Historia związku Goethego z Charlottą von Stein intryguje do dziś nie tylko ze względu na posmak obyczajowego skandalu, ale także jako opowieść o miłości kryjącej w sobie pytania, na które ciągle trudno znaleźć odpowiedzi. Historycy literatury próbują tłumaczyć tę relację za pomocą prostego interpretacyjnego klucza: on – młody szalony poeta, ona – jego muza, która dzięki statecznemu charakterowi i wyższej społecznej pozycji miała go przysposobić do życia dworskiego, umożliwiając tym samym artystyczny i intelektualny rozwój, który uczynił zeń potem klasyka. Niniejsza praca odchodzi od tego schematu. Analiza olbrzymiego korpusu jego miłosnych listów prowadzi do wniosku, że ich romans był rodzajem spektaklu, który opierał się wprawdzie na autentycznych przeżyciach i emocjach, ale wynikające z nich role i zachowania za sprawą wyobraźni i performatywnych możliwości medium pozwalały się formować i przekształcać, tak jak chciało pisarskie ego poety. Adorując panią von Stein na listowym papierze, Goethe wstępował na scenę, na której był jednocześnie reżyserem, scenografem i suflerem.
Wstęp
1. Prolog z portretem sylwetowym w tle
2. Prawda życia i magia słowa
3. Ja pisarz, ja kochanek
4. Włoski epilog – nowa scena, nowa maska
5. Po//słowie
Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
Ilustracje kolorowe
Lucjan Puchalski
Lucjan Puchalski – profesor w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, kierownik Zakładu Literatury Austriackiej. Główne obszary zainteresowań: literatura austriacka, literatura niemieckiego oświecenia, polsko-niemieckie i polsko-austriackie związki literackie. Interesują go również zagadnienia związane z problematyką tożsamości austriackiej, której poświęcił rozprawę Imaginärer Name Österreich. Der literarische Österreichbegriff an der Wende vom 18. zum 19. Jahrhundert (Wien 2000). Opublikował monografię poświęconą librettom Mozartowskich oper: Oświecenie po austriacku. Świat przedstawiony w operach Wolfganga Amadeusza Mozarta (Wrocław 2011). Pod jego redakcją ukazała się również praca na temat literackiej recepcji twórczości i fenomenu Mozarta w literaturze niemieckojęzycznej: Mozarts literarische Spuren. Werk und Leben des Komponisten im literarischen Diskurs vom späten 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart (Wien 2008)