- Nowy
- Dodruk
Z polskim na ty - to podręcznik przeznaczony do nauki języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców na stopniu Progowym (czyli najwyższym dla początkujących). Jego celem jest odświeżenie lub przekazanie koniecznej wiedzy o języku polskim, jej uporządkowanie i ugruntowanie w taki sposób, aby umożliwić uczącemu się przejście na poziom średnio zaawansowany. Jest także przydatny dla osób, które znają polski z domu („ze słuchu”), czyli nie uczyły się go na regularnych kursach.
Program „Z polskim na ty” powstał w oparciu o „Opis kompetencji w języku polskim jako obcym na poziomie progowym” , ale podkreślić należy, że zastosowano tu słownictwo wykraczające poza ten poziom.
Z polskim na ty składa się z dwóch części - gramatycznej i blokowej. Materiał gramatyczny został podany w uproszczeniu, gdyż ma on stanowić powtórkę lub podstawę do ugruntowania posiadanych umiejętności z zakresu gramatyki polskiej. Nacisk został położony na praktyczne zastosowanie wiadomości gramatycznych; jest dużo przykładów, które służą m.in. rozwiązywaniu następujących po nich licznych ćwiczeń, które są zróżnicowane jeśli chodzi o typy i stopień trudności. Każda lekcja zawiera ćwiczenia na tekstach ciągłych i dialogach oraz ćwiczenia tłumaczeniowe.
Część druga ma za zadanie nauczyć słownictwa, rozumienia tekstów i pisemnego komunikowania się oraz rozwijać umiejętność mówienia i słuchania. na przykładzie wybranych zagadnień (cykli tematycznych). W części tej duży nacisk kładzie się na umiejętność pisania, która znakomicie kształtuje kompetencję językową przy jednoczesnym rozwijaniu pozostałych sprawności językowych, uczy także śmiałości w wyrażaniu swoich opinii, o co łatwiej niż w wypowiedzi ustnej, ponieważ popełniane błędy nie są tak widoczne (słyszalne). Przygotowując wypowiedź pisemną, studenci mają więcej czasu do namysłu i możliwość autokorekty. Przy współpracy z nauczycielem przyswajają sobie też w pewnym zakresie język literacki. Potrzeba opanowania sprawności pisania jest przez wielu uczących się nieuświadamiana aż do pierwszego testu czy egzaminu – wtedy staje się koniecznością.
W podręczniku Z polskim na ty zostały zamieszczone teksty autentyczne lub w niewielkim stopniu opracowane. Teksty wymagają wykonania na nich różnorodnych operacji (uzupełnienia, uporządkowania, odpowiedzi na pytania, transformacji, itp.), co służy urozmaiceniu pracy i większemu zaangażowaniu studentów. Przede wszystkim jednak teksty te stanowią dla uczących się pewien wzorzec, na podstawie którego mogą wykonywać zadania pisemne w parach, grupkach i samodzielnie.
Z podręcznika można korzystać w całości albo tylko z części gramatycznej lub blokowej. Może on być także przydatny we wprowadzaniu materiału gramatycznego na lekcjach dla początkujących. Kolejność przerabiania tematów w podanym układzie nie jest obowiązkowa, ale sugerowana. Na początku wprowadzono tematy, które są potrzebne przy nawiązywaniu znajomości i integracji, a więc zainteresowania, ulubione rozrywki i sposoby spędzania wolnego czasu.
Pliki dźwiękowe z nagranymi tekstami i ćwiczeniami tekstowymi wspomagającymi rozwijanie umiejętności słuchania są do pobrania za pomocą linków, znajdujących się w nagłówku tego opisu. Przy pomocy tej ilustracji dźwiękowej studenci mogą ćwiczyć wymowę i przyzwyczajać się do innych głosów i sposobów mówienia, a nauczyciel może wykorzystać większość nagranych tekstów do ćwiczeń według własnego uznania i zgodnie z potrzebami uczących się. Na końcu zamieszczono klucz do ćwiczeń, co ułatwi samodzielną pracę z podręcznikiem. W pierwszej części podręcznika wykorzystano rysunki Andrzeja Mleczki oraz żarty z Vademecum ucznia ilustrujące poszczególne zagadnienia gramatyczne, a w drugiej „humory zeszytów” związane z omawianymi tematami, co dodatkowo wprowadza element kompetencji socjokulturowej.
A textbook for threshold learning of Polish
The students using this book will not be starting from scratch, but rather refreshing and organizing knowledge and skills which have become forgotten, or adopting and fixing that which was not previously mastered. This textbook is also addressed to those foreigners who use Polish on a day to day basis, but did not study it formally during regular coursework.
