Wstęp, Jan Ołdakowski
CZĘŚĆ I. MUZEUM I OPOWIEŚĆ
Dorota Folga-Januszewska, Muzeum i narracja: długa historia opowieści
MUZY, MUZAJOS, MUZEJA – OD MITU DO FESTIWALU
MUZEUM I NATURA
MUZEJON I TRADYCJA EDUKACJI
NARRACJA WIEDZY O ŚWIECIE: MUZEUM JAKO BIBLIOTEKA, TEATR, PANDECHION, ENCYKLOPEDIA
NARRACJA CZY KOLEKCJA
NARRACJA NARODOWA, REGIONALNA, HISTORYCZNA – NOWE MUZEA KOŃCA XVIII DO POCZĄTKU XX WIEKU
EDUKACJA JAKO OPOWIEŚĆ W MUZEUM JUTRA
ETYKA NARRACJI W MUZEUM
Paweł Kowal, Społeczny, cywilizacyjny i polityczny kontekst polskiego boomu muzealnego
UWARUNKOWANIA POWSTAWANIA MUZEÓW NARRACYJNYCH
DLACZEGO PO 1989 ROKU NIE POWSTAWAŁY WIELKIE MUZEA HISTORYCZNE?
RENESANS MUZEÓW NA ŚWIECIE
POWRÓT POLITYKI HISTORYCZNEJ W NIEMCZECH I ROSJI
BOOM MUZEALNY A ZMIANA POLITYKI HISTORYCZNEJ
GENEZA BOOMU MUZEALNEGO W POLSCE
ZMIANA CYWILIZACYJNA
MUZEA W ŚWIECIE TECHNOLOGII
POTRZEBA ZACHOWANIA PAMIĘCI
POTRZEBA PRZEŻYCIA HISTORII
WNIOSKI
Dorota Folga-Januszewska, Paweł Kowal, Definicja muzeum narracyjnego
DEFINICJA
KONTEKST
Piotr Majewski, Narracja, inaczej – kilka słów o Historii, muzeach oraz tych, którzy je odwiedzają
Piotr Kosiewski, Muzeum i narracja. Kilka uwag
LICZNIE ODWIEDZANE, NOWOCZESNE
MUZEA NOWOCZESNE, CZYLI?
MUZEALIUM
INSCENIZACJA CZY ORYGINALNE OBIEKTY?
CENTRUM DIALOGU PRZEŁOMY
MUZEUM II WOJNY ŚWIATOWEJ
MUZEUM WARSZAWY
CZĘŚĆ II. MUZEUM I DOŚWIADCZENIE
Jan Ołdakowski, Dlaczego powstają muzea historyczne narracyjne?
DLACZEGO OBYWATELE CHCĄMUZEÓW NARRACYJNYCH?
PODSUMOWANIE
Paweł Ukielski, Koniec „końca historii”. Muzea narracyjne w nowym myśleniu o przeszłości
KONIEC HISTORII – LATA 90.
ZMIANY W PIERWSZYCH LATACH XXI WIEKU
ZMIANY W POLSCE
MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO JAKO PRZEŁOM SPOŁECZNY
REZULTATY
Karolina Wolska-Pabian, Nowe zadania muzeów narracyjnych na przykładzie działalności Muzeum Powstania Warszawskiego
WSPÓŁCZESNE MUZEALNICTWO
POWSTANIE I DZIAŁALNOŚĆ MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO
DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO
Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Inscenizowanie historii. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
MUZEUM HISTORII ŻYDÓW POLSKICH POLIN
MIEJSCE SUMIENIA
INSCENIZOWANIE HISTORII
MASTERPLAN
POLSKA I EUROPEJSKA OŚ CZASU
PRZEŁOMY
GALERIE CHRONOLOGICZNO-TEMATYCZNE
GALERIE KULTUR ŻYDOWSKICH
ZASADY METAHISTORYCZNE
STRATEGIE NARRACYJNE
Basil Kerski, Europejskie Centrum Solidarności (ECS) w Gdańsku. Muzeum Solidarności w połączeniu z instytucją wspierającą kulturę obywatelską
MUZEA NARRACYJNE – POLSKI GŁOS W DYSKURSIE HISTORYCZNYM W EUROPIE
ZNACZENIE MUZEÓW NARRACYJNYCH DLA POLSKIEGO MUZEALNICTWA
ECS – MUZEUM I LABORATORIUM KULTURY OBYWATELSKIEJ
Robert Kostro, Doświadczenie Muzeum Historii Polski
ZMIANA KRAJOBRAZU
POCZĄTKI MUZEUM HISTORII POLSKI I JEGO DOROBEK
WYSTAWA STAŁA – WYZWANIE
MUZEUM JAKO WIELKI PROJEKT
Robert Mirzyński, Dobra opowieść potrzebuje metafory
Robert Kotowski, Muzeum Dialogu Kultur – miejsce spotkań z „Innością”
Liudmyla Levcheniuk, Wolontariat w polskich muzeach: doświadczenia Muzeum Powstania Warszawskiego
WOLONTARIAT W MPW
HISTORIA PANI MICHALINY
CENTRUM WOLONTARIATU
WNIOSKI
Agnieszka Pawelec, Rekonstrukcja historyczna przykładem budowania narracji historycznej poza budynkiem muzeum
CZĘŚĆ III. MUZEUM I LUDZIE
Ilona Iłowiecka-Tańska, Kapitał naukowy: uczniowie i muzea
DZICY I DOBRZE WYCHOWANI
KAPITAŁNAUKOWY: SKĄD PŁYNIE WIEDZA O NAUCE
KAPITAŁ NAUKOWY SZÓSTOKLASISTÓW
CZY TYLKO SZKOŁA I RODZICE?
