Doświadczenie w pracy dydaktycznej z cudzoziemcami uczącymi się języka polskiego, wśród których znaczącą liczbę stanowią biznesmeni, pokazało, że potrzebny jest podręcznik o tematyce biznesowej na średnim poziomie. Autorka wyszła z założenia, że już na poziomie średnio zaawansowanym możliwe jest, a zarazem pożądane posługiwanie się językiem specjalistycznym, jakim jest język biznesu.
Podręcznik został adresowany do tych wszystkich, którzy ukończyli naukę języka polskiego na poziomie podstawowym A1 i A2. Jest to więc podręcznik dla poziomów średnich B1 i B2, napisany z myślą o tych, którzy chcą poznać realia prowadzenia biznesu w Polsce, podstawowe słownictwo oraz struktury syntaktyczne używane w tej dziedzinie.
Powstawaniu O biznesie po polsku przyświecała taka koncepcja metodyczna, aby jako podręcznik specjalistyczny prezentował on słownictwo oraz struktury używane w biznesie, jednocześnie przywoływał struktury gramatyczne i słownictwo poznane przez uczących się języka polskiego na poziomie podstawowym – A1 i A2 I tak na przykład w lekcji pierwszej „Dane osobowe” pojawia się nowe słownictwo z kwestionariusza osobowego (stanowisko, zameldowanie), ale także powtarzane są podstawowe konstrukcje z narzędnikiem (jestem Polakiem, jestem inżynierem, czy - mam 25 lat, pracuję w firmie x). Takie podejście metodyczne pozwala na łagodne przejście z języka ogólnego do specjalistycznego. Uczący się nie są przytłoczeni nadmiarem nowego słownictwa i konstrukcji, nie są nieprzyjemnie zaskoczeni i zablokowani.
Podręcznik może być wykorzystywany zarówno do pracy z nauczycielem, jak i samodzielnej pracy uczącego się. Stosunkowo prosty układ poszczególnych części oraz klucz do ćwiczeń pozwalają na samodzielną naukę.
Układ lekcji w podręczniku jest następujący:
Na końcu podręcznika znajdują się:
Tekst i dialogi (w zależności od tematu i kontekstu sytuacyjnego jest to albo dialog, albo tekst ciągły) prezentują ogólne realia prowadzenia biznesu w Polsce, konstrukcje syntaktyczne oraz słownictwo dotyczące danego tematu. Jako teksty modelowe mogą stanowić punkt wyjścia lekcji. Ta część może służyć ćwiczeniom w czytaniu oraz pracy nad wymową.
Dialogi i teksty nie tworzą jakiejś historii, a to dlatego, iż zamiarem autorki było, aby z lekcji korzystano na zasadzie poradnika – uczący się może czytać dowolną lekcję, której znajomość jest mu potrzebna, np. „O gospodarce” czy „Rozmowa przez telefon”.
Słownictwo podzielone zostało na dwie grupy – ogólne oraz tematyczne. Słownictwo tematyczne zawiera zarówno słownictwo specjalistyczne związane z tematem lekcji, jak i słownictwo ogólne czy potoczne, które rozszerza zasób słów dotyczących tematów lekcji. W jego skład weszły również wyrażenia i zwroty. Część słownictwa tematycznego stanowi punkt „Łatwo zapamiętasz”, w którym prezentowane są internacjonalizmy. W obrębie słownictwa tematycznego znalazły się słowa, które nie pojawiły się w tekście danej lekcji. O ich włączeniu zdecydowało kryterium frekwencyjne – analiza tekstów prasowych oraz tekstów autentycznych, pisanych przez biznesmenów. W słowniczku podaje się dwie formy czasownika, w kolejności – najpierw niedokonany, potem dokonany, niezależnie od tego, który czasownik pojawił się w tekście. Zdarza się, iż pewne słowa, które autorka uznała za ważne, a jednocześnie trudne do zapamiętania, powtarzają się w słowniczku dwukrotnie (np. potwierdzać, odwoływać, przekładać znajdują się w lekcji 3 oraz w lekcji 8).
Przyswojenie słownictwa specjalistycznego jest obok opanowania konstrukcji syntaktycznych podstawą posługiwania się językiem specjalistycznym. Dlatego nowe słowa są potem używane w ćwiczeniach zarówno leksykalnych, jak i gramatycznych. Dzięki dużej ilości powtórzeń mogą być zapamiętane przez uczących się.
Punkt „15 minut na gramatykę” prezentuje nowe zagadnienia gramatyczne albo też przywołuje te poznane w trakcie kursu podstawowego, które autorka uznała za trudne, jak np. odmiana czasownika chcieć w trybie warunkowym.
Pamiętając jednak o tym, że podręcznik ukazuje się w serii „Język polski dla cudzoziemców”, autorka nie powtarza wszystkich zagadnień gramatycznych, które pojawiają się w trakcie kursu (deklinacji rzeczownika czy koniugacji). Podstawą, do której odsyła się korzystających z O biznesie po polsku, jest podręcznik Ewy Lipińskiej Z polskim na ty. Dla tych wszystkich, którym dla przypomnienia gramatyki wystarczy rzut oka na tablice, na końcu podręcznika zamieszczono tablice gramatyczne – zestawienie odmiany rzeczowników, zaimków dzierżawczych oraz zaimków osobowych przez przypadki, odmiany czasownika, a także zestawienie liczebników w mianowniku, bierniku i dopełniaczu.
W paragrafie „Konstrukcje” prezentowane są konstrukcje syntaktyczne, do których należą zarówno konstrukcje charakterystyczne dla języka biznesu, jak i takie, które stosowane są w języku ogólnym.
Podstawą ostatniej części podręcznika, w której ćwiczone jest rozumienie tekstów pisanych, są krótkie artykuły prasowe. Ich treść stanowią informacje gospodarcze. Autorka proponuje na koniec pytania wiążące się z treścią artykułu, a jednocześnie odwołujące się do doświadczenia uczącego się, na które może on odpowiedzieć ustnie lub pisemnie.
Podręcznik został przetestowany na sześciu różnych grupach średnio zaawansowanych, był udoskonalany w trakcie pracy z biznesmenami.
W przygotowaniu podręcznik na następny poziom języka biznesu – C1.
Spis treści
1 DANE OSOBOWE - KWESTIONARIUSZ OSOBOWY
(Wypełnianie kwestionariusza osobowego, podawanie informacji o swojej drodze
zawodowej, zadawanie pytań o dane osobowe)
2 PREZENTACJA FIRMY
(Opisywanie firmy: firma działa na polskim rynku x lat, zatrudnia x pracowników,
współpracuje z)
3 MÓJ DZIEŃ
(Omawianie z asystentką planu dnia: przychodzi X, odwołać,
przełożyć spotkanie. Godziny)
4 STRUKTURA FIRMY
(Przedstawianie działów, dyrektorów, zajmować się..., być odpowiedzialnym za...)
5 KONTO W BANKU
(Zakładanie konta w banku, rozmowa z urzędniczką, kredyt w banku: warunki,
spłata, oprocentowanie itp. )
6 ROZMOWA PRZEZ TELEFON
(Prowadzenie rozmowy telefonicznej, charakterystyczne zwroty)
7 O GOSPODARCE
(Opisywanie sytuacji gospodarczej Polski: inflacja, bezrobocie, dochód PKB,
czasowniki: spadać, rosnąć, wzrastać)
8 SPOTKANIE
(Umawianie się na spotkanie z klientem, formuły używane przy inicjowaniu spotkania,
ustalanie terminu spotkania)
9 DLACZEGO ZMIENIAĆ PRACĘ? CURRICULUM VITAE
(Motywy zmiany pracy, typowe pytania pracodawcy zadawane podczas rozmowy
kwalifikacyjnej, prezentacja własnych dokonań zawodowych)
10 CZY POTRZEBNE SĄ ZMIANY?
(Plany zmian w firmie: planujemy rozszerzyć współpracę, zamierzamy
zwiększyć sprzedaż)
11 WZROST CZY SPADEK?
(Podawanie danych dotyczących obrotów, zysków, strat firmy
Czasowniki: spaść, wzrosnąć, zwrot: utrzymywać się na tym samym poziomie)
12 DOBRY INTERES
(O pieniądzach nieformalnie: X zrobił majątek na handlu kasetami wideo,
robić interesy z..., zaczynać od..., dorobić się... )
13 NEGOCJOWANIE CEN
(Zwroty i wyrażenia używane przy negocjowaniu warunków umowy)
14 WŁASNA FIRMA
(Kroki na drodze do założenia własnej firmy, urzędy, dokumenty)
15 PODSUMOWANIE ROKU
(Udało nam się..., zrealizowaliśmy plan, odnieśliśmy sukces)
CZAS WOLNY - zestawienie słownictwa
GIEŁDA - zestawienie słownictwa
TABLICE GRAMATYCZNE
KLUCZ DO ĆWICZEŃ
SŁOWNIK
check_circle
check_circle