Niniejszej publikacji przyświecają dwa cele. Pierwszym z nich jest krytyczne omówienie dotychczasowych badań nad polszczyzną osób wczesnodwujęzycznych, tj. przedstawicieli drugiego pokolenia polskich emigrantów, określanych mianem użytkowników języka polskiego jako odziedziczonego. Drugi zaś cel obejmuje rozpoznanie, opis i klasyfikację stosowanych przez nich strategii komunikacyjnych. Są one definiowane jako zamierzone działania werbalne podejmowane przez osoby dwujęzyczne w obliczu trudności z wyrażeniem intencji komunikacyjnej spowodowanych ich deficytami leksykalnymi.
Praca Anny Żurek na temat strategii komunikacyjnych osób wczesnobilingwalnych w Niemczech zapełnia lukę w polskich badaniach ze względu na przedmiot badań, a także wybór grupy respondentów. O doniosłości podjętej problematyki świadczy również wskazanie perspektyw dalszych dociekań zarówno w aspekcie językoznawczym, jak i dydaktycznym.
Z recenzji prof. dr hab. Elżbiety Sękowskiej
Doktor Anna Żurek jest pracownikiem Zakładu Językoznawstwa Stosowanego w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz lektorem w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców UWr. Opublikowała książkę pt. Grzeczność językowa w polszczyźnie cudzoziemców (2008), jest współautorką monografii Ukryty program nauczania polskiego i niemieckiego jako języków obcych. Konteksty kulturowe (2014), podręcznika dla niemieckich gimnazjalistów ABC Polnisch (2009) oraz zbioru ćwiczeń online dla użytkowników języka polskiego jako odziedziczonego Na końcu języka (2015). Jej zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia z zakresu teorii akwizycji języka, bilingwizmu, etykiety językowej, komunikacji międzykulturowej oraz lingwistyki empirycznej.
Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli jezyków obcych
ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego
Polski. Master level! 1. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego (A1)
Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze
Układ scalony. Gramatyka faz i etykiet
Struktura pojęciowa czasowników strachu
Niewerbalna struktura dialogu
Słowa i słówka. Podręcznik do nauki języka polskiego. Słownictwo i gramatyka dla początkujących (A1, A2)
Cześć, jak się masz? II. Spotkajmy się w Europie (A2)
Powiedz to po polsku / Say it the Polish Way. Ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienia ze słuchu
Pisma wybrane (Heinrich Kunstmann)
Między słowami. Narratorskie komentarze do mowy postaci w "Le Rouge et le Noir" Stendhala
Kiedyś wrócisz tu..., cz. I: Gdzie nadwiślański brzeg (B2)
Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomu B2 i C1
Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze
Powiedz to po polsku / Say it the Polish Way. Ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienia ze słuchu
check_circle
check_circle