Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych
Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych
Redakcja
ISBN
978-83-242-3498-1
ISBN E-book
978-83-242-2947-5
Rok wydania
2019
Premiera
2019-02-28
Liczba stron
344
Format
165x240
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
ISBN współwydawcy
978-83-64308-07-9 Muzeum Powstania Warszawskiego
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
22,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 22,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje
„Współczesne muzeum narracyjne związane jest ze zmianami w muzealnictwie światowym, jakie zaszły na przełomie ostatniej dekady XX wieku i początku XXI stulecia. Do zadań muzeum narracyjnego należą nie tylko zbieranie, konserwacja i przechowywanie oraz prezentowanie i promowanie informacji o zbiorach. Mecenasi lub twórcy ekspozycji wykazują ambicję opowiedzenia związanej z ekspozycją całościowej historii. Jej celem jest nie tylko prowadzenie narracji, ale też zaproszenie do dyskusji na temat prezentowanego wydarzenia czy zjawiska. W związku z tym rozszerza się zasób metod eksponowania przedmiotów z zastosowaniem zarówno tradycyjnych (na przykład scenografia), jak i nowoczesnych technik prezentacji, w tym wirtualizacji przekazu. Twórcy ekspozycji narracyjnej odwołują się jednocześnie do poznawania poprzez zmysły (wzrok, dotyk, dźwięk, zapach), ale także przywiązują wagę do roli emocji w odbiorze. Koncentracja tych celów, metod i bodźców, a także intencje twórców, by stworzyć wielowątkową narrację, pozwalają mówić o narracyjności muzeum” (fragment książki).
 
Tom Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych to prezentacja wyników badań i doświadczeń naukowców, ale też praktyków podejmujących kwestię współczesnego muzealnictwa historycznego w Polsce w ujęciu narracyjnym. Jego wyjątkowość polega na interdyscyplinarności podejść poszczególnych autorów. Czytelnik znajdzie tu teksty zawierające muzeologiczne, historyczne, socjologiczne, politologiczne, psychologiczne aspekty problemu tworzenia i funkcjonowania muzeów narracyjnych.
 
Celem autorów jest prezentacja doświadczeń z „narracją w muzeum” wielu polskich współczesnych muzeów historycznych, które powstały w ostatnich latach właśnie jako narracyjne. Pomysł opracowania niniejszej publikacji zrodził się w czasie dyskusji w gronie polskich muzeologów i praktyków. Zostali oni zainspirowani fenomenem tak zwanego boomu muzealnego w Polsce ‒ niewątpliwie narracyjne muzea historyczne to jedno z najciekawszych zjawisk we współczesnej kulturze. 
 
Niniejszy tom nie podsumowuje ani tym bardziej nie zamyka dyskusji o współczesnym muzealnictwie narracyjnym. Na kartach tej pracy zbiorowej czytelnicy znajdą także szereg postulatów badawczych, które należałoby podjąć w przyszłości. 
Wstęp, Jan Ołdakowski 
 
CZĘŚĆ I. MUZEUM I OPOWIEŚĆ
Dorota Folga-Januszewska, Muzeum i narracja: długa historia opowieści  
MUZY, MUZAJOS, MUZEJA – OD MITU DO FESTIWALU
MUZEUM I NATURA
MUZEJON I TRADYCJA EDUKACJI
NARRACJA WIEDZY O ŚWIECIE: MUZEUM JAKO BIBLIOTEKA, TEATR, PANDECHION, ENCYKLOPEDIA 
NARRACJA CZY KOLEKCJA 
NARRACJA NARODOWA, REGIONALNA, HISTORYCZNA – NOWE MUZEA KOŃCA XVIII DO POCZĄTKU XX WIEKU 
EDUKACJA JAKO OPOWIEŚĆ W MUZEUM JUTRA 
ETYKA NARRACJI W MUZEUM
Paweł Kowal, Społeczny, cywilizacyjny i polityczny kontekst polskiego boomu muzealnego 
UWARUNKOWANIA POWSTAWANIA MUZEÓW NARRACYJNYCH
DLACZEGO PO 1989 ROKU NIE POWSTAWAŁY WIELKIE MUZEA HISTORYCZNE?
RENESANS MUZEÓW NA ŚWIECIE 
POWRÓT POLITYKI HISTORYCZNEJ W NIEMCZECH I ROSJI 
BOOM MUZEALNY A ZMIANA POLITYKI HISTORYCZNEJ
GENEZA BOOMU MUZEALNEGO W POLSCE
ZMIANA CYWILIZACYJNA
MUZEA W ŚWIECIE TECHNOLOGII 
POTRZEBA ZACHOWANIA PAMIĘCI
POTRZEBA PRZEŻYCIA HISTORII
WNIOSKI
Dorota Folga-Januszewska, Paweł Kowal, Definicja muzeum narracyjnego
DEFINICJA
KONTEKST
Piotr Majewski, Narracja, inaczej – kilka słów o Historii, muzeach oraz tych, którzy je odwiedzają 
Piotr Kosiewski, Muzeum i narracja. Kilka uwag
LICZNIE ODWIEDZANE, NOWOCZESNE
MUZEA NOWOCZESNE, CZYLI?
MUZEALIUM
INSCENIZACJA CZY ORYGINALNE OBIEKTY? 
CENTRUM DIALOGU PRZEŁOMY
MUZEUM II WOJNY ŚWIATOWEJ
MUZEUM WARSZAWY
 
