Czy nauka w szkole musi być podporządkowana lekcjom trwającym 45 minut? Co zrobić, aby uczniowie chętniej pracowali i widzieli sens swoich działań? Jak wprowadzać twórcze rozwiązania i wiązać lekcje języka polskiego z życiem, a jednocześnie przygotowywać młodych ludzi do egzaminów? W jaki sposób przełamywać schematy programowe? Na te pytania próbują w różnorodny sposób odpowiedzieć autorki publikacji Więcej niż lekcja. Interdyscyplinarne projekty w edukacji polonistycznej – adeptki zawodu oraz doświadczone nauczycielki. Tom powstał jako efekt działań w ramach projektu „Profesjonalny polonista. Praktyka i personalizacja”, realizowanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Autorki tomu wprowadzają świeży powiew do pracowni każdego polonisty, inspirują i udowadniają, że nauczanie języka polskiego w szkole nie musi mieścić się w sztywnym systemie klasowo-lekcyjnym, a może wyjść w przestrzeń pozaszkolną, zachęcać do niestandardowych aktywności i dawać wiele satysfakcji zarówno uczącym, jak i uczonym. Więcej niż lekcja to cenna refleksja nad kondycją człowieka i współczesnego świata; w każdej niekonwencjonalnej propozycji lekcji wybrzmiewa potrzeba niczym nieskrępowanej rozmowy, oddania głosu uczniom i stworzenia im bezpiecznej przestrzeni do kreatywnego myślenia oraz wyrażania własnych refleksji na temat nurtujących ich problemów. Wszystkie propozycje lekcji pokazują, jak praca z klasycznymi, niejednokrotnie trudnymi dla uczniów w odbiorze tekstami, może być pasjonująca, atrakcyjna i angażująca obie strony (w centrum zawsze jest uczeń-odkrywca). Autorki nie deprecjonują tradycyjnie pojmowanej analizy i interpretacji dzieła literackiego, ale wprowadzają ożywcze podejście, wzbogacające niewątpliwie dotychczasową pracę i warsztat nauczyciela polonisty. Prezentowana książka to doskonałe i niezwykle przydatne kompendium wiedzy dla obecnych, a obowiązkowa lektura dla przyszłych nauczycieli polonistów.
Z recenzji dr hab. Elżbiety Kruszyńskiej, prof. UMK
Ponad i poza lekcjami. Myślenie projektami w edukacji polonistycznej
[Agnieszka Kania]
• Twórczość natury – natura twórczości [Nicola Agier]
• Art trailery, czyli między zwierciadłem a ekranem. Sztuka na lekcjach i po lekcjach języka polskiego [Anna Miśkowiec]
• Od franciszkanizmu do ekokrytyki [Agnieszka Kania]
• Od niewiedzy do filmu. Wokół Traktatu moralnego Czesława Miłosza
[Marlena Maciejewska]
• Korespondencja sztuk w zreformowanym liceum [Anna Miśkowiec]
• Nie prawda, nie fikcja, lecz coś pomiędzy. Projekt warsztatów filmowych (Truman Show) [Klaudia Orzechowska]
• Klasa dziennikarsko-filmowa [Joanna Ptaszek]
• #lektura w sieci, czyli lekcje literatury w przestrzeni wirtualnej (na przykładzie Procesu Franza Kafki) [Katarzyna Szymiczek]
• Iść z duchem czasu… O literaturze cyfrowej na lekcjach języka polskiego
[Alicja Szyszka]
• O dramie i o tym, jak zachęcić uczniów do czytania Zbrodni i kary
[Kinga Żak]
• Cyfrowi tubylcy. Jak rozmawiać z uczniami o cyberprzemocy? [Monika Banach, Wiktoria Bartosi, Martyna Grdeń, Julia Rejman, Klaudia Święs]
• Za górami, za lasami… – czyli jak uczyć kreatywnego pisania w szkole podstawowej?
[Natalia Brożek]
• Reklamowe opisy przedmiotów, czyli jak twórczo bawić się słowem w kształceniu językowym [Agnieszka Kulig-Kozłowska]
• Epilog Pana Tadeusza – o doświadczeniach współczesności [Klaudia Mucha-Iwaniczko]
• Kto tutaj przyjdzie, jako pisarz wyjdzie – czyli każdy może napisać swoją książkę
[Weronika Połeć, Wiktoria Traczyńska]
• Quo vadis. Jak zmotywować do czytania i oswoić literacki kanon
[Joanna Wicher]
• Indeks osób
check_circle
check_circle