NAGRODA NAUKOWA POLITYKI 2019 - LAUREATKA
Klio, muza historii, z impetem wtargnęła na terytorium Melpomene.
P.J. Rhodes
W starożytnej Grecji teatr był pierwszym przejawem kultury masowej. Z opiniotwórczej siły tego medium zdawali sobie sprawę zarówno archonci zezwalający na wystawienia, finansujący je choregowie, jak i sami twórcy. Komediopisarze i tragediopisarze sprawnie manipulowali historiami zaczerpniętymi z mitów, by mówić o aktualnych wydarzeniach rozgrywających się poza sceną Teatru Dionizosa. Ambitny cel, postawiony przez Autorkę, polega na odczytaniu zachowanych dramatów poprzez historyczny i polityczny kontekst ich powstania, co może radykalnie zmienić możliwości interpretacyjne, które dotychczas ograniczano do aspektów estetyczno-literackich.
„Postrzegam książkę pani Śmiechowicz jako ciekawy tekst wpisujący się w nurt badań tych, którzy nierozerwalnie łączą piątowieczną ateńską «culture» z «power»”.
Prof. dr hab. Krystyna Bartol
„Otrzymaliśmy szerokie i barwne wprowadzenie do greckiego dramatu. (…) Język harmonijnie łączy naukową erudycję i akademicki warsztat z żywą, wciągającą narracją. (…) Nie tylko nie posiada żadnej konkurencji w dotychczasowych publikacjach polskojęzycznych, ale może spokojnie konkurować z wszystkimi pracami badaczy swojej dziedziny”.
Dr hab. Krzysztof Bielawski
Wstęp
Podziękowania
Źródła
CZĘŚĆ I NA GRANICY MITU – OKRES ARCHAICZNY
1. Tyrani i polityka kulturalna
2. Reformy Klejsthenesa i wojny perskie
CZĘŚĆ II OKRES KLASYCZNY
1. De gloria Atheniensium
Czasy Temistoklesa
Czasy Kimona
Czasy Peryklesa
Czasy Peryklesa ‒ Ateny po śmierci Ajschylosa
2. „Wojna o trzy kurwy”
Perykles i Aspazja, czyli o tym, jak rozpętaliśmy wojnę peloponeską
Ateny po śmierci Peryklesa – sofiści, „złota młodzież” i polityka Nikiasza
„Komedia demagogów”: Kleon, Hyperbolos, Pejsander i Kleofont
Katalog zbrodni wojennych
O ujeżdżaniu sprzymierzeńców i pozytywnych aspektach zgubienia tłuczka
3. Wojna peloponeska – Sezon II
Alkibiades i wyprawa sycylijska
O wielkiej idei panhellenizmu
„Dotarliśmy już do mety nieszczęść”
Ateny po klęsce
4. Pośród centaurów – eskapizm w utopię
Chronologia
Summary
Bibliografia
Appendix
Indeks osobowy
Indeks nazw geograficznych
Dzieła antyczne przywoływane w pracy
Olga Śmiechowicz
Olga Śmiechowicz – hellenista, historyk teatru. Pracownik naukowy w Katedrze Teatru i Dramatu na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współpracuje z The Centre for Aliative Research działającym przy Faculteit der Geesteswetenschappen Universitat vam Amsterdam, gdzie prowadzi zajęcia poświęcone polskiemu teatrowi współczesnemu. Gościnnie prowadziła również wykłady na Uniwersytetach im. Iwana Franki we Lwowie, im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Ruprechta-Karola w Heidelbergu. Stypendystka University of Cambridge, Sankt-Peterburskogo Gosudarstvennogo Universiteta, L’Université Paris-Sorbonne oraz Universität Wien. Członek kolegium recenzenckiego „Frammenti sulla scena. Studi sul teatro antico frammentario” wydawanego przez Centro Studi sul Teatro Classico Università degli Studi di Torino. Autorka monografii: Poeci sceniczni w komediach Arystofanesa (2014), Arystofanes (2015), Polski teatr po upadku komunizmu. Lupa, Warlikowski, Klata (2018), Dionysus since’89. Polish Theatre after the Fall of Communism(2018) oraz Arystofanes w Oxfordzie (2018).