Książka Sześć odcieni czerni. Szkice o klasykach powieści noir jest, w zamierzeniu autora, uzupełnieniem istotnej luki w polskim literaturoznawstwie, jaką jest brak naukowej refleksji nad zjawiskiem znanym jako powieść noir. Stosowane w Polsce od kilkudziesięciu lat określenie „czarny kryminał” jest z jednej strony mylące, z drugiej niemające swego odpowiednika w żadnym innym języku, z trzeciej zacierające związek tej literatury z filmem noir, z czwartej wreszcie nieoddające istoty samego zjawiska. Proponowane tu szkice dotyczą sześciu najważniejszych przedstawicieli prozy określanej mianem noir w literaturze amerykańskiej, którzy swoje utwory napisali i wydali między 1929 i 1960 rokiem. Są to Dashiell Hammett, James M. Cain, Raymond Chandler, Cornell Woolrich, David Goodis i Jim Thompson. Każdy z nich w indywidualny sposób przedstawiał wizję świata i kreował swoich bohaterów, współtworząc tym samym zjawisko, które określamy dziś jako prozę noir. Zawartym w niniejszej książce szkicom poświęconym autorom uznanym od lat za klasyków literatury kryminalnej, Hammettowi, Cainowi i Chandlerowi, towarzyszą analizy dotyczące mniej znanych twórców, Woolricha, Goodisa, Thompsona, mających – szczególnie na gruncie polskim – status pisarzy zapomnianych, nieczytanych i nietłumaczonych, a których wkład w zjawisko literatury noir trudno jednak przecenić.
Od autora
Piotr Stasiewicz (ur. 1974) – wykładowca literatury na Uniwersytecie w Białymstoku, autor książek Poezja Tomasza Kajetana Węgierskiego (2012), Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy (2016) oraz artykułów poświęconych literaturze XVIII wieku, współczesnej fantastyce i historii gier komputerowych.
Zamiast wstępu
Krótka historia problemów z noir
Kryminał czarny, gotowany na twardo, noir, a może wcale nie kryminał?
Powieść noir – próba definicji
Noir – dobór tekstów
Pierwszy: Dashiell Hammett
Dashiell Hammett – pisarz
Krwawe żniwo
Sokół maltański – narodziny (wielkiego) chłodu
Coś więcej niż zwykły „kryminał”
Fabuła i narracja
Sokół maltański i powieść noir
Sam Spade – a hardboiled detective
Historia Flitcrafta
Jak nie być frajerem i pozostać mężczyzną
Drugi: James Mallahan Cain
James M. Cain – pisarz
Listonosz dzwoni zawsze dwa razy i Podwójne odszkodowanie
Frank Chambers i Cora Papadakis
Walter Huff i Phyllis Nirdlinger
Noir, czyli upadek
Karząca ręka korporacyjnej sprawiedliwości
Trzeci: Raymond Chandler
Raymond Chandler – pisarz
Noir według Chandlera – Głęboki sen i Żegnaj, laleczko
Fabuła
Rycerz w mieście upadłych aniołów
Przestrzeń dobra, przestrzeń zła
Żegnaj, tradycyjny kryminale
Martwa Pani Jeziora
Długie pożegnanie
Dwóch ojców i femme fatale
Rewizja wzorca czyli o sensie życia
Długie pożegnanie męskości
Raymond Chandler – zakończenie
Czwarty: Cornell Woolrich
Cornell Woolrich – pisarz
Tematy i motywy
Fatalizm i przypadek
Alienacja
Postacie kobiece
Tożsamość
Tempus fugit
Narracja i gatunki
„Poe XX wieku”
Piąty: David Goodis
David Goodis – pisarz
Czarne historie
Ktoś cię jednak kocha nawet, kiedy jesteś na dnie
Kobiety w powieściach Goodisa
Między hardboiled a ironią – Night Squad
Poeta przegranych i Kafka Filadelfii
Szósty: Jim Thompson
Jim Thompson – pisarz
Noir, czyli dezintegracja
Noir – dezintegracja fabuły
Noir – dezintegracja narracji
Jim Thompson – uwagi końcowe
Szósty i pół: Ross Macdonald – zamiast zakończenia
Bibliografia
Bibliografia podmiotowa
Bibliografia przedmiotowa
Filmy dokumentalne
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle