Utopie dizajnu. Między afirmacją a krytyką nowoczesności
Utopie dizajnu. Między afirmacją a krytyką nowoczesności
ISBN
978-83-242-3605-3
ISBN E-book
978-83-242-6482-7
Rok wydania
2020
Premiera
2020-09-07
Liczba stron
280
Format
150x235
Książka
-20%
32,00 zł
40,00 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
23,81 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Główną tezę mojej książki najlepiej wyrażają słowa teoretyczki i projektantki mediów, Anne Balsamo: „Projektanci (. . .) hakują teraźniejszość i stwarzają warunki dla przyszłości”. Przyjmuję, że dizajn, działalność projektowa, jest praktyką wychyloną w przyszłość, a podstawową zasadę pracy projektantów stanowi tryb zmiany, chęć ulepszenia tego, co zastane, pragnienie poprawienia rzeczywistości. (. . .) Projektowanie zawieszone jest między tym, co jest, a tym, co będzie, negocjuje marzenie z rzeczywistością. Pomysł na niniejszą książkę wziął się więc z tego prostego, a zarazem nieoczywistego spostrzeżenia.

                                                                                                             fragment Wstępu


Książka dobrze pokazuje mechanizmy funkcjonowania designu w jego wielopoziomowych funkcjach, a paradygmat utopijny (raczej utopia o utopii), który jest wyjściową tezą pracy, pozwala osadzić design jako model krytyczny, przydatny do diagnozowania potencjału kulturowego w różnych wymiarach czasowych (past–praesens–futurum).
            
                                                                 prof. PAN dr hab. Marta Leśniakowska


Monika Rosińska – doktor socjologii. Adiunkt w School of Form Uniwersytetu SWPS, gdzie koordynuje prace zespołu nauk społecznych i humanistyki. Koncentruje swoje zainteresowania naukowo-badawcze na współczesnych praktykach projektowych, dizajnie w życiu codziennym oraz socjologii przedmiotów. Autorka książki Przemyśleć użycie. Projektanci, przedmioty, życie społeczne (2010), współredaktorka tomu Kolaboratorium. Zmiana i współdziałanie (2012) oraz wielu artykułów naukowych i popularyzatorskich na temat projektowania. Laureatka stypendiów twórczych (MKiND) oraz naukowych (MNiSW). Współkuratorka wystaw dizajnu.
 

Spis treści

 

Wstęp

I. Podstawowe pojęcia i założenia

II. Badanie dizajnu i literatura przedmiotu

III. Cele i struktura książki

Rozdział 1. Nowoczesność jako kultura przyszłości

I. Machina: siła napędowa wyobraźni

II. Wiedza i kultura optymizmu

III Rynek: fetyszyzacja nowości i zmiany

IV. Utopia: pedagogika pragnienia

V. Konkluzja

Rozdział 2. Modernizm: przyszłość w moralnej formie

I. Od machiny do kultury awangardy

II. Produktywizm i konstruktywizm: nowe życie codzienne (Novyi byt)

III. De Stijl: nowa forma dla nowych czasów

IV. Bauhaus: poszukiwanie nowego sposobu życia

V. Le Corbusier: przyszłość w standardzie i objet-type

VI. Szwedzki modernizm: zrealizowana utopia życia codziennego

VII. Modernizm zimnowojenny: wyścig po przyszłość w „dobrej formie”

VIII. Konkluzja

Rozdział 3. Przyszłość na sprzedaż

I. Uniwersalizacja pragnienia komfortu

II. Totalizacja mobilności

III. Utopia postautomobilności

IV. Konkluzja

Rozdział 4. Odzyskać przyszłość: dizajn spekulatywny

I. Tradycje dizajnu spekulatywnego

II. Definiować, a nie rozwiązywać problemy

III. Odzyskać przyszłość/ śnić nowe sny

IV. Przeciwko funkcjonalności

V Metodologia/ współpraca z naukami społecznymi

VI. Muzealizacja/popularyzacja

VII. Konkluzja

Rozdział 5. Utopia dizajnu partycypacyjnego

I. Potrzeba nowej utopii: „zwrot antropologiczny” w projektowaniu

II. Dematerializacja obiektu

III. Partycypacja, współpraca i uspołecznienie jako warunki utopii „tu i teraz”

IV. Modele: design thinking i innowacja sieci relacji

V. Dylematy projektów urzeczywistniających projekty partycypacyjne

VI. Konkluzja

Zakończenie

Bibliografia

Indeks

Monika Rosińska

Monika Rosińska – doktor socjologii. Adiunkt w School of Form Uniwersytetu SWPS, gdzie koordynuje prace zespołu nauk społecznych i humanistyki. Koncentruje swoje zainteresowania naukowo-badawcze na współczesnych praktykach projektowych, dizajnie w życiu codziennym oraz socjologii przedmiotów. Autorka książki Przemyśleć użycie. Projektanci, przedmioty, życie społeczne (2010), współredaktorka tomu Kolaboratorium. Zmiana i współdziałanie (2012) oraz wielu artykułów naukowych i popularyzatorskich na temat projektowania. Laureatka stypendiów twórczych (MKiND) oraz naukowych (MNiSW). Współkuratorka wystaw dizajnu.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Utopie dizajnu. Między afirmacją a krytyką nowoczesności
Książka
-20%
32,00 zł
40,00 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
23,81 zł
Dostawa
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...