Nadia konstruktorka. Sztuka i komunizm Chodasiewicz-Grabowskiej-Léger.
Nadia konstruktorka. Sztuka i komunizm Chodasiewicz-Grabowskiej-Léger.
ISBN
978-83-242-3564-3
ISBN E-book
978-83-242-2963-5
Rok wydania
2019
Premiera
2019-05-22
Liczba stron
284 (+44 s. il. na wklejkach)
Format
150x235
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
18,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje
Jest to pierwsza w Polsce książka poświęcona Nadii Léger (1904–1982; w rodzimej historiografii znanej głównie jako Wanda Chodasiewicz-Grabowska). Można w niej znaleźć nie tylko analizę dorobku malarskiego artystki, lecz również kolejnych etapów edukacji artystycznej (z uwzględnieniem sytuacji kobiet w poszczególnych ośrodkach) – u Władysława Strzemińskiego w Smoleńsku, w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, w paryskiej Académie Moderne u Amédée Ozenfanta i późniejszego męża Fernanda Légera. Poruszona została również problematyka działalności animatorskiej i kuratorskiej po obu stronach żelaznej kurtyny, a także strategii tożsamościowych artystki (wielokrotnie zmieniane imię i nazwisko, kwestia przynależności narodowej). Szczególny nacisk położono na związki Léger z Polską – przede wszystkim pomoc w zbiórce obrazów do Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy a.r. oraz redagowanie czasopisma „L’Art Contemporain – Sztuka Współczesna”. 
 
 
Karolina Zychowicz – w 2013 roku obroniła rozprawę doktorską Léger w Polsce. Recepcja twórczości artysty w XX wieku (Instytut Historii Sztuki KUL). Autorka książki Paryska lewica w stalinowskiej Warszawie: Wystawa współczesnej plastyki francuskiej w CBWA w 1952 roku (Warszawa 2014). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Młoda Polska 2017). Kuratorka wystawy Czerwona materia. Nadia Léger (25.05–9.09.2018, Muzeum Sztuki w Łodzi). 
 
 
*
 
„[…] właśnie dlatego, że nic w jej życiu i sztuce nie jest oczywiste i pewne, możemy otworzyć się na słabo rozpoznane a intrygujące obszary, tropiąc wymykające się nam ślady jak w klasycznym kryminale. Niekwestionowaną wartością książki jest więc zamysł napisania bez sentymentu studium złożonych zjawisk artystycznych, kulturowych, politycznych, których uczestniczką była bohaterką opowieści.

[…]

Książka jest pierwszą monografią artystki w istocie nieznanej czy, lepiej powiedzieć, znanej tylko ze słyszenia. Pozwala Nadii Léger oraz jej sztuce uwikłanej w politykę, ideologię i strategię autokreacji (z upodobaniem uprawiane przez całe życie) zająć widoczne miejsce w szeregu artystek XX wieku i europejskiej awangardy.

W końcowym akapicie pojawia się konstatacja wskazująca wprost na to, co tworzy tę malarkę naprawdę, i dopiero w tym aspekcie osobę istotną dla nowoczesnych praktyk artystycznych. Wszystkie przekłamania, manipulacje, jakich Nadia Léger dokonywała w swoim życiorysie, czynią z niej prototyp współczesnych artystek, które tak właśnie używają swej tożsamości – jako performansu, autokonstrukcji, gdzie dopiero, i tylko tu, kreowana jest ich rzeczywistość”.

Marta Leśniakowska, Nieoczywista tożsamość Nadii Léger, „Nowe Książki” 2020, nr 7–8, s. 60–61.

*
 
 
Wstęp 
  • Nadia uczennica i nauczycielka 
  • Pierwsze zetknięcie z awangardą – nauka u Władysława Strzemińskiego i Katarzyny Kobro w Smoleńsku 
  • Pobyt w charakterze wolnego słuchacza w „konserwa¬tywnej” Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie (1923–1925) 
  • W akademii wschodzących gwiazd paryskiej awangar¬dy – Fernanda Légera i Amédée Ozenfanta 
  • Sprawowanie pieczy nad akademią sztuki Fernanda Légera 
  • Nadia kuratorka i organizatorka 
  • Współredagowanie periodyku „L’Art Contemporain” – Sztuka Współczesna” 
  • Zbiórka obrazów do Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy a.r. w Łodzi 
  • Działalność kuratorska po II wojnie światowej 
  • Nadia artystka 
  • Nadia abstrakcjonistka. Lata 20. XX wieku 
  • Popowy socrealizm Nadii Chodasiewicz-Petrovej-Léger 
  • Autoportret zaangażowany 
  • „Suprematisme de Nadia Khodossievitch-Léger” 
  • Odnalezienie własnego stylu w „mozaikach-portretach”
  • Zamiast zakończenia (Nadii Léger gry z tożsamoscią) 
 
Bibliografia 
Indeks nazwisk 
Spis ilustracji 
Karolina Zychowicz

Karolina Zychowicz – w 2013 roku obroniła rozprawę doktorską Léger w Polsce. Recepcja twórczości artysty w XX wieku (Instytut Historii Sztuki KUL). Autorka książki Paryska lewica w stalinowskiej Warszawie: Wystawa współczesnej plastyki francuskiej w CBWA w 1952 roku (Warszawa 2014). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Młoda Polska 2017). Kuratorka wystawy Czerwona materia. Nadia Léger (25.05–9.09.2018, Muzeum Sztuki w Łodzi).

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Nadia konstruktorka. Sztuka i komunizm Chodasiewicz-Grabowskiej-Léger.
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
18,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
13,00 zł
Loading...