Świat artysty
Świat artysty
ISBN
978-83-242-3467-7
Rok wydania
2018
Premiera
2018-12-30
Liczba stron
324
Format
135x205
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 31,20 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Pytanie kim jest i po co jest artysta nabrało we współczesnej kulturze nowego znaczenia. Kto ma  na to pytanie odpowiedzieć? Nie mam wątpliwości, że najpierw trzeba wsłuchać się w głos samych artystów; interesuje mnie wiedza o człowieku tworzącym, której dostarcza on sam. Narracje artystów o tym, czym jest tworzenie mają jedną niepowtarzalną cechę – wynikają z doświadczenia rzeczywistego aktu twórczego.

Od wieków pisarze, malarze, rzeźbiarze, kompozytorzy, reżyserzy, aktorzy dawali świadectwo głębokiej świadomości siebie jako człowieka działającego, ale dopiero modernizm zrodził formy i konwencje wypowiadania się artystów poza dziełem i w dziele na temat procesu tworzenia i tożsamości twórcy. Nikt bardziej wnikliwie i  przekonująco nie opowiadał o sobie jako człowieku twórczym i nie zgłębiał tego,  co jest przedmiotem szczególnego zainteresowania dzisiejszej kultury, czyli  praktyki tworzenia.

Świat artysty. Modernistyczne estetyki tworzenia jest książką o performerach nowoczesności. Rainer Maria Rilke,  Paul Cezanne, August Rodin, Georg Simmel, Bruno Schulz, Stanisław Witkiewicz i Stanisław Ignacy Witkiewicz rozpoznawali swoją tożsamość artysty, przeglądając się w Innym. Poszukiwali się nawzajem w  dziwnej przestrzeni zamieszkanej przez tych, dla których sztuka była całym światem i sposobem istnienia.

Wstęp

ROZDZIAŁ PIEWSZY
Historia historii tworzenia

W sztuce wszystko jest możliwe

Estetyka tworzenia w listach
O dwóch paradoksach kanonu (Witkacy i Rilke)
Wszystko jest możliwe, bo „wszystko jeszcze jest do zrobienia”

Być jak Cézanne… Paradoksy estetyki obecności

O spotkaniach w świecie sztuki „pod nieobecność czasu”
„W badaniu wrażliwości własnego »ja« wszystko staje się możliwe”

Rodin, czyli świat. O dwóch kosmogoniach

Poezja myślenia
Narodziny światopoglądu estetycznego. Estetyka Rilkego i socjologia zmysłów Simmla
Rodin – „to imię niezliczonych rzeczy”
Powierzchnia jako idea elementarna (Elementargedanken)
Ciało i gest mową epoki

ROZDZIAŁ DRUGI
Estetyka kaprysu

Anatomia kaprysu

Kilka przypomnień
Capriccio i weduty
Ciemny kaprys

Kaprys jako forma

Kaprys i modernistyczna ucieczka z krainy Logosu.
Oskar Wilde
Wizualizacje kaprysu. Nimfa Aby Warburga i Georges’a Didi-Hubermana

O kapryśnej lekkości bytu

„Lekkomyślność głupkowata” i ciężka filozofia
Tropienie słów
Estetyka ciężkości
Wenecja jako kaprys kulturonatury
Narodziny ponowoczesnej filozofii lekkości z ducha modernizmu

Bruno Schulz i kaprysy materii

Estetyka materii
Creatio jako kaprys
Groteskowa estetyka kaprysu

ROZDZIAŁ TRZECI
Artysta awangardowy – między Arcyludzkim i Nie-ludzkim

Estetyka antropologiczna
Geniusz, czyli rytuał opowieści
Artysta w narracjach Awangardy.W kręgu antyantropocentryzmu

Doświadczenie wolności absolutnej
Futuryzm, czyli wyjście z centrum. Artysta jako człowiek-hybryda
Artysta przeciwko sztuce. Dadaista – buntownik radykalny
Tożsamość zanegowana. Każdy jest artystą
Artysta bez biografii


Leonardo da Vinci – artysta Awangardy

ROZDZIAŁ CZWARTY
Portretowanie.
Teoria–historia–nieśmiertelność

Portret artysty. Od teorii do epifanii

Portret jako jednostka kulturowej historii literatury
Historia literatury i nieśmiertelność
Sztuka portretowania
Przebudzenie. Od portretu fotograficznego do portretu epoki

Od epifanii do historii. Modernizm w rodzinnym portrecie, czyli ojciec Witkacego i syn Witkiewicza

Stwarzanie Geniusza
Witkacy – Zepsute Arcydzieło
„Nowe Życie”

Autoportret kulturowy. Zakopiański eksperyment

W poszukiwaniu obrazu emblematycznego
Patografia miejsca
Totalna wyobraźnia konkwistadorów
Krajobraz ryzyka. „Sprzeczność uczuć najprostszych”
Między szaleństwem Natury a „metafizyczną dziwnością zakopiańskiego życia i użycia”

Spis ilustracji
Nota wydawnicza
Bibliografia
Indeks
Abstract

Magdalena Popiel

Magdalena Popiel –  prof. dr hab. w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się literaturą w perspektywie estetycznej i antropologicznej oraz komparatystyką kulturową. Autorka książek: Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty (2007), Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej (1999), Historia i metafora (1989). Redaktor naukowy serii „Biblioteka Narodowa”, współtwórca serii „Biblioteka Polska”, członek redakcji „Przestrzeni Teorii”, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Świat artysty
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 31,20 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

25.07.2018
Książka
-27,00 zł
5,00 zł
32,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 5,00 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
14,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 14,00 zł
Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
13,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 13,00 zł
24.10.2023
Tadeusz Lubelski

Hollender tułacz

Książka
-20%
47,20 zł
59,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 47,20 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
35,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 35,00 zł
Loading...