Śledziliśmy – także poprzez fotografię – dramat nigeryjskich kobiet, porwanych przez ekstremistyczne Boko Haram. Widzieliśmy, jak imigranci przesyłają smartfonami zdjęcia ze swojej ucieczki do Europy, by w ten sposób uspokoić rodzinę pozostawioną w ojczyźnie. Słyszymy o nowym prawie, które musi uwzględnić wszędobylskie drony i ryzyko związane z używaniem selfie stick. Bilans tych wszystkich przypadków, zwłaszcza odniesiony do wydarzeń, których doświadczamy na co dzień, przekonuje o przemożnym wpływie fotografii na zmianę. Z rzadka polega on jednak na heroicznym naciśnięciu na spust migawki w chwili, która budzi sprzeciw – a im lepiej zdamy sobie z tego sprawę, tym pełniej nauczymy się z niego korzystać.
Bo fotografia – odkąd powstała – nie tylko reprezentuje, ale także zmienia świat, a im bardziej jest dojrzała, tym na więcej sposobów to czyni: upowszechnia i wzrusza, utrwala gesty i rytuały, sprzyja nowym technologiom, zmienia prawo i obyczaje. Identyfikacja podstawowych form przeobrażania świata przez fotografię oraz ich skutków to najważniejsze cele tej książki. By tego dokonać, nie sięgamy jednak do rozmów z profesjonalistami ani nie analizujemy ich dokonań. Katalog zmian z udziałem fotografii rekonstruujemy na podstawie ich najbardziej popularnych wyobrażeń, kreujących nasze zbiorowe mniemanie na ten temat – danych i doniesień z internetu.
Maciej Frąckowiak – socjolog, doktor nauk społecznych, badacz miasta i kultury wizualnej. Adiunkt na Wydziale Socjologii UAM oraz wykładowca w School of Form Uniwersytetu SWPS. Autor i redaktor tekstów oraz książek naukowych i popularyzatorskich o tej tematyce, takich jak Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów (2012, wspólnie z Krzysztofem Olechnickim), Kolaboratorium. Zmiana i współdziałanie (2012, wspólnie z Lechosławem Olszewskim i Moniką Rosińską), Narzędziownia. Jak badaliśmy niewidzialne miasto? (2012, wspólnie z Rafałem Drozdowskim, Markiem Krajewskim i Łukaszem Rogowskim), a także Kruche Medium. Rozmowy o fotografii (t. I i II, 2018–2020). Redaktor Działu Badań i Analiz w czasopiśmie o kulturze i projektowaniu „Notes Na 6 Tygodni”. Współpracownik instytucji samorządowych oraz organizacji pozarządowych w zakresie działań animujących miejską przestrzeń, a także debatę na jej temat. Obecnie zainteresowany krajobrazem kulturowym pogranicza oraz rolą kultury w tworzeniu udanych społecznie przestrzeni publicznych.
Partner wydania: Fundacja Pix.house / www.pix.house
Prolog
Wstęp
CZĘŚĆ I.
FOTOGRAFIA JAKO SIEĆ
Wprowadzenie
Rozdział 1. Fotografia i usieciowienie
1.1. Hybrydyzacja przestrzeni
1.2. Krążenie zdjęć
1.3. Kaskada obrazów
1.4. Usieciowianie jednostek
1.5. Medializacja
1.6. Podsumowanie
Rozdział 2. Przeobrażenia fotograficzne
2.1. Zdjęcia uczestniczą w kulturze
2.2. Kategoria przeobrażenia fotograficznego
2.3. Ślady przeobrażeń fotograficznych
2.4. Gromadzenie i opracowanie materiału badawczego
2.5. Podsumowanie
CZĘŚĆ II.
FORMY PRZEOBRAŻEŃ FOTOGRAFICZNYCH
Wprowadzenie
Rozdział 1. Fotografowanie
1.1. Fotografia „lecznicza”
1.2. Analogowy renesans
1.3. Dezintegracja aparatu
1.4. Fotogry
1.5. Heroizacja
1.6. Podsumowanie
Rozdział 2. Upowszechnianie zdjęć
2.1. Ujawnianie
2.2. Cuda
2.3. Nowe terytoria
2.4. Nowe widoki
2.5. Uwidzialnianie
2.6. Post-baby
2.7. Uwidzialnianie ślepej plamki
2.8. Kondensowanie
2.9. Podsumowanie
Rozdział 3. Mobilizowanie sieci
3.1. Instafamous
3.2. Selfie ready
3.3. Fotowaluta
3.4. Etyka sieci
3.5. Podsumowanie
Rozdział 4. Rozprawianie o zdjęciach
4.1. Nadużycia
4.2. Prawo do użycia zdjęć
4.3. Wypadki
4.4. Pozycja fotografii
4.5. Podsumowanie
Rozdział 5. Regulowanie zawartości zdjęć i ich cyrkulacji
5.1. Potwierdzanie autorstwa
5.2. Prawe zdjęcia
5.3. Zarzucalność
5.4. Strefa bez selfie
5.5. Ban
5.6. Podsumowanie
Rozdział 6. Inne użycia zdjęć
Zakończenie
Dereifikacja fotografii
Reżim aktywności
Fotoaktywizm
Foto-interwencje
Pseudoaktywność?
Bibliografia
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle