Temat, który podjęła Karolina Koprowska w swej książce, jest zarówno bardzo ważny – mentalnie, społecznie, historycznie – jak i trudny do obiektywnego, a jednocześnie zniuansowanego opisania oraz merytorycznie wyczerpującego opracowania (głównie z powodu szczupłości dostępnych świadectw, niepełnej wiedzy, konieczności wnioskowania z pośrednich form zapisu czy znaczących luk pamięciowych i nieobecności kluczowych wątków w zachowanych relacjach). W mojej ocenie wszystkie te wyzwania zostały w pracy odważnie podjęte, a problemy, które one niosą – rozwiązane, i to z pełnym merytorycznym, jak również etycznym, powodzeniem. Książka ta jest dojrzałym i cennym osiągnięciem badawczym.
Prof. dr hab. Ryszard Nycz
Książka Karoliny Koprowskiej jest próbą przyjrzenia się współczesnym relacjom polsko-żydowskim inaczej, niż zrobiliby to politolodzy czy historycy. Autorka rozprawy decyduje się na obserwację zjawisk należących do obszaru kultury: interesuje ją dyskurs afektywny i pozasymboliczny (kwestie przemilczeń, gestów, cielesnych odruchów). W ten sposób komplementarnie uzupełnia nowy i jeszcze daleki od wyczerpania ruch w badaniach nad przeszłością.
Dr hab. Roma Sendyka
Karolina Koprowska– doktorantka kulturoznawstwa w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kierowniczka projektu badawczego „Miejsce urodzenia jako kategoria badań kulturowych. Migracje –tożsamość – pamięć” w ramach Diamentowego Grantu. Ukończyła filologię polską specjalności antropologiczno-kulturowej oraz judaistykę w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ. Trzykrotna stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Publikowała m.in. w „Tekstach Drugich”, „Wielogłosie” i „Ruchu Literackim”. Współautorka książki Szczekociny w opowieściach mieszkańców. Czasy przedwojenne i wojna (Szczekociny 2014), współredaktorka monografii Wieś: miejsce, doświadczenie, opowieść (Kraków 2016) i „jak burgund pod światło...” szkice o Zuzannie Ginczance (Kraków 2018). Redaktorka naczelna czasopisma naukowego „Polisemia”.
Słowo-obraz-dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918-1939
Miejsca Leśmiana. Topika recepcji krytycznoliterackiej
Poznawanie i nazywanie. Refleksja cywilizacyjna i epistemologiczna w polskiej poezji modernistycznej
Być agentem wiecznej idei. Przemiany poglądów estetycznych Debory Vogel
Pasaż tekstowy. Czytanie miasta jako forma doświadczania przeszłości we współczesnym eseju polskim
Korespondent Witkacy
Szukanie dotyku. Problematyka ciała w polskiej poezji współczesnej
Ikona i trauma. Pytania o „obraz prawdziwy” w liryce i sztuce polskiej drugiej połowy XX wieku
Autopowieść. Dyskurs autobiograficzny w prozie Kazimierza Brandysa
Przekład jako kontynuacja twórczości własnej. Na przykładzie wybranych translacji Stanisława Barańczaka z języka angielskiego
Inwencje i repetycje. Formy doświadczenia poetyckiego w twórczości Juliana Przybosia
Nikt się nie rodzi strukturalistą. Twórczość literacka Edwarda Balcerzana
"Historia zamącana autobiografią". Zagadnienie tożsamości narracyjnej w odniesieniu do powojennej liryki Aleksandra Wata
Nazistowska rewolucja kulturalna
Historie i narracje
Pińskie błota. Natura, wiedza i polityka na polskim Polesiu do 1945 roku, wyd. II popr.
Hirszfeldowie. Zrozumieć krew, wyd. II poprawione
check_circle
check_circle