
Tom ten przynosi podsumowanie dyskusji toczonej w Polsce w ostatnim dziesięcioleciu, to znaczy w latach 1992-2003 w związku z obecnością (lub nie) elementów kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Datę początkową wyznaczają dwie prace: Wojciecha Jekiela i Cezarego Rowińskiego z Instytutu "Polonicum" Uniwersytetu Warszawskiego, opublikowane w tomie Vademecum lektora języka polskiego pod redakcją Barbary Bartnickiej, Lidii Kacprzak i Ewy Rohozińskiej (1992). Obie dotyczą obecności kultury polskiej w procesie nauczania języka polskiego jako obcego: praca W. Jakiela odnosi się do tej obecności na zajęciach językowych dla początkujących, praca C. Rowińskiego zaś - do wprowadzania wiedzy o kulturze polskiej na lektoratach dla studentów z poziomu średniego i zaawansowanego. Prace publikowane w niniejszym tomie różnią się od nich znacznie, gdyż odwołują się do pomocy dydaktycznych, uwzględniających elementy kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, biorą pod uwagę przeprowadzone później badania P. Garncarka, G. Zarzyckiej, J. Rokickiego, A. Burzyńskiej i S. Schmidt, przyjmują wreszcie jako punkt odniesienia programy realioznawcze w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego oraz standardy europejskie zaproponowane w tym zakresie przez Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (2003).
SPIS TREŚCI
WSTĘP
KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO:
JAK BYŁO?
W.T. Miodunka
Czy kultura była traktowana po macoszemu w nauczaniu języka polskiego
jako obcego? Rozważania na marginesie książki Anny Burzyńskiej
M. Jelonkiewicz
Wiedza o Polsce jako element nauczania cudzoziemców języka polskiego.
Przegląd wybranych materiałów dydaktycznych i pomocniczych
U. Dobesz
Uwagi o nauczaniu i testowaniu wiedzy o kulturze
KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO:
JAK BYĆ MOGŁO?
P.E. Gębal
Realioznawstwo w nauczaniu języka niemieckiego
KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO:
JAK BYĆ POWINNO?
W.T. Miodunka
Kompetencja socjokulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego.
Zarys programu nauczania
A.B. Burzyńska i U. Dobesz
Inwentarz tematyczny i funkcjonalno−pojęciowy do nauczania języka
polskiego jako obcego w aspekcie kulturowym
P.E. Gębal
Program nauczania cudzoziemców realiów polskich
KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO:
JAK BĘDZIE?
G. Zarzycka
Mały leksykon kultury polskiej dla cudzoziemców. Opis koncepcji
G. Zarzycka i M. Jelonkiewicz
Indeks haseł do Małego leksykonu kultury polskiej dla cudzoziemców
Cena detaliczna: 32,00 PLN
Liczebnik też się liczy. Gramatyka liczebnika z ćwiczeniami
Cześć, jak się masz? I. Spotykamy się w Polsce (A1)
Cześć, jak się masz? II. Spotkajmy się w Europie (A2)
Bądź na B1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu B1
Język polski? Chcę i mogę! Część I: A1
Słownik minimum języka polskiego
Obraz polonistyki włoskiej w świetle badań ankietowych
Celuję w C2. Zbiór zadań do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie C2
Coś wam powiem. Ćwiczenia komunikacyjne B1, B2 (wersja polska)
Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego
Monografia czasowników dla lektorów języka polskiego i obcokrajowców z megatestem à la carte
Per aspera ad astra. Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania (C1)
Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2
Po prostu polski. Podręcznik do nauki języka polskiego dla uchodźców z Ukrainy
Kiedyś wrócisz tu..., cz. I: Gdzie nadwiślański brzeg (B2)
Czarno na białym. Gramatyka i sprawność pisania na B2
Czas na czasownik. Ćwiczenia gramatyczne (B2)
Kto czyta - nie błądzi. Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania (B2, C1)
Gramatyka funkcjonalna języka polskiego. Fleksja
check_circle
check_circle