Monografia Stulecie poetek polskich ukazuje twórczość znanych i mniej znanych polskich poetek (a także kilku obcych, literaturze polskiej przyswojonych), powstającą od początku XX do drugiej dekady XXI wieku – ich działalność zarówno poetycką, jak i tłumaczeniową, a także tę adresowaną do młodego odbiorcy. W nowych odczytaniach powracają zarówno autorki wielokrotnie już opisywane, o utrwalonej pozycji w literaturze: Kazimiera Iłłakowiczówna, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Anna Świrszczyńska, Julia Hartwig, Wisława Szymborska, Urszula Kozioł, Krystyna Miłobędzka, Halina Poświatowska czy Ewa Lipska, jak i te niegdyś znane, lecz dziś nieco już zapomniane lub mniej popularne ‒ takie jak między innymi Wanda Chotomska, Teresa Socha-Lisowska, Helena Raszka, Joanna Pollakówna, Małgorzata Hillar, Jadwiga Stańczakowa, Krystyna Rodowska, Marianna Bocian czy Barbara Sadowska. Ważne miejsce zajmują również poetki debiutujące w XXI wieku ‒ na przykład Agnieszka Kuciak, Julia Fiedorczuk, Joanna Mueller, Małgorzata Lebda, Justyna Bargielska, Urszula Zajączkowska, Kamila Janiak czy Katarzyna Giełżyńska.
Ponawianie pytania o obecność i miejsce poezji kobiet w polskiej historii literatury wyznacza rytm książki w postaci zmieniającej się w poszczególnych częściach perspektywy: od ujęć przekrojowych, poprzez opracowania tematologiczne, aż po zbliżenia interpretacyjne. Charakterystyczne dla szkiców pojawiających się w książce jest równouprawnienie ich bohaterek, tych zapoznanych lub nigdy niewypromowanych, oraz tych nielicznych, którym udało się zająć miejsce w kanonie.
Powstała w ten sposób wielowątkowa i wieloautorska opowieść nie tylko o poezji kobiet ostatniego stulecia, ale także o jej postrzeganiu i recepcji, o przełamywaniu interpretacyjnych klisz i obalaniu historycznoliterackich stereotypów. Jej bohaterkami są kobiety piszące, które poprzez dochodzenie do własnego języka i budowanie samoświadomych, oryginalnych projektów potwierdzają swą istotną obecność nie tylko w historii poezji – chronologiczna lektura ich wierszy, przynoszą¬cych zmianę w podejściu do ważnych i aktualnych tematów, stanowi bowiem także opowiedzianą przez medium literatury historię polskiej kobiety i jej drogi emancypacyjnej.
Stulecie poetek polskich to projekt bardzo wartościowy nie tylko dlatego, że wypełnia wiele białych plam w obrazie historii naszej literatury, dokonuje reinterpretacji historycznoliterackich ustaleń i wywraca na nice pokutujące wciąż stereotypy o „niepozorności” poezji kobiecej. Sukcesem tomu, prócz zaprezentowania w wielorakich przekrojach nie w pełni doszacowanej poezji polskich autorek, jest rozbicie sporej ilości omyłek czy nazbyt pochopnych sądów, jak choćby tych o nikłej obecności Historii w ich utworach czy wątłym potencjale metajęzykowym. Wreszcie: autorki kolejnych rozdziałów, wyczulone na mechanizmy sprzyjające marginalizacji piszących kobiet, rozsadzają ramy uschematyzowanych porządków historycznoliterackich, umieszczając współczesną poezję kobiet w obszarze uniwersalnie traktowanej literatury polskiej. Nie na marginesach „męskiego”, nie w opozycji, a równoprawnie.
prof. dr hab. Danuta Opacka-Walasek
Spis treści
Joanna Grądziel-Wójcik, Stulecie poetek polskich – projekt otwarty
CZĘŚĆ I: PRZEKROJE
Edyta Sołtys-Lewandowska, Literatura kobieca a literatura kobiet
Joanna Grądziel-Wójcik, Polska poezja kobiet XX wieku.
Próba porządkowania doświadczeń
Agnieszka Kwiatkowska, Poezja dla dzieci pisana
przez kobiety w XX wieku
Ewa Rajewska, Poetki i tłumaczenie poezji w XX wieku
CZĘŚĆ II: TEMATY
Edyta Sołtys-Lewandowska, Ja-kobieta.
Inicjacja, macierzyństwo, utrata
Joanna Grądziel-Wójcik, Doświadczenie szpitala
we współczesnej poezji kobiet (rekonesans)
Joanna Grądziel-Wójcik, Inna teoria poezji?
Ubi leones, czyli o autotematyzmie w wierszach kobiet
Joanna Grądziel-Wójcik, Nowa Kobieta pisząca?
O projektach kobiecości we współczesnej twórczości poetek
Joanna Grądziel-Wójcik, „Trudne” wiersze.
Konstelacje neoawangardy w poezji kobiet
Joanna Grądziel-Wójcik, Kobieta – historia – poezja
Daria Lekowska, Natura i słowo, czyli oikos z wierszy.
Rzut oka na (eko)poezję kobiet po 1989 roku
Elżbieta Winiecka, Technika i media w poezji kobiet
Lucyna Marzec, Poetki w życiu literackim XX wieku
Agnieszka Kwiatkowska, Zapełniła się nami kanapa.
Odbiorca w poezji dla dzieci pisanej przez kobiety
Ewa Rajewska, Uciekając od swoich (poetyckich) zadań.
Poetki i przekład
CZĘŚĆ III: INTERPRETACJE
Joanna Grądziel-Wójcik, Poetyki i lektury momentalne. Między materią
a metafizyką, czyli o chwycie paronomazji w poezji kobiet
Joanna Grądziel-Wójcik, Znikopis Urszuli Kozioł,
czyli arspoetyka jednorazowego użytku
Edyta Sołtys-Lewandowska, Małomówność J. Pollakówny.
Sygetyzm jako metoda twórcza i apofatyzm w dyskursie
o chorobie i transcendencji
Lucyna Marzec, Poetka i muza. O życiu literackim
i kobietach w życiu literackim na podstawie wierszy
Co z tym barokiem! Kazimiery Iłłakowiczówny, Trema
Wisławy Szymborskiej, Latający chodnik Małgorzaty Hillar
Agnieszka Kwiatkowska, Jak zdobyć świat?
Narodziny Zuzanny Ginczanki
Edyta Sołtys-Lewandowska, Zaśpiewać, zapamiętać
(„znowu i znowu i znowu”). Psalmy Julii Fiedorczuk
Ewa Rajewska, Abulia i energia. O pewnym wierszu Julii Fiedorczuk
dla Elizabeth Bishop)
Elżbieta Winiecka, Poezja 2.0. Wideowiersze Katarzyny Giełżyńskiej
w sporze z technokulturą
Ewa Rajewska, Co widać z Filling Station Elizabeth Bishop
(z refleksjami motoryzacyjno-metafizycznymi)
Nota bibliograficzna
Noty o Autorkach
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle