Gra w film. Z zagadnień relacji między filmem i grami wideo
Gra w film. Z zagadnień relacji między filmem i grami wideo
ISBN
978-83-242-3806-4
ISBN E-book
978-83-242-6627-2
Rok wydania
2022
Premiera
2022-03-18
Liczba stron
312+24 il.
Format
135x205
Książka
-20%
35,20 zł
44,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 35,20 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
26,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 26,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Książka stanowi wieloaspektowe studium intermedialnych i transmedialnych relacji między dynamicznie rozwijającymi się grami cyfrowymi oraz filmem. Autorka, przywołując bogaty materiał egzemplifikacyjny, dowodzi, że w konsekwencji oddziaływania na siebie obu mediów dochodzi do ich ewolucji oraz nieustannych przetworzeń w obszarze poetyk, struktur i systemów medialnych. Analiza różnorodnych gier cyfrowych pozwala wykazać, w jaki sposób użycie środków kinematograficznego wyrazu oddziałuje na gameplay, a w szerszym kontekście – na zanurzenie użytkownika w wirtualną rzeczywistość. Twórcy gier wideo eksploatują i reinterpretują kinematograficzne struktury audiowizualne, narracyjne, gatunkowe oraz dramaturgiczne, wykorzystują i transformują elementy filmowego języka po to, aby symulować doświadczenie filmu w grze. W ten sposób tworzy się ponadmedialne, kulturowe porozumienie z odbiorcą/użytkownikiem – gry okazują się kolejnym źródłem doświadczenia tego, co „filmowe”, a to, co „filmowe” staje się przecież coraz częściej synonimem tego, co rzeczywiste.

„Gra w film” jest pozycją ważną, wnoszącą do wiedzy o grach wideo i ogólnej problematyki intermedialnej nowe interesujące spojrzenie. Wyróżnia się i szerokością ujęcia, i znakomitymi analizami konkretnych przykładów. Uważam, że książka stanie się ważną pozycją w interdyscyplinarnej literaturze przedmiotu.

prof. dr hab. Maryla Hopfinger

„Gra w film” to książka, której niekwestionowane walory poznawcze sprawią, że z pewnością znajdzie odbiorców nie tylko wśród badaczy gier wideo i filmoznawców, ale także wśród studentów kierunków kulturoznawczych i medioznawczych oraz wszystkich uczestników współczesnej kultury audiowizualnej i interaktywnej. Jest to pozycja, która wpisuje się zarówno w rozwój badań nad filmem i grami wideo, jak i w kształtowanie świadomości krytycznej na ich temat.

prof. UW dr hab. Ewa Szczęsna

 

Joanna Pigulak – doktor nauk o sztuce, filmoznawczyni, badaczka gier wideo, adiunkt w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prowadzi interdyscyplinarne badania z zakresu zawiązków między filmem i mediami interaktywnymi. Współtwórczyni kierunku groznawstwo. Zajmowała się organizacją wydarzeń filmowych i animacją kultury cyfrowej.

 

Podziękowania

Wprowadzenie

Rozdział 1. Film w kręgu gier wideo

1.1. Remediacja, konwergencja, inter- i transmedialność… O współczesnym statusie filmu i jego związkach z grami wideo

1.2. Filmowe adaptacje gier wideo

1.3. Wpływ gier wideo na ewolucję środków filmowego wyrazu. Przypadek point of view

1.4. Grofilia jako forma transfikcjonalnej praktyki komunikacyjnej

Rozdział 2. Wizualne i dźwiękowe środki filmowego wyrazu w grach wideo

2.1. Mise-en-scène: inscenizacja w grach wideo

2.2. Parametry kadrowania – właściwości przestrzeni kadrowej i pozakadrowej w grach wideo

2.3. Wykorzystanie parametrów montażu w grach wideo. Przypadek scen przerywnikowych

2.4. Ścieżka dźwiękowa w grach wideo a gameplay

2.5. Podsumowanie – funkcje wizualnych i dźwiękowych środków filmowego wyrazu w grach wideo

Rozdział 3. Z zagadnień narracji. Czas i przestrzeń w grach wideo

3.1. Narratologia transmedialna w kontekście gier wideo

3.2. Czas – struktury temporalne gier wideo

3.3. Przestrzeń – symulowanie przestrzeni kinematograficznych w grach wideo

Rozdział 4. Użycie środków filmowego wyrazu w grach wideo a immersja użytkownika

4.1. Mechanizmy immersji

4.2. Wykorzystanie konwencji gatunkowych w grach wideo. Przypadek horroru

4.3. Narracja linearna w grach wideo w kontekstach immersji

Zakończenie

Bibliografia

Spis ilustracji

Indeks nazwisk

Nota wydawnicza

Joanna Pigulak

Joanna Pigulak – doktor nauk o sztuce, filmoznawczyni, badaczka gier wideo, adiunkt w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prowadzi interdyscyplinarne badania z zakresu zawiązków między filmem i mediami interaktywnymi. Współtwórczyni kierunku groznawstwo. Zajmowała się organizacją wydarzeń filmowych i animacją kultury cyfrowej.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Gra w film. Z zagadnień relacji między filmem i grami wideo
Książka
-20%
35,20 zł
44,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 35,20 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
26,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 26,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

19.10.2022
Katarzyna Kucia-Kuśmierska

Kenosis. Simone Weil i Kaija Saariaho

Książka
-20%
35,20 zł
44,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 35,20 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
26,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 26,00 zł
Loading...