Przed rozpoczęciem wgłębiania się w treść książki i jej „plecionkowo” powiązanych uzależnień proponuję w skupieniu posłuchać utworu któregokolwiek kompozytora z krajów Północy… Aby już nieco przygotowanym […] wejść w świat niebywale ciekawy, wspomagany umysłem smaganym wiatrem tych rejonów… co przewija się w utworach wszystkich kompozytorów. W takim to klimacie […] Autorka prezentuje architekturę i jej twórców, a wszystko poparte doskonałą znajomością dokumentacji historycznych, ikonograficznych oraz kartograficznych. Dlatego spokojnie można ufać wnioskom Autorki, której zarówno cechy charakteru, jak i umiejętności logicznego, bezbłędnego wyciągania prawidłowych wniosków – imponują! Obiekty […], prowadzące Czytelnika w tajniki tej sztuki, wybrane zostały nieprzypadkowo… I to również należy dostrzec i docenić. I na końcu to, co ubarwia tę książkę, nadając jej cechy prawdziwego autentyzmu, to strona ilustracyjna, prowadzona niesłychanie konsekwentnie i starannie, będąca dziełem autorskim samej Wiktorii Dziasek; stanowi ona niezapomniany „dotyk” – jak moglibyśmy powiedzieć – jest ową „wisienką na torcie”.
z recenzji prof. dr hab. Zdzisławy Tołłoczko
Wiktoria Dziasek – studia wyższe ukończyła na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, otrzymując w 2002 roku tytuł magistra inżyniera architekta oraz dyplom Royal Institute of British Architects. W ramach stypendium naukowego studiowała w College of Architecture and Design University of Tennessee (Knoxville, USA). Stopień naukowy doktora nauk technicznych otrzymała na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej w 2017 roku. W czerwcu 2019 roku uzyskała uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej do projektowania bez ograniczeń. Członek Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów.
WSTĘP
I. KULTURA KRAJÓW NORDYCKICH (DANIA, FINLANDIA, ISLANDIA, NORWEGIA, SZWECJA) W XIX I NA POCZĄTKU XX WIEKU. NARÓD – STYL NARODOWY
SZTUKA I PALETA JEJ ODMIAN 28 ROMANTYZM: KLASYCYZM I HISTORYZM W SZTUCE
ROMANTYZM: KLASYCYZM I HISTORYZM W ARCHITEKTURZE
SECESJA I WARSZTATY WIEDEŃSKIE
EKSPRESJONIZM
ARTS & CRAFTS
II. NARODOWY ROMANTYZM W ARCHITEKTURZE KRAJÓW NORDYCKICH. RELACJE POMIĘDZY FORMĄ ARCHITEKTONICZNĄ BUDOWLI A JEJ WNĘTRZEM ORAZ DETALEM
DANIA – SPECYFIKA KULTUROWA KRAJU
RATUSZ MIEJSKI (REALIZACJA: 1892–1902), KOPENHAGA, ARCH. MARTIN NYROP
BIBLIOTEKA KRÓLEWSKA (REALIZACJA: 1857–1861), KOPENHAGA, ARCH. JOHAN DANIEL HERHOLDT
GŁÓWNY DWORZEC KOLEJOWY (REALIZACJA: 1911), KOPENHAGA, ARCH. HEINRICH WENCK
