Śmierć Don Kichota. O nowości w kulturze i literaturze ponowoczesnej to przeprowadzona w duchu szkoły frankfurckiej refleksja nad kondycją kultury zachodniej, naznaczonej piętnem Zagłady z czasów drugiej wojny światowej. Autor przygląda się wydarzeniom rozgrywającym się około połowy XX wieku, które stanowią dla niego kres trwania określonej formacji kulturowej, nazywanej okcydentalną nowoczesnością. Jest to zarazem moment, w którym zaczyna wyłaniać się prawdziwie ponowoczesna i postmodernistyczna kultura, niebędąca jednak, wbrew często spotykanym opiniom, niekończącym się zbiorem cytatów i remiksów kultury nowoczesnej, lecz prawdziwie nową formacją kulturową o globalnym zasięgu.
„[…] Ronge potrafi o zagadnieniach delikatnych, często złożonych, mówić językiem zrozumiałym, klarownym. Widać też u młodego badacza intelektualną odwagę w stawianiu pytań już raz w dzisiejszej humanistyce zadanych, autonomię myśli, pasję poszukiwawczą i poznawczą ciekawość”.
Z recenzji prof. dr. hab. Sławomira Buryły
[…] Ronge przekonuje, że gwałtowna konsumpcja kultury zachodniej po roku 1989, która pozwoliła na pojawienie się nowych form ekspresji i perspektyw oglądu rzeczywistości, przyczyniając się do lawinowego i chaotycznego przyrostu dyskursów, eksperymentów i prowokacji – postrzeganych paradoksalnie jako wyczerpanie się kultury – była jedyną możliwą i logiczną odpowiedzią na apel Fullera o zjednoczenie się ludzkości w imię ratowania Statku Kosmicznego Ziemia”.
Z recenzji dr hab. Doroty Kozickiej, prof. UJ
Gerard Ronge (ur. 1994) – literaturoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Absolwent Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych macierzystej uczelni. Autor artykułów naukowych, publikowanych między innymi w czasopismach „Forum Poetyki”, „Literatura i Kultura Popularna”, „Studia Norwidiana”. Kilkukrotny laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz programu „Diamentowy grant”.
Słowo wstępne
Część I. Kultura po przypadłości. Rozeznania w świecie bez humanizmu
Rozdział 1. Ontologia przypadłości
Humanizujący i humanizowani
Kultura treningu
Podmiotowość i rozwój (ku teorii postępu)
Rozdział 2. Czas Don Kichota
Bohater naszego czasu
Zdarzenie (się) Don Kichota
Wydarzenie się Zła i wierność wydarzeniu
Rozdział 3. Historia nowożytnego Okcydentu jako epoka bibliomanii
Don Kichot w filozofii czytania
Błędny czytelnik
Troska o opowieść. Estetyczne poznawanie rzeczywistości przez bohaterów Don Kichota
Olśniewająca sztuczka. Alfabetyzacja świata
Podsumowanie. Problem autorstwa: Pierre Menard, autor „Don Kichota”
Część II. Czas Pana Spocka. Epoka nowości
Rozdział 1. Po przypadłości
Pierwsze reakcje
Pierwsze pytania
Pytanie o realizm
Pytanie o środki wyrazu
Pytanie o nowość
Świadkowie wobec nowego świata
Rozdział 2. Epoka nowości
Co się zdarzyło w latach sześćdziesiątych?
Sąd nad Don Kichotem. Otwarcie procesu
Czas Pana Spocka. Cały czas nic nie rozumieliśmy
Instrukcja sterowania Statkiem Kosmicznym Ziemia
Star Trek. Radykalna otwartość, nowa apokaliptyka i nowy antyfaszyzm
Rozdział 3. Nowa sytuacja społeczno‑kulturowa literatury polskiej
Narodziny kultury otwartości
O zaangażowaniu literatury
Agonia centrali. Problem „prozy środka”
Rozdział 4. Organiczna literatura postmodernistyczna
„Coś jest ze światem nie tak”. W poszukiwaniu opowieści
Narrator kłamie. Funkcja gatunku i oszustwa we współczesnej prozie realistycznej
Powadź swój pług przez kości umarłych Olgi Tokarczuk
Informacja zwrotna Jakuba Żulczyka
W poszukiwaniu narratora czwartoosobowego. Aktualność problemu śmierci autora
Wymazywanie autora. Fragmenty dziennika SI znalezione przez Łukasza Zawadę
Śmierć skryptora. Readymade Tomasza Bąka
Zakończenie. W stronę literatury synergetycznej
Wykaz pozycji cytowanych
Nota edytorska
Indeks osób
check_circle
check_circle