Tort Marcello. Kultury fanowskie w teatrze XIX wieku
Tort Marcello. Kultury fanowskie w teatrze XIX wieku
ISBN
978-83-242-3973-3
ISBN E-book
978-83-242-6735-4
Rok wydania
2023
Premiera
2023-11-23
Liczba stron
376
Format
165x240
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
-20%
37,33 zł
46,67 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf)
27,62 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Mocno czekoladowy tort Marcello, który na specjalne okazje pojawia się na polskich stołach, powstał jako hołd dla warszawskiej aktorki, Heleny Marcello, związanej z Teatrami Warszawskimi przez ponad czterdzieści lat – od 1879 do 1923 roku. Choć nie sposób dziś ustalić oryginalnej receptury tego odświętnego ciasta, w jego nazwie zachowało się uwielbienie, którym obdarzano artystkę, przetrwała fascynacja i entuzjazm, jakie budziła – ona sama i jej gra sceniczna. Tort Marcello to zatem jeden z historycznych śladów po teatralnych kulturach fanowskich, które wyłaniały się na ziemiach polskich w XIX i na początku XX  wieku. Książka Tort Marcello odzyskuje wczesne doświadczenia i praktyki fanowskie – pomimo że stanowiły one ważny element polskiego życia teatralnego, zostały uznane za zbyt błahe, by o nich pamiętać. Jest opowieścią o dziewiętnastowiecznych teatromanach i teatromankach, miłośnikach i miłośniczkach gwiazd scenicznych i przedstawień teatralnych, ujawniającą sploty między historią teatru i historią fanostwa. Kim byli dziewiętnastowieczni fani i fanki? Jak przedstawiały ich ówczesne media? Jak okazywali swoją pasję? To podstawowe pytania, które padają w Torcie Marcello.

Agata Łuksza

Agata Łuksza – kulturoznawczyni z zacięciem historycznym. Pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka Glamour, kobiecość, widowisko. Aktorka jako obiekt pożądania (Warszawa 2016) i artykułów publikowanych m.in. w „Didaskaliach”, „Pamiętniku Teatralnym” oraz „Theatre Journal”.

Wstęp

Tort Marcello

Rozdział 1.

Ojczyzna (jeszcze nie) utracona: teatralny fandom i polski nacjonalizm

Samobójstwo

Scena narodowa

Listopad 1830

Styczeń 1863

Nasza Gwiazda

Rozdział 2.

Fantagonizmy: wojny fandomowe i porażka teatralnych fanów

Romans

Witajcie w raju

Bezkrwawe walki

Antyfani i sobowtóry

Młody Richelieu i jego żona

Publiczność ujarzmiona

Rozdział 3.

Ciało celebryckie: Sarah Bernhardt i jej peryferyjny fandom

Sarah

Spotkanie na pograniczu

Groźba Sarożerców

Paląc „Sarah Bernhardt”

Kusząca zjawa

Sarabernardyzacja i upadek moralny

Rozdział 4.

Kobiece grupy fanowskie: wolność społeczna i potęga afektów

Odjazd

Ekonomia afektywna teatru

Teatr, kobiety i szaleństwo

Kult bogini Heleny

Cudzoziemki afektywne

Moja czarodziejka

Rozdział 5.

Moda na Japonię: teatromania i orientalizm

Parasolka

Japonizm/Japońszczyzna

Mikadomania

Herbata chińska a sztuka japońska

Japonki i samuraje

Autentyczność i orientalizm na peryferiach

Epilog.

Adnotacje

Nota edytorska

Spis ilustracji

Bibliografia

Indeks nazwisk

Agata Łuksza

Agata Łuksza – kulturoznawczyni z zacięciem historycznym. Pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka Glamour, kobiecość, widowisko. Aktorka jako obiekt pożądania (Warszawa 2016) oraz licznych artykułów dotyczących historii teatru XIX wieku i sztuk performatywnych publikowanych m.in. w „Didaskaliach” i  „Dialogu”.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Tort Marcello. Kultury fanowskie w teatrze XIX wieku
Książka
-20%
37,33 zł
46,67 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf)
27,62 zł
Dostawa
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...