CZĘŚĆ II. MUZEUM I DOŚWIADCZENIE 
Jan Ołdakowski, Dlaczego powstają muzea historyczne narracyjne?  
DLACZEGO OBYWATELE CHCĄMUZEÓW NARRACYJNYCH? 
PODSUMOWANIE 
Paweł Ukielski, Koniec „końca historii”. Muzea narracyjne w nowym myśleniu o przeszłości 
KONIEC HISTORII – LATA 90. 
ZMIANY W PIERWSZYCH LATACH XXI WIEKU 
ZMIANY W POLSCE  
MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO JAKO PRZEŁOM SPOŁECZNY 
REZULTATY 
Karolina Wolska-Pabian, Nowe zadania muzeów narracyjnych na przykładzie działalności Muzeum Powstania Warszawskiego 
WSPÓŁCZESNE MUZEALNICTWO 
POWSTANIE I DZIAŁALNOŚĆ MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO  
DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO  
Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Inscenizowanie historii. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin 
MUZEUM HISTORII ŻYDÓW POLSKICH POLIN 
MIEJSCE SUMIENIA 
INSCENIZOWANIE HISTORII 
MASTERPLAN     
POLSKA I EUROPEJSKA OŚ CZASU    
PRZEŁOMY 
GALERIE CHRONOLOGICZNO-TEMATYCZNE 
GALERIE KULTUR ŻYDOWSKICH 
ZASADY METAHISTORYCZNE 
STRATEGIE NARRACYJNE 
Basil Kerski, Europejskie Centrum Solidarności (ECS) w Gdańsku. Muzeum Solidarności w połączeniu z instytucją wspierającą kulturę obywatelską 
MUZEA NARRACYJNE – POLSKI GŁOS W DYSKURSIE HISTORYCZNYM W EUROPIE 
ZNACZENIE MUZEÓW NARRACYJNYCH DLA POLSKIEGO MUZEALNICTWA 
ECS – MUZEUM I LABORATORIUM KULTURY OBYWATELSKIEJ  
Robert Kostro, Doświadczenie Muzeum Historii Polski   
ZMIANA KRAJOBRAZU   
POCZĄTKI MUZEUM HISTORII POLSKI I JEGO DOROBEK 
WYSTAWA STAŁA – WYZWANIE   
MUZEUM JAKO WIELKI PROJEKT 
Robert Mirzyński, Dobra opowieść potrzebuje metafory  
Robert Kotowski, Muzeum Dialogu Kultur – miejsce spotkań z „Innością” 
Liudmyla Levcheniuk, Wolontariat w polskich muzeach: doświadczenia Muzeum Powstania Warszawskiego 
WOLONTARIAT W MPW
HISTORIA PANI MICHALINY
CENTRUM WOLONTARIATU 
WNIOSKI 
Agnieszka Pawelec, Rekonstrukcja historyczna przykładem budowania narracji historycznej poza budynkiem muzeum 
 
