości
Rynkowe realia
Na froncie politycznej wojny
Rozdział trzeci
„Wprost”. Radykalne rewolucje
Okres poznański
Przeprowadzka do Warszawy
Nietrafione pomysły
Poszukiwanie nowej koncepcji
Rozdział czwarty
„Newsweek”. Atrofia oryginalnego produktu
Made in USA
Przebudowa wydawniczego portfolio
„Będziemy krytykowali władzę, nie przejmując się wrzaskiem marginesu”
Rozdział piąty
Utwierdzanie konserwatywnej tożsamości
„Uważam Rze”
„wSieci”
„Do Rzeczy”
Zakończenie
Bibliografia
Aneks 1
Aneks 2
Indeks nazwisk
Tomasz Mielczarek
Tomasz Mielczarek, prof. dr hab., zastępca dyrektora ds. naukowych Instytutu Dziennikarstwa i Informacji UJK, medioznawca i historyk mediów, specjalizuje się w polskim systemie medialnym.