UCZNIOWIE: BUDOWNICZY FREKWENCJI
NA ZAKOŃCZENIE
Katarzyna Potęga vel Żabik, Dziewczynki i chłopcy na wystawach
PROBLEM STEREOTYPIZACJI PŁCIOWEJ W PLACÓWKACH EDUKACJI NIEFORMALNEJ
EKSPONATY „DZIEWCZĘCE” I „CHŁOPIĘCE”
SPOSÓB ZWIEDZANIA – RÓŻNICE PŁCIOWE
EKSPONATY PROJEKTOWANE DLA WSZYSTKICH – DZIAŁANIA
Błażej Sajduk, Pokolenie Z w przestrzeni muzeum narracyjnego
WSTĘP
POKOLENIA
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA POKOLENIA Z MUZEUM NARRACYJNE
POKOLENIE Z W MUZEUM NARRACYJNYM
WNIOSKI
Artur Kalinowski, Dlaczego ludzie odwiedzają wystawy – o pilotażu badania motywacji w warszawskich instytucjach kultury
PROCEDURA BADANIA
WYNIKI
WYNIKI – MOTYWACJE ZE WZGLĘDU NA DZIECI
WYNIKI – MOTYWACJE DOROSŁYCH
PODSUMOWANIE WYNIKÓW
Agnieszka Paczyńska, Rodzina w muzeum dziś i jutro
1. RENESANS MUZEÓW
2. RODZINY JAKO ODBIORCY KULTURY
3. OCZEKIWANIA RODZIN WOBEC MUZEÓW I KORZYŚCI Z WIĘKSZEJ OBECNOŚCI RODZIN W MUZEACH
4. MUZEALNA OFERTA DLA RODZIN
5. REKOMENDACJE
Hubert Francuz, Piotr Francuz, W barwach jesieni. Percepcja ekspozycji muzealnej przez osoby starsze
KUNSTKAMERA
MUZEUM CZŁOWIEKA
WSPÓŁCZESNOŚĆ
STARZEJĄCE SIĘ SPOŁECZEŃSTWO
BIOLOGICZNE I SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA WIEKU SENIORALNEGO
PERCEPCJA I UWAGA
PAMIĘĆ PROCEDURALNA I SEMANTYCZNA
PAMIĘĆ EPIZODYCZNA
PAMIĘĆ AUTOBIOGRAFICZNA
OGÓLNA INTELIGENCJA I STRATEGIE POZNAWCZE
KOMUNIKACJA W PRZESTRZENI MUZEALNEJ
CZĘŚĆ IV. MUZEUM I PRZESTRZEŃ
Mateusz Walewski, Adam Wudarczyk, Rola nczesnych muzeów narracyjnych w rozwoju miast
1. INFORMACJE WSTĘPNE
2. CZYM JEST NOWOCZESNE MUZEUM?
3. MUZEA BADANE W RAMACH PROJEKTU
4. ROZWÓJ MUZEÓW NA TLE ROZWOJU MIAST W OSTATNICH LATACH
5. MUZEA A POSTRZEGANIE MIAST
6. DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA MUZEÓW
7. WPŁYW MUZEÓW NA LOKALNE OTOCZENIE SPOŁECZNO-EKONOMICZNE
8. PODSUMOWANIE
ZAŁĄCZNIK
Barbara Kłaput, Pomiędzy Scyllą i Charybdą. Muzeum narracyjne oczyma projektantów
JAK POWSTAJE WYSTAWA
OPOWIEŚĆ, NIE ENCYKLOPEDIA
PROBLEMY ZE SCENARIUSZEM
SCENARIUSZ – PRACA ZESPOŁU
Z CZEGO SKŁADA SIĘ EKSCYTUJĄCA HISTORIA?
WYSTAWA ROZWIJA SIĘ W PRZESTRZENI
ŚRODKI WYRAZU
MUZEUM – PAMIĘĆ POZAWERBALNA ZAKLĘTA W PRZEDMIOTACH
EMOCJE
„PROSTOTA JEST SZCZYTEM WYRAFINOWANIA”
JAK ZADBAĆ O SPÓJNOŚĆ FORMY? KŁOPOTY Z AUTOREM
NAJWIĘKSZE BOLĄCZKI. NIEADEKWATNOŚĆ NARZĘDZI DO TYPU PRACY
WYSTAWA – I CO DALEJ?
Mirosław Nizio, Przestrzeń muzealna w oczach architekta
CEL, PRZESŁANIE, WARTOŚĆ I FUNKCJA
PRACA Z INWESTOREM
PROJEKTOWANIE EKSPOZYCJI
MNIEJSZA SKALA, WIĘKSZA ODPOWIEDZIALNOŚĆ
ODBIORCA VS. EKSPERT
Michał Borowski, Muzeum przyszłości w przestrzeni miejskiej
MUZEUM JAKO ŚWIĄTYNIA
MUZEUM JAKO „DOM KULTURY”
MUZEUM W PRZESTRZENI WIRTUALNEJ
MIEJSCE NA MUZEUM – MUZEUM W PRZESTRZENI REALNEJ
MUZEUM PRZYSZŁOŚCI
Noty o autorach
Indeks nazwisk