CZĘŚĆ III. MUZEUM I LUDZIE 
Ilona Iłowiecka-Tańska, Kapitał naukowy: uczniowie i muzea 
DZICY I DOBRZE WYCHOWANI 
KAPITAŁNAUKOWY: SKĄD PŁYNIE WIEDZA O NAUCE 
KAPITAŁ NAUKOWY SZÓSTOKLASISTÓW 
CZY TYLKO SZKOŁA I RODZICE? 
UCZNIOWIE: BUDOWNICZY FREKWENCJI 
NA ZAKOŃCZENIE 
Katarzyna Potęga vel Żabik, Dziewczynki i chłopcy na wystawach 
PROBLEM STEREOTYPIZACJI PŁCIOWEJ W PLACÓWKACH EDUKACJI NIEFORMALNEJ 
EKSPONATY „DZIEWCZĘCE” I „CHŁOPIĘCE”
SPOSÓB ZWIEDZANIA – RÓŻNICE PŁCIOWE  
EKSPONATY PROJEKTOWANE DLA WSZYSTKICH – DZIAŁANIA 
Błażej Sajduk, Pokolenie Z w przestrzeni muzeum narracyjnego 
WSTĘP 
POKOLENIA
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA POKOLENIA Z MUZEUM NARRACYJNE 
POKOLENIE Z W MUZEUM NARRACYJNYM 
WNIOSKI 
Artur Kalinowski, Dlaczego ludzie odwiedzają wystawy – o pilotażu badania motywacji w warszawskich instytucjach kultury 
PROCEDURA BADANIA 
WYNIKI 
WYNIKI – MOTYWACJE ZE WZGLĘDU NA DZIECI 
WYNIKI – MOTYWACJE DOROSŁYCH 
PODSUMOWANIE WYNIKÓW 
Agnieszka Paczyńska, Rodzina w muzeum dziś i jutro 
1. RENESANS MUZEÓW 
2. RODZINY JAKO ODBIORCY KULTURY 
3. OCZEKIWANIA RODZIN WOBEC MUZEÓW I KORZYŚCI Z WIĘKSZEJ OBECNOŚCI RODZIN W MUZEACH 
4. MUZEALNA OFERTA DLA RODZIN 
5. REKOMENDACJE 
Hubert Francuz, Piotr Francuz, W barwach jesieni. Percepcja ekspozycji muzealnej przez osoby starsze 
KUNSTKAMERA 
MUZEUM CZŁOWIEKA 
WSPÓŁCZESNOŚĆ 
STARZEJĄCE SIĘ SPOŁECZEŃSTWO 
BIOLOGICZNE I SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA WIEKU SENIORALNEGO 
PERCEPCJA I UWAGA 
PAMIĘĆ PROCEDURALNA I SEMANTYCZNA 
PAMIĘĆ EPIZODYCZNA 
PAMIĘĆ AUTOBIOGRAFICZNA  
OGÓLNA INTELIGENCJA I STRATEGIE POZNAWCZE 
KOMUNIKACJA W PRZESTRZENI MUZEALNEJ
 
CZĘŚĆ IV. MUZEUM I PRZESTRZEŃ
Mateusz Walewski, Adam Wudarczyk, Rola nczesnych muzeów narracyjnych w rozwoju miast 
1. INFORMACJE WSTĘPNE 
2. CZYM JEST NOWOCZESNE MUZEUM? 
3. MUZEA BADANE W RAMACH PROJEKTU 
4. ROZWÓJ MUZEÓW NA TLE ROZWOJU MIAST W OSTATNICH LATACH 
5. MUZEA A POSTRZEGANIE MIAST 
6. DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA MUZEÓW 
7. WPŁYW MUZEÓW NA LOKALNE OTOCZENIE SPOŁECZNO-EKONOMICZNE 
8. PODSUMOWANIE 
ZAŁĄCZNIK 
Barbara Kłaput, Pomiędzy Scyllą i Charybdą. Muzeum narracyjne oczyma projektantów 
JAK POWSTAJE WYSTAWA 
OPOWIEŚĆ, NIE ENCYKLOPEDIA 
PROBLEMY ZE SCENARIUSZEM 
SCENARIUSZ – PRACA ZESPOŁU 
Z CZEGO SKŁADA SIĘ EKSCYTUJĄCA HISTORIA? 
WYSTAWA ROZWIJA SIĘ W PRZESTRZENI 
ŚRODKI WYRAZU 
MUZEUM – PAMIĘĆ POZAWERBALNA ZAKLĘTA W PRZEDMIOTACH 
EMOCJE 
„PROSTOTA JEST SZCZYTEM WYRAFINOWANIA” 
JAK ZADBAĆ O SPÓJNOŚĆ FORMY? KŁOPOTY Z AUTOREM 
NAJWIĘKSZE BOLĄCZKI. NIEADEKWATNOŚĆ NARZĘDZI DO TYPU PRACY 
WYSTAWA – I CO DALEJ?  
Mirosław Nizio, Przestrzeń muzealna w oczach architekta 
CEL, PRZESŁANIE, WARTOŚĆ I FUNKCJA 
PRACA Z INWESTOREM 
PROJEKTOWANIE EKSPOZYCJI 
MNIEJSZA SKALA, WIĘKSZA ODPOWIEDZIALNOŚĆ 
ODBIORCA VS. EKSPERT 
Michał Borowski, Muzeum przyszłości w przestrzeni miejskiej 
MUZEUM JAKO ŚWIĄTYNIA 
MUZEUM JAKO „DOM KULTURY” 
MUZEUM W PRZESTRZENI WIRTUALNEJ 
MIEJSCE NA MUZEUM – MUZEUM W PRZESTRZENI REALNEJ 
MUZEUM PRZYSZŁOŚCI 
 
Noty o autorach 
Indeks nazwisk 
Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
22,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 22,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...