Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał
Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał
ISBN
978-83-242-3991-7
ISBN E-book
978-83-242-6741-5
Rok wydania
2023
Premiera
2023-11-30
Liczba stron
300
Format
150x235
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf, epub, mobi)
26,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 26,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

„W książce: Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał poza przedstawieniem spójnej, przemyślanej refleksji w obszarze wyznaczonym tytułem dokonuje się ponadto rodzaj (re)interpretacji istotnych dla rozwoju współczesnego filmoznawstwa stanowisk. Inaczej także można po jej lekturze spojrzeć na historię kina jako na przykład reprezentacji »przygód« cielesności. [Autorka] Bowiem […] reorientuje dotychczasową historię myśli filmowej, wydobywając z niej wątki o potencjalnie rozwojowym dla sensuous theory charakterze. Ponadto zaś odsłania dość – zwłaszcza przed polskimi czytelnikami, którzy nie znają wcale lub dobrze przywołanych na kartach pracy autorów i ich przemyśleń – nową perspektywę badawczą, jeszcze nie do końca utrwaloną, ciągle dynamiczną, podlegającą zmianom i licznym innerwacjom różnych koncepcji badawczych”.

Z recenzji dr hab. Barbary Kity, prof. UŚ


Marta Stańczyk – filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktorka czasopisma „Ekrany”. Autorka książki Czas w kinie (2019), za którą otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami za najlepszy debiut książkowy, współredaktorka publikacji Poszukiwacze zaginionych znaczeń (2016). Zajmuje się teorią filmu, przemianami kina współczesnego, a także związkami kina ze studiami nad zwierzętami.

Podziękowania

Wstęp

Rozdział I. HISTORIE SOMATYCZNE

1. Corpus delicti. Historia myśli filmowej

1.1. Wątki korpor(e)alne. Pierwsze dekady

1.2. Transfuzja. Siegfried Kracauer i Gilles Deleuze

2. Wyzwolenie doświadczenia. Fenomenologia

2.1. Przez doświadczenie do świata. Fenomenologia egzystencjalna

2.1.1. Tkanka intencjonalna. Maurice Merleau-Ponty

2.1.2. Samo-doznawanie. Michel Henry

2.1.3. Od fenomenologii do dekonstrukcji. Jacques Derrida i Jean-Luc Nancy

2.2. Kino fenomenologiczne. Twórczość Claire Denis

2.3. Przez doświadczenie do filmu. Fenomenologia filmu

2.3.1. Tradycja transcendentalna

2.3.2. Tradycja egzystencjalna

Rozdział II. UCIELEŚNIONE DOŚWIADCZENIE KINOWE

1. Sensorium (I): wzrok

1.1. Plamka ślepa. Antyokulocentryzm

1.2. Światłoczułość. Światło i kolor

2. Jestem, więc myślę. Kategoria doświadczenia

3. Bóle fantomowe? Ucieleśnienie

3.1. Drżące ciała. Teoria afektów

3.2. Oddźwięki. Synestezja

4. Teoria zmysłów

4.1. Vivian Sobchack i/jako podmiot kinestetyczny

4.2. Immersja. Problem technicznej modernizacji

Rozdział III. ODBIÓR MULTISENSORYCZNY

1. Sensorium (II): dotyk

1.1. Logika wrażenia. Materialność dzieła sztuki

1.2. Skóra filmu. Kino haptyczne

1.3. Haptyczna wizualność. Laura U. Marks (I)

2. Sensorium (III): słuch

2.1. Echolokacja. Przestrzeń i intymność

2.2. Rezonans. Haptyczny dźwięk

3. Sensorium (IV): smak, węch, propriocepcja

3.1. Uczta dla oczu i filmowe feromony. Smak i węch

3.2. Ciała niebieskie. Propriocepcja

4. Wisceralna poetyka

4.1. Brutalna intymność. Kino korpor(e)alne

4.2. Doświadczenie skonwencjonalizowane? Gatunki cielesne

4.3. Dziwne kolory. Synestetyczna wrażliwość

Rozdział IV. KRYTYCZNA TEORIA ZMYSŁÓW

1. Dotyk Innego. Taktylne epistemologie

1.1. Skóra Innego. Laura U. Marks (II)

1.2. Haft Filomeli. Milena Marinkova

1.3. Dziwne spotkania. Sara Ahmed

2. Ślady palców. Kobiece taktylne epistemologie

2.1. Ciało-w-ciało z matką. Różnica płciowa

2.2. Ars in crudo. Feminizm korporalny

2.3. Ciało-w-sytuacji. Feminizm i fenomenologia

Zakończenie

Filmografia

Bibliografia

Indeks osób

Marta Stańczyk

Marta Stańczyk – filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktorka czasopisma „Ekrany”. Autorka książki Czas w kinie (2019), za którą otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami za najlepszy debiut książkowy, współredaktorka publikacji Poszukiwacze zaginionych znaczeń (2016). Zajmuje się teorią filmu, przemianami kina współczesnego, a także związkami kina ze studiami nad zwierzętami.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf, epub, mobi)
26,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 26,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
30.12.2018
Jacek Ostaszewski

Historia narracji filmowej

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
20,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 20,00 zł
Krzysztof Loska

Nowy film japoński

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Tadeusz Sobolewski

Kino swoimi słowami

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
Iwona Sowińska

Chopin idzie do kina

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
17,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 17,00 zł
Loading...