The book is divided into two parts: the grammatical which contains an easy to understand commentary, numerous examples, and various exercises; and the mosaic part the goal of which is to deepen a familiarity with vocabulary as well as to develop linguistic skills, especially the ability to write in Polish
Polnischlehrbuch für das Kontaktschwellenniveau
Die Lerner, die nach diesem Lehrwerk greifen werden, sind keine klassischen „Nullanfänger". Sie frischen vielleicht nur ihr vergessenes Wissen wieder auf und ordnen es, oder sie stellen das sprachliche Wissen, das sie auf einem Basisniveau bereits besitzen, auf ein solides Fundament, um Mittelstufenniveau zu erreichen. Dieses Polnisch-Lehrwerk richtet sich auch an Lerner, die Polnisch im Alltag zwar längst benutzen, es sich aber nie im Unterricht systematisch angeeignet haben.
Das Lehrwerk besteht aus zwei Teilen: einem grammatischen Teil mit einem verständlich geschriebenen Grammatikkommentar, vielen Beispielen und Übungen aller Art, und einem Mosaikteil zur Erweiterung des Wortschatzes und Entwicklung der einzelnen Sprachfertigkeiten, insbesondere des Schreibens.
Podręczniki UNIVERSITAS są zgodne z zasadami certyfikacji języka polskiego jako obcego
WSTĘP
CZĘŚĆ I – GRAMATYCZNA
WPROWADZENIE DO CZĘŚCI I ____________________________________22
I. Narzędnik _____________________________________________________37
Ćwiczenia_______________________________________________________ 41
II. Stopniowanie przymiotników _____________________________________ 47
Ćwiczenia_______________________________________________________ 50
III. Biernik ______________________________________________________54
Ćwiczenia_______________________________________________________ 59
IV. Czasownik – koniugacje ________________________________________65
Ćwiczenia_______________________________________________________ 69
V. Czas przeszły __________________________________________________72
Ćwiczenia_______________________________________________________ 74
VI. Mianownik – liczba mnoga _______________________________________78
Ćwiczenia_______________________________________________________ 80
VII. Przysłówek __________________________________________________86
Ćwiczenia_______________________________________________________ 86
Stopniowanie przysłówków ________________________________________ 87
Ćwiczenia_______________________________________________________ 90
VIII. Nieosobowe formy czasownika _________________________________93
Ćwiczenia_______________________________________________________ 94
IX. Dopełniacz ___________________________________________________ 98
Ćwiczenia______________________________________________________ 104
X. Czas przyszły _________________________________________________113
Czas przyszły złożony ____________________________________________ 113
Ćwiczenia______________________________________________________ 114
Czas przyszły prosty _____________________________________________ 116
Ćwiczenia______________________________________________________ 117
XI. Aspekt czasowników __________________________________________121
Ćwiczenia______________________________________________________ 123
XII. Miejscownik _________________________________________________128
Ćwiczenia______________________________________________________ 132
XIII. Tryb przypuszczający (warunkowy) _____________________________139
Ćwiczenia______________________________________________________ 141
XIV. Strona zwrotna czasowników ___________________________________146
Ćwiczenia______________________________________________________ 147
XV. Tryb rozkazujący _____________________________________________151
Ćwiczenia______________________________________________________ 153
XVI. Celownik ___________________________________________________159
Ćwiczenia______________________________________________________ 162
6
ANEKS ________________________________________________________ 167
Wołacz _________________________________________________________167
Rzeczowniki o nietypowej odmianie _________________________________ 168
CZĘŚĆ II – MOZAIKOWA
I. ZAINTERESOWANIA I ROZRYWKI ______________________________ 170
Ćwiczenia ______________________________________________________ 171
II. SPOSOBY SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU _______________________ 176
Ćwiczenia ______________________________________________________ 176
III. OPIS WYGLĄDU _____________________________________________ 185
Ćwiczenia ______________________________________________________ 186
IV. CECHY CHARAKTERU ________________________________________ 191
Ćwiczenia ______________________________________________________ 191
V. PORÓWNYWANIE ____________________________________________ 196
Ćwiczenia ______________________________________________________ 197
VI. RODZINA ___________________________________________________ 202
Ćwiczenia ______________________________________________________ 202
VII. CHOROBY __________________________________________________210
Ćwiczenia ______________________________________________________ 212
VIII. POGODA __________________________________________________ 219
Ćwiczenia ______________________________________________________ 220
IX. PORY ROKU _________________________________________________ 225
Ćwiczenia ______________________________________________________ 225
X. OPIS ________________________________________________________ 231
Ćwiczenia ______________________________________________________ 232
XI. POZDROWIENIA ____________________________________________ 237
Ćwiczenia ______________________________________________________ 240
XII. ŻYCZENIA _________________________________________________243
Ćwiczenia ______________________________________________________ 249
XIII. LISTY PRYWATNE __________________________________________ 253
Ćwiczenia ______________________________________________________ 256
XIV. LISTY PRYWATNE (CD.) _____________________________________ 261
Ćwiczenia ______________________________________________________ 261
XV. LISTY URZĘDOWE __________________________________________ 267
Ćwiczenia ______________________________________________________268
Klucz do ćwiczeń ________________________________________________274
Bibliografia _____________________________________________________293
check_circle
check_circle