Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym
Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym
ISBN
978-83-242-3735-7
ISBN E-book
978-83-242-6597-8
Rok wydania
2021
Premiera
2021-11-10
Liczba stron
252+12 il.
Format
150x235
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (epub, mobi, pdf)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Tematem książki jest relacja film – filozofia – paradygmat polskiego romantyzmu. Autor uwzględnia uwarunkowania historyczne, a także współzależność filozofii i filmu oraz myśli i filmu. Konfrontuje triadę romantycznego myślenia o egzystencji: melancholia – tragizm – ironia romantyczna z rozwiązaniami wykorzystanymi przez polskich filmowców. W książce znajdują się interpretacje scen i sekwencji z filmów Kuby Czekaja, Macieja Drygasa, Andrzeja Jakimowskiego, Jana Komasy, Marka Koterskiego, Pawła Pawlikowskiego, Wojciecha Smarzowskiego, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego, Edwarda Żebrowskiego i Andrzeja Żuławskiego. Dominującym przedmiotem tych interpretacji jest śmierć, zwłaszcza samobójcza, traktowana jako skrajny przykład zastosowania paradygmatu romantycznego.
Książka wykorzystuje prace Marii Janion i polskich filmoznawców: Alicji Helman, Marcina Marona, Andrzeja Zalewskiego. Ważne są w niej odwołania do prac filozofów i filmoznawców aktywnych w obszarze międzynarodowym: Roberta Sinnerbrinka z jego romantyczną „film-filozofią”, Richarda Allena, Stanleya Cavella, Paula Coatesa, Gillesa Deleuze’a, Daniela Framptona, Bernda Herzogenratha, Johna Mullarkeya, Davida N. Rodowicka, Richarda Rorty’ego.
Autor spogląda na paradygmat romantyczny także jako na zjawisko z dziedziny epistemologii. Ważne są dla niego praca wyobraźni, subiektywizm będący kontynuacją romantycznego indywidualizmu i osiągany dzięki ironii romantycznej dystans, który może służyć poznaniu, ale także zakwestionowaniu jego sensu. Daje nową odpowiedź na pytanie, czy paradygmat polskiego romantyzmu może ożywić film polski i wspomóc badania nad nim. A także – jak film może zmienić rozumienie paradygmatu i jego roli w kulturze.

Krzysztof Kopczyński – profesor uczelni w Instytucie Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, doktor habilitowany sztuk filmowych, doktor nauk humanistycznych (promotorka rozprawy Recepcja Mickiewicza w zaborze rosyjskim w latach 1831-1855 – prof. Maria Janion), dokumentalista. Główne zainteresowania naukowe: film polski, film dokumentalny, romantyzm, filozofia filmu, edukacja filmowa i medialna. Reżyser dokumentów Kamienna cisza (2007) i Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz (2015) pokazywanych i nagradzanych w kilkudziesięciu krajach. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. ORCID 0000-0002-6702-6374 www.eurekamedia.info

 

Podziękowania

Wprowadzenie. CEL KSIĄŻKI, STRUKTURA I OGRANICZENIA

Część I. PARADYGMAT ROMANTYCZNY, CZYLI „NIEWYCZERPYWALNE BOGACTWO ZNACZEŃ”

1. Paradygmat romantyczny według Marii Janion – próba podsumowania

1.1. Od narodzin do zmierzchu

1.2. Problemy z opisem

1.3. W uniwersum rodzących się upiorów

2. Pogranicza i rozszerzenia

2.1. Świat poznawany i świat rzeczywisty

2.2. O władzy wyobraźni

2.3. Nowa teoria ironii artystycznej

2.4. Powrót do rzeczy. Paradygmat romantyczny i paradygmat fenomenologiczny

2.5. Dygresja. O spojrzeniu Mickiewiczowskiego Pielgrzyma

3. Współczesna wizja paradygmatu polskiego romantyzmu

Część II. PARADYGMAT POLSKIEGO ROMANTYZMU A FILM – STUDIUM KONCEPCYJNE

4. Film jako filozofia – wybrane ujęcia problemu

4.1. „Nieprzerwany komentarz do krótkiego tekstu filozofii”

4.2. Idee i fantazje

5. Romantyzm i kino – trzy perspektywy

5.1. Filmowe myśli Marii Janion

5.2. „Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów 1947–1990”

5.3. W stronę romantycznej filozofii filmu

6. Film w świecie paradygmatów

6.1. O paradygmatycznych skłonnościach filmu

6.2. Filmowe upodobania paradygmatu romantycznego

6.3. Dodatek. Co to jest „film polski”?

Część III. SZKICE ZE ŚMIERCIĄ W TLE

7. Choroba epidemiczna

7.1. Melancholijny paradygmat romantycznego samobójstwa

7.2. Wołanie o pomoc

7.3. Orientacja tragiczna

7.4. „Tak został wychowany naród polski”

8. „Ważniejsze niż to, co jest naprawdę”

Epilog. CZEKAJĄC NA KRÓLA-DUCHA

Nota wydawnicza

Bibliografia

Summary

Lista ilustracji

Indeks filmów

Indeks osób

Krzysztof Kopczyński

Krzysztof Kopczyński – profesor uczelni w Instytucie Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, doktor habilitowany sztuk filmowych, doktor nauk humanistycznych (promotorka rozprawy Recepcja Mickiewicza w zaborze rosyjskim w latach 1831-1855 – prof. Maria Janion), dokumentalista. Główne zainteresowania naukowe: film polski, film dokumentalny, romantyzm, filozofia filmu, edukacja filmowa i medialna. Reżyser dokumentów Kamienna cisza (2007) i Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz (2015) pokazywanych i nagradzanych w kilkudziesięciu krajach. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. ORCID 0000-0002-6702-6374 www.eurekamedia.info

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (epub, mobi, pdf)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Krzysztof Loska

Nowy film japoński

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Iwona Sowińska

Chopin idzie do kina

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
17,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 17,00 zł
Loading...