Książka Tomasza Górnego stanowi pierwsze tak szczegółowe i kompetentne opracowanie na gruncie muzykologii polskiej jednej z najważniejszych kolekcji dzieł organowych w dorobku Johanna Sebastiana Bacha. Jest to niewątpliwie publikacja cenna – zawiera nieznany wcześniej materiał źródłowy i wiele innych skrupulatnie zebranych, zweryfikowanych i prawidłowo zinterpretowanych informacji. Książka będzie znakomitą lekturą zarówno dla lepiej zorientowanych melomanów, jak i profesjonalistów: organistów i muzykologów. Jako badacz twórczości Bacha od lat zaangażowany w przybliżanie postaci kompozytora i wyjaśnianie jego kluczowej roli dla historii muzyki, szczególnie cieszę się, że oto pojawia się nowa i ważna pozycja w bibliografii Bachowskiej, która wyszła spod pióra polskiego autora.
dr hab. Szymon Paczkowski
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Tomasz Górny jest adiunktem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jego badania dotyczą przede wszystkim związków muzyczno-literackich oraz twórczości Johanna Sebastiana Bacha. Ostatnio opublikował monografię Polifonia. Od muzyki do literatury (Kraków 2017).
Wstęp
I. Trzecia część Clavier Übung w świetle tradycji zbiorów typu Clavier Übung
1.1. Clavier Übung przed Bachem
1.2. Trzecia część Neue Clavier Übung Johanna Kuhnaua?
1.3. Clavier Übung I i II Johanna Sebastiana Bacha
1.4. Clavier Übung III Johanna Sebastiana Bacha
1.5. Powstanie Clavier Übung III
1.6. Czy Bach napisał Clavier Übung IV?
1.7. Nowatorski charakter Clavier Übung III
II. Cykl dla „panów organistów”
2.1. Clavier Übung III – krąg adresatów
2.2. Cykl na klawikord?
2.3. Mit „organów Silbermannowskich”
2.4. Organy Silbermanna a datowanie Clavier Übung III
2.5. Registracja Clavier Übung III
III. Budowa Trzeciej części Clavier Übung
3.1. Plan formalny
3.2. Preludium Es-dur BWV 552/1
3.3. Msza organowa
3.3.1. Kyrie – Christe – Kyrie BWV 669–674
3.3.2. Allein Gott in der Hoh sei Ehr BWV 675–677
3.4. Chorały katechizmowe
3.4.1. Dies sind die heiligen zehn Gebot BWV 678–679
3.4.2. Wir glauben all an einen Gott BWV 680–681
3.4.3. Vater unser im Himmelreich BWV 682–683
3.4.4. Christ, unser Herr, zum Jordan kam BWV 684–685
3.4.5. Aus tiefer Not schrei ich zu dir BWV 686–687
3.4.6. Jesus Christus, unser Heiland BWV 688–689
3.5. Duetta BWV 802–805
3.6. Fuga Es-dur BWV 552/2
IV. W poszukiwaniu znaczenia
4.1. Symboliczne interpretacje Clavier Übung III
4.2. Muzyczne dzieło otwarte
4.3. Czciciele całunu, czyli o nadinterpretacji
Zakończenie
Aneks
Nota
Bibliografia
Indeks nazwisk
Spis ilustracji