Temat, który podjęła Karolina Koprowska w swej książce, jest zarówno bardzo ważny – mentalnie, społecznie, historycznie – jak i trudny do obiektywnego, a jednocześnie zniuansowanego opisania oraz merytorycznie wyczerpującego opracowania (głównie z powodu szczupłości dostępnych świadectw, niepełnej wiedzy, konieczności wnioskowania z pośrednich form zapisu czy znaczących luk pamięciowych i nieobecności kluczowych wątków w zachowanych relacjach). W mojej ocenie wszystkie te wyzwania zostały w pracy odważnie podjęte, a problemy, które one niosą – rozwiązane, i to z pełnym merytorycznym, jak również etycznym, powodzeniem. Książka ta jest dojrzałym i cennym osiągnięciem badawczym.
Prof. dr hab. Ryszard Nycz
Książka Karoliny Koprowskiej jest próbą przyjrzenia się współczesnym relacjom polsko-żydowskim inaczej, niż zrobiliby to politolodzy czy historycy. Autorka rozprawy decyduje się na obserwację zjawisk należących do obszaru kultury: interesuje ją dyskurs afektywny i pozasymboliczny (kwestie przemilczeń, gestów, cielesnych odruchów). W ten sposób komplementarnie uzupełnia nowy i jeszcze daleki od wyczerpania ruch w badaniach nad przeszłością.
Dr hab. Roma Sendyka
Karolina Koprowska– doktorantka kulturoznawstwa w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kierowniczka projektu badawczego „Miejsce urodzenia jako kategoria badań kulturowych. Migracje –tożsamość – pamięć” w ramach Diamentowego Grantu. Ukończyła filologię polską specjalności antropologiczno-kulturowej oraz judaistykę w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ. Trzykrotna stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Publikowała m.in. w „Tekstach Drugich”, „Wielogłosie” i „Ruchu Literackim”. Współautorka książki Szczekociny w opowieściach mieszkańców. Czasy przedwojenne i wojna (Szczekociny 2014), współredaktorka monografii Wieś: miejsce, doświadczenie, opowieść (Kraków 2016) i „jak burgund pod światło...” szkice o Zuzannie Ginczance (Kraków 2018). Redaktorka naczelna czasopisma naukowego „Polisemia”.
Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci
Druga płeć na wygnaniu. Doświadczenie migracyjne w opowieści powojennych pisarek polskich
"Historia zamącana autobiografią". Zagadnienie tożsamości narracyjnej w odniesieniu do powojennej liryki Aleksandra Wata
Józef Jarema w międzywojennym teatrze awangardowym Cricot (1)
Akt twórczy jako mimesis. „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora
Kobiety na drodze. Doświadczenie przestrzeni publicznej w literaturze przełomu XIX i XX wieku
Miejsca Leśmiana. Topika recepcji krytycznoliterackiej
Irzykowski i inni. Twórczość Fryderyka Hebbla w Polsce 1890-1939
Zmysł formy. Sytuacje, przypadki, interpretacje polskiej poezji XX wieku
Korespondent Witkacy
Przekład jako kontynuacja twórczości własnej. Na przykładzie wybranych translacji Stanisława Barańczaka z języka angielskiego
Wychodzenie z „cienia imperium”. Wątki postzależnościowe w literaturze polskiej XX i XXI wieku
Historie i narracje
Intelektualne wizje i rewizje w dziejach stosunków polsko-niemieckich XVIII–XXI wieku
Holokaust. (Nie)odrobiona lekcja historii
Hirszfeldowie. Zrozumieć krew, wyd. II poprawione
Pińskie błota. Natura, wiedza i polityka na polskim Polesiu do 1945 roku, wyd. II popr.
check_circle
check_circle