Badając kulturę filmową w krajach podbitych przez Japonię w latach 1895‒1945, autor w przekonujący sposób dowodzi, że kino stanowiło integralną część składową narracji imperialnej oraz służyło przekazywaniu opowieści o postępie i misji cywilizacyjnej. Przyjęta przez Krzysztofa Loskę perspektywa badawcza ułatwia zrozumienie zależności kolonialnych w regionach przyłączonych do Imperium Wschodzącego Słońca oraz wyjaśnienie tego, w jaki sposób kino stało się narzędziem promowania wizji nowego porządku w tamtej części świata. Wychodząc od analizy kultury filmowej na Tajwanie i w Korei, autor zwraca uwagę na wewnętrzne sprzeczności projektu kolonialnego, a następnie pokazuje obraz okupacji z punktu widzenia ludności podporządkowanej, odwołując się zarówno do dzieł rozrachunkowych, jak i filmów nostalgicznych. Powiązanie kina kolonialnego ze spojrzeniem na przeszłość z punktu widzenia współczesnych reżyserów tajwańskich, chińskich i koreańskich pozwala na uchwycenie postkolonialnego charakteru kinematografii dalekowschodnich.
Krzysztof Loska – profesor nauk humanistycznych, kierownik Katedry Teorii i Antropologii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, zastępca przewodniczącego Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Prowadzi badania z zakresu historii kina azjatyckiego, postkolonializmu oraz kulturowych uwarunkowań tekstów filmowych, jest autorem stu sześćdziesięciu artykułów naukowych oraz kilkunastu książek, m.in. Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Adaptacje literatury japońskiej (2012), Nowy film japoński (2013), Mistrzowie kina japońskiego (2015), Postkolonialna Europa: etnoobrazy współczesnego kina (2016).
Uwagi językowe
Wstęp. Japoński kolonializm i kino
Zwrot postkolonialny w badaniach japonistycznych
Wytwarzanie kolonialnego fantazmatu
Kino i propaganda
Kultura filmowa w czasach przemian
Rozdział 1. Kultura filmowa na Tajwanie
Wiedza i władza
Nowe doświadczenie audiowizualne
Kinematograf na Tajwanie
Negocjowanie znaczeń
Imperialne wzory patriotyzmu
Interludium 1. Przemoc kolonialna i przywracanie pamięci w filmie tajwańskim
Kultura plemienna
Strategie walki
Dziedzictwo przeszłości
Pamięć kulturowa
Rozdział 2. Japonia i Korea jako wspólnota wyobrażona
Polityka kolonialna i media
Początki kina w Korei
Produkcja i dystrybucja
Rewolucja dźwiękowa
„Filmy kulturowe”
Złudzenie jedności
Ochotnicy i marzyciele
Towarzysze broni
Dzieci ulicy
Między wolnością a zależnością
Nowoczesne kobiety
Interludium 2. Mit antykolonialnego oporu w kinie koreańskim
Kino nostalgiczne
Praktyki rekonstrukcyjne
Pamięć i zapomnienie
Historie alternatywne
Rozdział 3. Japońska misja cywilizacyjna na kontynencie azjatyckim
Wyobrażone imperium
Pogranicze w ogniu
Obrazy Mandżurii
Opowieść o trzech miastach
Film i ideologia
Nowa ziemia
Melodramaty kolonialne
Fałszywa wspólnota
Oblężenie Szanghaju
Interludium 3. Trauma historyczna albo obrazy rzezi nankińskiej
Filmowe reprezentacje traumy
Konfrontacja z przeszłością
Kino posttraumatyczne
Inny punkt widzenia
Rozdział 4. Kino końca wojny – kultura filmowa w krajach okupowanych (1942–1945)
Eksperyment filipiński
Pieśń zwycięstwa
Traumy wojenne
Okupacja Jawy
Miasto Lwa
Upadek Hongkongu
Koniec imperium
Uwagi bibliograficzne
Bibliografia
Filmografia
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle