To tylko sztuczka. O samoświadomości kina i technikach deziluzyjnych we współczesnych filmach
To tylko sztuczka. O samoświadomości kina i technikach deziluzyjnych we współczesnych filmach
ISBN
978-83-242-3820-0
ISBN E-book
978-83-242-6651-7
Rok wydania
2022
Premiera
2022-06-23
Liczba stron
356+56 il.
Format
140x210
Książka
-20%
33,60 zł
42,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 33,60 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje
Książka zawiera wieloaspektowe analizy filmów prezentujących szeroki wachlarz – nieprzebadanych dotąd na gruncie filmoznawczym – różnorodnych zabiegów deziluzyjnych, którymi posługują się twórcy, by podkreślić samoświadomość dzieła i obnażyć jego elementy konstrukcyjne czy narracyjne. Niektóre z nich udaje się wskazać bez większych problemów (spojrzenie aktora w kamerę, przedstawianie sytuacji zakulisowej, niestandardowy format obrazu). Inne pozostają jednak często ukryte i trudniej zidentyfikować je przy pierwszym kontakcie (zaburzenia dramaturgii, wykorzystanie mitycznych toposów). Wzrost obecności tych technik w kinie ostatnich czterech dekad sygnalizuje potrzebę zredefiniowania kina i zastanowienia się nad kierunkiem jego rozwoju, który niewątpliwie uległ przemianom w wyniku hybrydyzacji kultur, rozwoju nowych mediów i pojawienia się innych niż dotychczas form ekspresji czy też ewolucji modelu oglądania filmów. Jak zauważa Autorka, autorefleksyjne zabiegi w filmie, ujmując najogólniej, pozwalają przekroczyć ramę ekranu i zbliżyć się do odbiorcy. Dochodzi zatem do przywrócenia statusu kina (utraconego poniekąd także przez rygor akademickiej teorii filmoznawczej) jako doświadczenia, z którym się obcuje – emocjonalnie, intelektualnie, ale także cieleśnie.
 
 
Adrianna Woroch – doktor, adiunktka w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM, laureatka Diamentowego Grantu. Zajmuje się filmowym postmodernizmem, autorefleksyjnością w kinie, związkami filmu i innych mediów oraz współczesnym kinem bliskowschodnim. Autorka jedynej jak dotąd na rynku polskim monografii poświęconej twórczości Paola Sorrentina pt. Kicz i piękno w twórczości Paola Sorrentina na przykładzie dzieł: „Wielkie piękno”, „Młody papież”, „Wszystkie odloty Cheyenne’a” oraz „Młodość”.
 
 
Książka Adrianny Woroch jest nie tylko oryginalnym opracowaniem poświęconym istotnym problemom współczesnej kinematografii, głosem w dyskusji na temat ontologicznych uwarunkowań sztuk audiowizualnych w okowach napięć kulturowych przełomu wieków, ale także może stanowić inspirującą lekturę dla wielu czytelniczych środowisk. Jej adresatem są bowiem akademiccy filmoznawcy, kulturoznawcy, historycy sztuki, studenci różnych humanistycznych kierunków, ale i kinowi „zjadacze chleba naszego powszedniego”.
Prof. UKW dr hab. Mariusz Guzek
 

Wprowadzenie

Ramy teoretyczne

Paradygmat iluzyjny w sztuce

Deziluzyjne ambicje kina

Adaptacja strukturalnych teorii opowieści

Kulisy opowieści

Kamera i ekipa filmowa

Bohater i widz

Scenografia, bohaterowie–ilustracje i bohaterowie–rekwizyty

Cyfrowa taśma i konwencja

Format i tempo

Struktura opowieści

Prawda życia i prawda struktury

Baśnie i mity

Wstęp, rozwinięcie i zakończenie

Narrator obecny i ukryty

Narracje małe i duże

Motywacja do opowieści

Metafilmowa incepcja i samoświadomość bohaterów

Podwójna fikcjonalność

Nieprzystawalność poszczególnych elementów

Zaburzenia czasoprzestrzenne i poetyka dezorientacji

Elementy diegetyczne i niediegetyczne

Mimetyzm i magiczne dygresje

Absurd i dysonans

Cytaty i reinterpretacje

Frankenstein i Dracula w jednym zamku

Collage i bricolage

Osoba i persona

Deziluzja w zakresie poetyki wizualnej i percepcji

Światło i kolor

Nadmiar i hiperbola

Przestrzeń pozakadrowa i drugi plan

Reżyserzy teoretycy

Peter Greenaway – koneser formy

Charlie Kaufman – autentyczny nonkonformista

Guy Ritchie – cockney z wyższych sfer

Zakończenie

Wykaz cytowanych źródeł

Filmografia

Indeks nazwisk

Ilustracje

Adrianna Woroch

Adrianna Woroch – doktor, adiunktka w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza, laureatka Diamentowego Grantu. Zajmuje się filmowym postmodernizmem, autorefleksyjnością w kinie i gatunkiem elevated genre. Autorka książki To tylko sztuczka. O samoświadomości kina i technikach deziluzyjnych we współczesnych filmach oraz jedynej jak dotąd na rynku polskim monografii poświęconej twórczości Paola Sorrentina Kicz i piękno w twórczości Paola Sorrentina.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
To tylko sztuczka. O samoświadomości kina i technikach deziluzyjnych we współczesnych filmach
Książka
-20%
33,60 zł
42,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 33,60 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Tadeusz Sobolewski

Kino swoimi słowami

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
02.09.2019
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 31,20 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
23,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 23,00 zł
Krzysztof Loska

Nowy film japoński

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
22.05.2024
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 31,20 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf, mobi, epub)
23,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 23,00 zł
Loading...