Wersja elektroniczna książki (e-book) udostępniana jest do pobrania w "dostępie otwartym" na stronie Biblioteki Narodowej: https://polona.pl/preview/052790ab-bb16-4eca-8df5-671e884a33d5
Reprodukcje dzieł Andrzeja Wróblewskiego dzięki uprzejmości Fundacji Andrzeja Wróblewskiego © Fundacja Andrzeja Wróblewskiego
https://www.andrzejwroblewski.pl/
Markowska w znakomity sposób tematyzuje euforyczny wydźwięk momentu zakończenia wojny i wyzwolenia, przechodzący stopniowo w nowe formy społecznego i cielesnego dyscyplinowania. […] Empatyczna postawa autorki jest w tekście wyczuwalna wraz z jej dowcipno-ironicznym i nieraz gorzkim stosunkiem do omawianych kwestii; w tym sensie stanowi świadome zaprzeczenie autorytarnego obiektywizmu. Socjalistyczna rewolucja jest w świetle tej książki czymś, w co wszyscy jesteśmy uwikłani, choć nie musimy mieć z tego powodu nieczystych sumień.
z recenzji dr hab. Agnieszki Rejniak-Majewskiej
Markowska […] formułuje konieczności dla dzisiejszej historii sztuki, postulaty badawcze, które gruntownie przeorają naszą dyscyplinę przesuwając jej dotychczasową trajektorię ku nowym obszarom badawczym i tym samym ku nowym pytaniom. […] Lektura zaproponowana przez Annę Markowską przynosi wiele odświeżających, niekanonicznych, czasem świadomie prowokacyjnych i stawianych na ostrzu noża punktów widzenia, przywołując m.in. dzieła, które nie były wcześniej przedmiotem poważnego namysłu. Wszystko to wytrąca czytelnika z dobrego samopoczucia, zbudowanego na tradycyjnych i dobrze oswojonych ujęciach „tradycyjnej” historii sztuki. To rozbrat ze „starą” historią sztuki.
z recenzji prof. dr hab. Marty Leśniakowskiej
Anna Markowska – historyczka sztuki, profesorka nauk humanistycznych specjalizująca się w kulturze artystycznej nowoczesności i współczesności. Aktualnie wykłada na Uniwersytecie Wrocławskim. Pracowała m.in. w muzeum UJ i liceum plastycznym w Krakowie, na uniwersytetach w Poznaniu, Cieszynie, Tomsku i Jerozolimie. Tworzyła efemeryczne pisma. Bywa tłumaczką, redaktorką, kuratorką, krytyczką sztuki, vloggerką. Wydała ostatnio m.in. Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem (Universitas, 2019).
WSTĘP
1. O CZYM JEST TA KSIĄŻKA?
2. O WIELOPERSPEKTYWIZMIE, ZARZĄDZANIU WIEDZĄ, HISTORYCZNEJ WYOBRAŹNI I SZEŚCIU ZASADNICZYCH TEZACH
I. REWOLUCJA JAKO ZNIKANIE
1. BÓG
2. DZIECKO
3. PEJZAŻ
II. ŚLADY
1. STARY KALORYFER
2. ROZMOWA Z COLAS BREUGNONEM
3. SONOKLASZ: DŹWIĘK I WŁASNOŚĆ
III. KOLEKTYWY
1. PŁYWACY, ZDEKAPITOWANI, MIĘCZAKI
2. KOBIETY
3. PRZEDMIOTY POD RĘKĄ
4. KAMIEŃ NA KAMIENIU
IV. IDZIE NOWE
1. LENINOWSKA KONCEPCJA REWOLUCJI
2. REWOLUCJA ŁAGODNA A HISTORIA SZTUKI
3. SZTUKA DOMOWA A SCIENTIA ARTIS
V. REWOLUCJA JAKO KONTYNUACJA
1. PIĘKNA RANA
2. PAREZJE I ANACHRONIZMY NIERÓWNOCZESNYCH REWOLUCJI
SUMMARY. ART. AND REVOLUTION. A MULTI-PERSPECTIVE OVERVIEW OF POLISH ART AFTER WORLD WAR II
NOTA BIBLIOGRAFICZNA
BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSOBOWY
FOTOESEJ
check_circle
check_circle