Sztuka staje się życiem, a życie sztuką… Poglądy estetyczne Lou Andreas-Salomé w przestrzeni kulturowej końca XIX i początku XX wieku
Sztuka staje się życiem, a życie sztuką… Poglądy estetyczne Lou Andreas-Salomé w przestrzeni kulturowej końca XIX i początku XX wieku
ISBN
978-83-242-3462-2
ISBN E-book
978-83-242-3369-4
Rok wydania
2018
Premiera
2018-10-10
Liczba stron
304
Format
150x235
Książka
-20%
33,60 zł
42,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 33,60 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
19,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 19,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Urodzona w Sankt Petersburgu niemieckojęzyczna pisarka Lou Andreas-Salomé (1861–1937) była postacią ze wszech miar samodzielną i oryginalną. W życiu prywatnym przyjaźniła się z Friedrichem Nietzsche, była muzą i powierniczką poety Rainera Marii Rilkego, ale i gorącą zwolenniczką Sigmunda Freuda oraz psychoanalizy. Andreas-Salomé, należąca do najciekawszych postaci kobiecych w życiu kulturalnym Niemiec, była autorką powieści i nowel, esejów, a także książek filozoficznych, krytycznoliterackich, religioznawczych oraz psychoanalitycznych.

Niniejsza monografią jest pierwszą w polskim literaturoznawstwie rekonstrukcją poglądów estetycznych Andreas-Salomé, dotyczących artysty, procesu twórczego, dzieła sztuki, odbiorcy oraz wartości estetycznej. Pisarka, jako wyznawczyni filozofii życia, uważała, że sztuka bez życia nie miałaby racji bytu, zaś życie bez sztuki nie mogłoby objawić swej mocy. Z kolei kategoria „pomiędzy”, będąca immanentną cechą człowieka epoki modernizmu, okazuje się najbardziej dotyczyć artysty skazanego na ciągłe balansowanie pomiędzy ekstremami – bólem a szczęściem, zdrowiem a chorobą. 

Wstęp 
1. Cel i metoda badawcza 
2. Recepcja i stan badań 
Rozdział 1. Estetyka niemiecka w XIX wieku 
1.1. Friedrich Nietzsche in seinen Werken – pierwsza niemieckojęzyczna monografia Friedricha Nietzschego
1.2. Nietzscheańska estetyka według Lou Andreas-Salomé
Rozdział 2. Lou Andreas-Salomé – krytyczka literatury współczesnej 
2.1. Modernistyczna literatura niemieckojęzyczna 
2.1.1. Naturalizm i modernizm 
2.1.1.1. Niemiecki dramat naturalistyczny 
2.1.1.2. Modern w rozumieniu Andreas-Salomé 
2.1.2. Pluralizm estetyczny przełomu wieków 
2.1.2.1. Niemiecka liryka końca wieku (S. George, R. M. Rilke) 
2.1.2.2. Dramaturgia Gerharta Hauptmanna 
2.1.2.3. Narodziny wiosny Franka Wedekinda – zapowiedź ekspresjonizmu
2.2. Literatura skandynawska 
2.2.1. Prawda i wolność w dramatach Henrika Ibsena 
2.2.2. August Strindberg – „historia naturalna płci”?
2.2.3. Moda na Skandynawow (P. Nansen, K. Hamsun, A. Skram, B. Bjornson) 
2.3. Literatura rosyjska 
2.3.1. Lew Tołstoj – typ człowieka wewnętrznie rozdartego 
2.3.2. Fiodor Dostojewski – artysta między ekstremami 
Rozdział 3. Poglądy estetyczne Lou Andreas-Salomé w pismach teoretycznych 
3.1. „Tajemne głębie ludzkiej duszy” – Grundformen der Kunst. Eine psychologische Studie 
3.2. „Dzieło artystyczne ≪żyje≫” – Vom Kunstaffekt 
3.3. „Dlatego korzenie miłości i tworczości są identyczne” – Gedanken uber das Liebesproblem 
3.4. Artysta i dziecko – Kind und Kunst 
3.5. Religia i sztuka – ≪Expression≫
3.6. Między życiem a śmiercią – Des Dichters Erleben 
3.7. Sztuka i życie – Lebende Dichtung 
Rozdział 4. Sztuka a płeć na przełomie wieku XIX i XX 
4.1. Lou Andreas-Salomé i jej koncepcja płci 
4.2. Artysta – mężczyzna z domieszką kobiecości 
4.3. Lou Andreas-Salomé o literaturze kobiet przełomu wieku 
Rozdział 5. „Poezja to coś między snem a jego objaśnianiem” – sztuka i psychoanaliza 
5.1. Freuda rozumienie sztuki i artysty 
5.2. Sztuka i artysta w pismach psychoanalitycznych Lou Andreas-Salomé 
5.2.1. Marzenie senne a literatura 
5.2.2. Narcyzm jako zasada twórcza 
5.2.3. Hołd i polemika – Mein Dank an Freud 
5.2.4. Psychoanalityczny portret artysty 
Zakończenie 
Kalendarium życia i twórczości Lou Andreas-Salomé 
Wykaz skrótów 
Bibliografia 
Indeks nazwisk 
Grażyna Krupińska

Grażyna Krupińska – dr nauk humanistycznych w Zakładzie Kultur Krajów Niemieckojęzycznych i Skandynawskich w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Śląskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach dotyczących literatury niemieckiego obszaru językowego przełomu XIX i XX wieku, literatury kobiecej, gender i queer studies, dyskursu Obcego oraz twórczości Lou Andreas-Salomé. Opublikowała artykuły naukowe poświęcone dziełom m.in. Gerharta Hauptmanna, Ricardy Huch, Rainera Marii Rilkego, Bertolta Brechta, Ilsy Langner, Arnolda Zweiga oraz Sibylle Berg.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Sztuka staje się życiem, a życie sztuką… Poglądy estetyczne Lou Andreas-Salomé w przestrzeni kulturowej końca XIX i początku XX wieku
Książka
-20%
33,60 zł
42,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 33,60 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
19,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 19,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...