Historia najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistyczna
Historia najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistyczna
Redakcja
ISBN
978-83-242-3470-7
ISBN E-book
978-83-242-2919-2
Rok wydania
2018
Premiera
2018-12-30
Liczba stron
388
Format
135x205
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 31,20 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
18,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 18,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

W budowaniu tożsamości młodych ludzi i określaniu przez nich celów życiowych ogromnie ważne jest poczucie zakorzenienia w przeszłości, czerpanie z niej tego, co wartościowe, a zarazem krytyczne podejście do historycznych grzechów, wypaczeń i zaniechań. Autorzy XXX tomu serii „Edukacja Nauczycielska Polonisty”, podejmując tematykę obecności historii najnowszej na lekcjach języka polskiego, nie piszą jedynie o kulturowych i literackich sposobach poznawania przeszłości dalszej i bliższej, lecz także – a może przede wszystkim – o zdobywaniu narzędzi rozumienia teraźniejszości. Ważne jest, by nauka historii i kształcenie literackie wpisywały się w szczególną edukację ku wrażliwości, solidarności i empatii, która nie pozwala na zobojętnienie wobec wszelkich przejawów dyskryminacji, poniżania i umniejszania wartości innych ludzi, wobec postaw rasistowskich i antysemickich, wobec nieczułości i bezduszności, które prowadzą do dziejowych katastrof. 

 
Zgromadzone w tomie artykuły dowodzą, że każdy polonista może znaleźć własny klucz do przekazania młodym ludziom w interesującej formie nie tylko wiedzy historycznej, ale także uniwersalnych wartości. Poszukiwanie prawdy, obrona wolności, uważność w obliczu manipulacji pomagają bowiem uniknąć pułapek i błędów, przed którymi ostrzega nas historia.
 
* * *
 
Jestem głęboko przekonana, że zawarte w tomie artykuły będą dobrze służyły realnym potrzebom praktyki polonistycznej; że zachęcą nauczycieli do opracowywania i weryfikowania własnych koncepcji tematyczno-problemowych, w których najnowsze dzieje zwiążą się lepiej niż dotąd z formacyjnymi potrzebami społeczeństwa obywatelskiego.
 
Z recenzji prof. dr hab. Zofii Budrewicz 
WSTĘP
• Młodzi i szkolna polonistyka wobec niedalekiej przeszłości [Anna Janus-Sitarz, Agnieszka Kania] 
OBRAZ PRZEŁOMÓW POLITYCZNYCH W LITERATURZE I FILMIE
• Historia od II wojny w edukacji polonistycznej. Próba rozpoznania [Agnieszka Kania] 
• Stan wojenny w literaturze swojego czasu [Krzysztof Biedrzycki]
• Uwikłani w historię, czyli jakie możliwości dydaktyczne daje Wroniec Jacka Dukaja
[Ewa Nowak] 
• Doświadczenia stanu wojennego i współczesne migracje na lekcjach z licealistami. Czy solidarność jest (jeszcze) możliwa? [Agnieszka Kania] 
• Znośny tragizm bytu. Filmowa wizja PRL-u. Ujęcie dydaktyczne [Witold Bobiński] 
 
PRL W NAJNOWSZEJ LITERATURZE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
• (Nie)pamięć PRL-u. Literatura dziecięca i młodzieżowa wobec najnowszej historii Polski
[Małgorzata Chrobak] 
• „Świat był ten sam, ale nie taki sam”. Polskie lata 70. i 80. XX wieku w trzech powieściach dla młodzieży [Krystyna Zabawa] 
• Zanim w marzeniach nastolatków pojawił się tablet… Dorastanie w PRL-u z perspektywy twórców najnowszej literatury młodzieżowej [Martyna Jelonek] 
 
POLSKO-ŻYDOWSKIE „UZDRAWIANIE RELACJI”
• Proza Irit Amiel wobec „sublokatorstwa” jako kategorii kulturowej („osmaleni” wobec „sublokatorek” i „sublokatorów”) [Agata Patalas] 
• Schulzowskie konteksty na lekcjach języka polskiego [Anna Sałatarow] 
• Żydowska przeszłość Łodzi na kartach Fabryki muchołapek Andrzeja Barta. Dydaktyczny wymiar postpamięci [Małgorzata Kulik]
• Marzec ’68 w kontekście żydowskim a edukacja polonistyczna [Joanna Cymanowska-Gołdyn] 
 
O PRL-U W LITERATURZE I KULTURZE NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO
• Polski plakat propagandowy – esencja historii najnowszej w słowie i obrazie [Bartosz Benduch] 
• Czy warto stawiać na Tolka Banana? Dziedzictwo literatury PRL-u we współczesnej szkole [Biserka Čejović]
• Historia najnowsza, gry planszowe i lekcje języka polskiego [Aleksandra Dziubdziela] 
• Polifonia świadectw o wydarzeniach w Stoczni Gdańskiej. Jak łączyć edukację o mediach z problematyką historii najnowszej [Klaudia Mucha] 
• Film Popiełuszko. Wolność jest w nas, czyli ze współczesną młodzieżą o wolności w PRL-u i dzisiaj [Marianna Szumal] 
 
HISTORIA W JĘZYKU
• Refleksje podsumowujące na stulecie kształcenia językowego w odrodzonej polskiej szkole
[Jadwiga Kowalikowa] 
Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Historia najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistyczna
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 31,20 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
18,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 18,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...