Kiedy Marilyn Monroe grała rolę ubogiej, głupiutkiej artystki estradowej w filmach: „Mężczyźni wolą blondynki”, „Jak poślubić milionera” czy „Pół żartem, pół serio” i szukała dla siebie lepszego życia w ramionach bogacza, purytańska amerykańska widownia trzymała za nią kciuki i nie widziała niczego zdrożnego w jej wyznaniu, że „najlepszym przyjacielem kobiety są brylanty” oraz że „ze wszystkich perfum świata najpiękniejszy jest zapach pieniędzy”. (…)
Kiedy jednak taka przygoda rozgrywała się w realnym świecie Nowego Jorku i dotyczyła młodej, wykształconej blondynki z Europy Wschodniej, opinia publiczna była oburzona i czuła się oszukana, tak jakby odziedziczona przez nią fortuna uderzała po kieszeni każdego obywatela Ameryki bezpośrednio.
(fragment z książki)
Jedni porównywali ją do Kopciuszka, drudzy do Królowej Śniegu. Niektórzy widzieli w niej zakochaną w starszym mężczyźnie marzycielkę; inni wyrachowaną łowczynię majątków. Cały świat poznał Barbarę Piasecką-Johnson podczas sądowej batalii o spadek po Johnie Sewardzie Johnsonie, którą Polka toczyła z jego dziećmi. Proces pomiędzy „złą macochą” i potomkami milionera nazwany został przez amerykańską prasę ówcześnie najdłuższą, najdroższą i najbardziej sensacyjną sprawą sądową ostatnich lat. Oliwy do ognia dolała Fortuna Johnsonów Barbary Goldsmith, w której autorka nie tylko przedstawiła sagę rodziny Johnsonów, ale i zdała czytelnikom relację z batalii o rodzinny spadek. Czy jednak znajdziemy tam prawdę o tym jak skromna kobieta z polskiej prowincji stała się jedną z najbogatszych kobiet USA i jedną z największych polskich kolekcjonerek dzieł sztuki?
Oto biografia Barbary Piaseckiej-Johnson, z której dowiecie się jaki los czeka tego, kto znajduje kwiat paproci… Odkryjecie tajemnice najbogatszej Polki w historii, zajrzycie do jej rezydencji Jasna Polana, dzięki niepublikowanym nigdy wcześniej zdjęciom, w tym światowej sławy fotografa z Nowego Jorku – Czesława Czaplińskiego.
Lila Dmochowska – historyk sztuki, niezależny krytyk artystyczny, fotograf, podróżniczka. Autorka bestselleru Leopold Zborowski. Główny bohater historii o Modiglianim i artystach paryskiej cyganerii, Universitas 2014, a także licznych artykułów i esejów z dziedziny sztuki współczesnej. W swoich tekstach łączy dociekliwość naukową z pasją detektywistyczną. Jest absolwentką tego samego Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, co Barbara Piasecka-Johnson – bohaterka jej najnowszej książki Kwiat paproci (Universitas 2019).
Kwiat paproci zakwita pod Sobótką
Zapukała sama…
Koleżanka z Instytutu
Zacharzyce? Ona tam nigdy nie mieszkała…
Dziewczyna z Wrocławia
John Seward Johnson – bogaty truteń
Rezydencja pierwszej pani Johnson
Rezydencja drugiej pani Johnson
Propozycja nie do odrzucenia
Basia Piasecka i Piotr Ejsmont
Długie wakacje i wielkie pieniądze skutecznie leczą rany
Cichy ślub
Jasna Polana – rezydencja trzeciej pani Johnson
Jak Rockefeller, Frick i Guggenheim
Śmierci nie da się przekupić
Fortuna Johnsonów za dolara
Madonna z obrazu Botticellego w roli świadka
Basia tryumfuje
Klub golfowy Jasna Polana
Polska sztuka przechodnia
Rezydentka
Stocznia Gdańska i nadzieja Polaków na „chlebek bardziej biały”
„Perły przed wieprze”
Prakseda nie taka znowu święta
Pozostał tylko katalog
Pilica i znowu kłody pod nogi
Torf prosto z apteki natury
Skąd u pani ten kodeks?
Od przybytku czasem głowa boli…
Gałązka rozmarynu i lauru…
Biały dom u stóp Ślęży
Po raz pierwszy, po raz drugi, po raz trzeci… Sprzedane!!!
Naszyjniki z bursztynu
„A mogła się nudzić we wrocławskiej galerii”. Wspomnienia i… trochę plotek
Do czego zdolny jest historyk sztuki, kiedy nie ma o czym pisać
„Baśka prochu nie wymyśliła”
Mistyka finansów
Bastion św. Barbary na Jasnej Górze
Kwiat paproci
Podziękowania
Indeks nazwisk
Źródła fotografii
Lila Dmochowska
Lila Dmochowska - historyk sztuki, niezależny krytyk artystyczny, fotograf, podróżniczka. Autorka bestselleruLeopold Zborowski. Główny bohater historii o Modiglianim i artystach paryskiej cyganerii, Universitas 2014, a także licznych artykułów i esejów z dziedziny sztuki współczesnej. W swoich tekstach łączy dociekliwość naukową z pasją detektywistyczną. Jest absolwentką tego samego Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, co Barbara Piasecka-Johnson - bohaterka jej kolejnej książki.