RATUSZ MIEJSKI W ODENSE (REALIZACJA: 1885), ARCH. JOHAN DANIEL HERHOLDT
KOŚCIÓŁ ELIASZA (REALIZACJA: 1905–1908), KOPENHAGA, ARCH. MARTIN NYROP
FINLANDIA – SPECYFIKA KULTUROWA KRAJU
TEATR NARODOWY (REALIZACJA: 1897–1899), HELSINKI, ARCH. ONNI TARJANNE
KATEDRA ŚW. JANA (REALIZACJA 1902–1907), TAMPERE, ARCH. LARS SONCK
HELSIŃSKIE TOWARZYSTWO TELEKOMUNIKACJI (REALIZACJA: 1905), ARCH. LARS SONCK
HOTEL ART, DAWNIEJ SIEDZIBA KLUBU STUDENTÓW POLITECHNIKI HELSIŃSKIEJ (REALIZACJA: 1901–1903), HELSINKI, ARCH. KARL LINDHAL, ARCH. VALTER THOMÉ
MUZEUM STRAŻY POŻARNEJ, DAWNIEJ SIEDZIBA STRAŻY POŻARNEJ (REALIZACJA: 1887), HELSINKI, ARCH. THEODOR HÖIJER
DWORZEC KOLEJOWY W HELSINKACH (REALIZACJA: 1907–1914), ARCH. ELIEL SAARINEN, ARCH. HERMAN GESELLIUS, ARCH. ARMAS LINDGREN
FIŃSKIE MUZEUM NARODOWE (REALIZACJA: 1902–1906), HELSINKI, ARCH. ELIEL SAARINEN, ARCH. HERMAN GESELLIUS, ARCH. ARMAS LINDGREN
NORWEGIA – SPECYFIKA KULTUROWA KRAJU
URZĄD MINISTERSTWA FINANSÓW (REALIZACJA: 1904–1906), OSLO, ARCH. HENRIK BULL
MUZEUM HISTORYCZNE (REALIZACJA: 1897–1902), OSLO, ARCH. HENRIK BULL
BIBLIOTEKA PUBLICZNA (REALIZACJA: 1906), BERGEN, ARCH. OLAV NORDHAGEN
BANK W TRONDHEIM (REALIZACJA: 1906–1907), ARCH. JOHAN OSNESS
ZAMECZEK OSCARSHALL (REALIZACJA: 1847–1852), BYGDØY K. OSLO, ARCH. JOHAN NEBELONG
GMACH PARLAMENTU (REALIZACJA: 1856–1866), OSLO, ARCH. EMIL LANGLET
SZWECJA – SPECYFIKA KULTUROWA KRAJU
GMACH SĄDU (REALIZACJA: 1909–1913), SZTOKHOLM, ARCH. CARL WESTMAN
CENTRUM HANDLOWE (REALIZACJA: 1888–1889), SZTOKHOLM, ARCH. ISAK GUSTAF CLASON, ARCH. KASPER SALIN
MUZEUM NORDYCKIE (REALIZACJA: 1889–1907), SZTOKHOLM, ARCH. ISAK GUSTAF CLASON
KOŚCIÓŁ ENGELBREKT (REALIZACJA: 1906–1914), SZTOKHOLM, ARCH. LARS ISRAEL WAHLMAN
STADION OLIMPIJSKI (REALIZACJA: 1910–1912), SZTOKHOLM, ARCH. TORBEN GRUT
III. ZNACZENIE NARODOWEJ TOŻSAMOŚCI WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE NA PRZYKŁADZIE ARCHITEKTURY I INNYCH DZIEDZIN SZTUKI
KOŚCIÓŁ GRUNDTVIG (PROJEKT: 1913, REALIZACJA: 1921–1940), KOPENHAGA, ARCH. PETER VILHELM JENSEN KLINT
KOŚCIÓŁ HALLGRIMURA (PROJEKT: 1937, REALIZACJA: 1945–1986), REYKJAVIK, ARCH. GUÐJÓN SAMÚELSSON
KRÓLEWSKA POLITECHNIKA SZTOKHOLMSKA (REALIZACJA: 1914–1922), ARCH. ERIK LALLERSTEDT
RATUSZ MIEJSKI (REALIZACJA: 1911–1923), SZTOKHOLM, ARCH. RAGNAR ÖSTBERG
IV. ZARYS WPŁYWÓW SKANDYNAWSKICH NA KRAINY NADBAŁTYCKIE (OBECNE PAŃSTWA: POLSKA, ŁOTWA, NIEMCY)
NOTY BIOGRAFICZNE
INDEKS NAZWISK
SUMMARY / ZUSAMMENFASSUNG / PЕЗЮМЕ / RÉSUMÉ
WYBRANA BIBLIOGRAFIA
WYKAZ ILUSTRACJI
ILUSTRACJE
check_circle
check_circle