Tom ten przynosi podsumowanie dyskusji toczonej w Polsce w ostatnim dziesięcioleciu, to znaczy w latach 1992-2003 w związku z obecnością (lub nie) elementów kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Datę początkową wyznaczają dwie prace: Wojciecha Jekiela i Cezarego Rowińskiego z Instytutu "Polonicum" Uniwersytetu Warszawskiego, opublikowane w tomie Vademecum lektora języka polskiego pod redakcją Barbary Bartnickiej, Lidii Kacprzak i Ewy Rohozińskiej (1992). Obie dotyczą obecności kultury polskiej w procesie nauczania języka polskiego jako obcego: praca W. Jakiela odnosi się do tej obecności na zajęciach językowych dla początkujących, praca C. Rowińskiego zaś - do wprowadzania wiedzy o kulturze polskiej na lektoratach dla studentów z poziomu średniego i zaawansowanego. Prace publikowane w niniejszym tomie różnią się od nich znacznie, gdyż odwołują się do pomocy dydaktycznych, uwzględniających elementy kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, biorą pod uwagę przeprowadzone później badania P. Garncarka, G. Zarzyckiej, J. Rokickiego, A. Burzyńskiej i S. Schmidt, przyjmują wreszcie jako punkt odniesienia programy realioznawcze w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego oraz standardy europejskie zaproponowane w tym zakresie przez Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (2003).
SPIS TREŚCI
WSTĘP
KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO:
JAK BYŁO?
W.T. Miodunka
Czy kultura była traktowana po macoszemu w nauczaniu języka polskiego
jako obcego? Rozważania na marginesie książki Anny Burzyńskiej
M. Jelonkiewicz
Wiedza o Polsce jako element nauczania cudzoziemców języka polskiego.
Przegląd wybranych materiałów dydaktycznych i pomocniczych
U. Dobesz
Uwagi o nauczaniu i testowaniu wiedzy o kulturze
KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO:
JAK BYĆ MOGŁO?
P.E. Gębal
Realioznawstwo w nauczaniu języka niemieckiego
KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO:
JAK BYĆ POWINNO?
W.T. Miodunka
Kompetencja socjokulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego.
Zarys programu nauczania
A.B. Burzyńska i U. Dobesz
Inwentarz tematyczny i funkcjonalno−pojęciowy do nauczania języka
polskiego jako obcego w aspekcie kulturowym
P.E. Gębal
Program nauczania cudzoziemców realiów polskich
KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO:
JAK BĘDZIE?
G. Zarzycka
Mały leksykon kultury polskiej dla cudzoziemców. Opis koncepcji
G. Zarzycka i M. Jelonkiewicz
Indeks haseł do Małego leksykonu kultury polskiej dla cudzoziemców
Cena detaliczna: 32,00 PLN
Moje litery. Piszę na A. Podręcznik dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, wyd. II poprawione
Kiedyś wrócisz tu..., cz. I: Gdzie nadwiślański brzeg (B2)
Lektury podręczne. Antologia tekstów satyrycznych dla cudzoziemców, którzy dobrze znają język polski
Polski. Master level! 1. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego (A1)
Czas na czasownik. Ćwiczenia gramatyczne (B2)
O biznesie po polsku. Wprowadzenie do języka biznesu. Podręcznik do nauki języka polskiego (B1, B2) - wyd. 2 popr.
Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli jezyków obcych
Słownik minimum języka polskiego
Nowe słowa, stare rzeczy
Język polski? Chcę i mogę! Część II: A1+ - wyd. 2 popr.
Liczebnik też się liczy. Gramatyka liczebnika z ćwiczeniami
Pan Polski. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1-A2
Czas na czasownik. Ćwiczenia gramatyczne (B2)
Czarno na białym. Gramatyka i sprawność pisania na B2
Po prostu polski. Podręcznik do nauki języka polskiego dla uchodźców z Ukrainy
check_circle
check_circle