W cieniu Imperium Wschodzącego Słońca. Japoński projekt kolonialny i kultura filmowa w Azji Wschodniej
W cieniu Imperium Wschodzącego Słońca. Japoński projekt kolonialny i kultura filmowa w Azji Wschodniej
ISBN
978-83-242-3812-5
ISBN E-book
978-83-242-6623-6
Rok wydania
2022
Premiera
2022-03-04
Liczba stron
328
Format
150x235
Książka
-20%
33,60 zł
42,00 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
25,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Badając kulturę filmową w krajach podbitych przez Japonię w latach 1895‒1945, autor w przekonujący sposób dowodzi, że kino stanowiło integralną część składową narracji imperialnej oraz służyło przekazywaniu opowieści o postępie i misji cywilizacyjnej. Przyjęta przez Krzysztofa Loskę perspektywa badawcza ułatwia zrozumienie zależności kolonialnych w regionach przyłączonych do Imperium Wschodzącego Słońca oraz wyjaśnienie tego, w jaki sposób kino stało się narzędziem promowania wizji nowego porządku w tamtej części świata. Wychodząc od analizy kultury filmowej na Tajwanie i w Korei, autor zwraca uwagę na wewnętrzne sprzeczności projektu kolonialnego, a następnie pokazuje obraz okupacji z punktu widzenia ludności podporządkowanej, odwołując się zarówno do dzieł rozrachunkowych, jak i filmów nostalgicznych. Powiązanie kina kolonialnego ze spojrzeniem na przeszłość z punktu widzenia współczesnych reżyserów tajwańskich, chińskich i koreańskich pozwala na uchwycenie postkolonialnego charakteru kinematografii dalekowschodnich.

Krzysztof Loska – profesor nauk humanistycznych, kierownik Katedry Teorii i Antropologii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, zastępca przewodniczącego Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Prowadzi badania z zakresu historii kina azjatyckiego, postkolonializmu oraz kulturowych uwarunkowań tekstów filmowych, jest autorem stu sześćdziesięciu artykułów naukowych oraz kilkunastu książek, m.in. Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Adaptacje literatury japońskiej (2012), Nowy film japoński (2013), Mistrzowie kina japońskiego (2015), Postkolonialna Europa: etnoobrazy współczesnego kina (2016).

 

Uwagi językowe

Wstęp. Japoński kolonializm i kino

Zwrot postkolonialny w badaniach japonistycznych

Wytwarzanie kolonialnego fantazmatu

Kino i propaganda

Kultura filmowa w czasach przemian

Rozdział 1. Kultura filmowa na Tajwanie

Wiedza i władza

Nowe doświadczenie audiowizualne

Kinematograf na Tajwanie

Negocjowanie znaczeń

Imperialne wzory patriotyzmu

Interludium 1. Przemoc kolonialna i przywracanie pamięci w filmie tajwańskim

Kultura plemienna

Strategie walki

Dziedzictwo przeszłości

Pamięć kulturowa

Rozdział 2. Japonia i Korea jako wspólnota wyobrażona

Polityka kolonialna i media

Początki kina w Korei

Produkcja i dystrybucja

Rewolucja dźwiękowa

„Filmy kulturowe”

Złudzenie jedności

Ochotnicy i marzyciele

Towarzysze broni

Dzieci ulicy

Między wolnością a zależnością

Nowoczesne kobiety

Interludium 2. Mit antykolonialnego oporu w kinie koreańskim

Kino nostalgiczne

Praktyki rekonstrukcyjne

Pamięć i zapomnienie

Historie alternatywne

Rozdział 3. Japońska misja cywilizacyjna na kontynencie azjatyckim

Wyobrażone imperium

Pogranicze w ogniu

Obrazy Mandżurii

Opowieść o trzech miastach

Film i ideologia

Nowa ziemia

Melodramaty kolonialne

Fałszywa wspólnota

Oblężenie Szanghaju

Interludium 3. Trauma historyczna albo obrazy rzezi nankińskiej

Filmowe reprezentacje traumy

Konfrontacja z przeszłością

Kino posttraumatyczne

Inny punkt widzenia

Rozdział 4. Kino końca wojny – kultura filmowa w krajach okupowanych (1942–1945)

Eksperyment filipiński

Pieśń zwycięstwa

Traumy wojenne

Okupacja Jawy

Miasto Lwa

Upadek Hongkongu

Koniec imperium

Uwagi bibliograficzne

Bibliografia

Filmografia

Indeks nazwisk

Krzysztof Loska

Profesor dr hab., dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych. Zajmuje się kulturą japońską, postmodernizmem, literaturą współczesną i kinem gatunkowym. Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, od 2006 roku pełni funkcję skarbnika. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Związany z magazynem EKRANy. Najciekawsze publikacje to: Dziedzictwo McLuhana – między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock: autor wśród gatunków (2002), Encyklopedia filmu science fiction (2004), Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana (2006), Adaptacje literatury japońskiej (2012), Mistrzowie kina japońskiego (2015), Postkolonialna Europa: etnoobrazy współczesnego kina (2016).

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
W cieniu Imperium Wschodzącego Słońca. Japoński projekt kolonialny i kultura filmowa w Azji Wschodniej
Książka
-20%
33,60 zł
42,00 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
25,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

28.12.2017
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
E-book (pdf)
18,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 18,00 zł
Tadeusz Sobolewski

Kino swoimi słowami

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
Iwona Sowińska

Chopin idzie do kina

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
17,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 17,00 zł
Krzysztof Loska

Nowy film japoński

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Loading...