1. Wprowadzenie: powieść niemieckojęzyczna u progu XXI wieku
1.1. Granice współczesności
1.2. Przełom wieków – przełom w literaturze?
1.3. Powieść i jej aktorzy
1.4. Metoda i struktura
2. Przeszłość
2.1. Nowa powieść historyczna (Daniel Kehlmann: Rachuba świata, Thomas Hettche: Pfaueninsel)
2.2. Narracje historyczne – narracje postkolonialne (Ilija Trojanow: Kolekcjoner światów, Christian Kracht: Imperium, Lukas Bärfuss: Koala)
2.3. Los indywidualny w XX wieku (Julia Franck: Południca, Zsuzsa Bánk: Pływak, W.G. Sebald: Austerlitz)
2.4. Przestrzenie opresji (Günter Grass: Idąc rakiem, Herta Müller: Huśtawka oddechu, Lutz Seiler: Kruso)
2.5. NRD revisited (Uwe Tellkamp: Der Turm, Eugen Ruge: W czasach, gdy ubywało światła)
2.6. Rodzina i pamięć pokoleniowa (Arno Geiger: U nas wszystko dobrze, Nino Haratischwili: Ósme życie (dla Brilki))
2.7. Powroty na prowincję (Artur Becker: Kino Muza, Saša Stanišić: Noc przed festynem, Sibylle Lewitscharoff: Apostoloff)
2.8. Miłosne palimpsesty (Anne Weber: Tal der Herrlichkeiten, Monique Schwitter: Eins im Andern, Uwe Timm: Vogelweide)
2.9. Ostatni platonicy naszych czasów (Martin Walser: Ein liebender Mann / Das dreizehnte Kapitel, Peter Handke: Don Juan (sam o sobie opowiada))
3. Teraźniejszość
3.1. Narracje inicjacyjne, narracje rozwojowe (Wolfgang Herrndorf: Czik, Judith Schalansky: Der Hals der Giraffe)
3.2. Pokolenia po rewolucji (Robert Menasse: Don Juan de la Mancha oder Die Erziehung der Lust, Clemens Meyer: Als wir träumten, Helene Hegemann: Przetrąceni)
3.3. Kobieta i ciało (Elfriede Jelinek: Żądza, Marlene Streeruwitz: Jessica, 30, Sabine Scholl: Wir sind die Früchte des Zorns)
3.4. Miłość w czasach kapitalizmu (Peter Stamm: Siedem lat, Sibylle Berg: Der Tag, als meine Frau einen Mann fand)
3.5. Werter XXI wieku? (Feridun Zaimoglu: Liebesmale, scharlachrot / Liebesbrand, Navid Kermani: Große Liebe / Sozusagen Paris)
3.6. Nasi, obcy (Terézia Mora: Każdego dnia, Jenny Erpenbeck: Gehen, ging, gegangen, Michael Köhlmeier: Das Mädchen mit dem Fingerhut)
3.7. Kryminał jako źródło cierpień (Wolf Haas: Wieczne życie, Thomas Glavinic: Der Kameramörder, Paulus Hochgatterer: Die Süße des Lebens)
3.8. Prawda i zmyślenie prawdy (Norbert Gstrein: Rzemiosło zabijania, Daniel Kehlmann: Ich und Kaminski)
3.9. Samoświadomość literatury (Martin Walser: Śmierć krytyka, Marlene Streeruwitz: Nachkommen, Daniel Kehlmann: Ruhm)
4. Przyszłość
4.1. Nowe autofikcje (Wolf Haas: W obronie pozycji misjonarskiej, Felicitas Hoppe: Hoppe)
4.2. Nowe pokolenia (Juli Zeh: Instynkt gry, Clemens J. Setz: Indigo)
4.3. Nowe związki (Charlotte Roche: Wilgotne miejsca, Daniel Glattauer: Napisz do mnie, Wilhelm Genazino: Die Liebesblödigkeit)
4.4. Nowe społeczeństwa (Timur Vermes: On wrócił, Thomas Glavinic: Za sprawą nocy)
4.5. Nowe (anty)utopie (Christian Kracht: Tu będę w słońcu i cieniu, Juli Zeh: Corpus delicti, Dietmar Dath: Die Abschaffung der Arten)
4.6. Nowe przestrzenie (Christoph Ransmayr: Latająca góra, Walter Moers: Miasto Śniących Książek)
5. Dalsza przyszłość
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Indeks osób