Nowa Fala 60 lat później to monografia zjawiska filmowego powstałego wprawdzie we Francji, ale oddziałującego na kulturę całego świata. Autor przedstawia historię nurtu, wywodząc ją z młodzieńczego doświadczenia okupacji przez przyszłych reżyserów, omawia fenomen kinofilii i „politykę autorską” wypracowaną w latach 50. na łamach miesięcznika „Cahiers du Cinéma”, poddaje analizie najważniejsze filmy, od zapowiadających nurt, poprzez jego arcydzieła – Czterysta batów, Hiroszima moja miłość, Do utraty tchu – po utwory, które wyznaczyły jego zmierzch. Książka stanowi nową wersję wcześniejszej edycji z roku 2000, wzbogaconą o perspektywę późniejszych opracowań, o omówienia filmów powstałych w obecnym stuleciu oraz o dwa nowe rozdziały monograficzne, dzięki którym na część drugą składają się szkice poświęcone twórczości pięciorga najważniejszych nowofalowych twórców: François Truffauta, Erica Rohmera, Agnès Vardy, Alaina Resnais i Jeana-Luca Godarda.
„Z jednej strony Nowa Fala jest bardzo solidną, wszechstronnie udokumentowaną i zobiektywizowaną, bo napisaną z historycznego dystansu kilku dekad, relacją dziejopisa kina na temat formacji artystycznej, która dokonała fundamentalnego przewrotu w zbiorowej świadomości filmowej. Z drugiej strony pod dyskursem poddanym rygorom naukowego warsztatu można odczuć trwającą po dziś dzień fascynację, ciągle żywe wspomnienie pierwszej filmowej miłości. To ono nadaje autorskiej narracji ton urzekająco osobisty i sprawia, że książka staje się też zapisem młodzieńczej przygody polskiego kinofila”.
Prof. dr hab. Tadeusz Szczepański
Wstęp do drugiego wydania, czyli Pięć powodów, dla których warto nadać dawnej książce nowy kształt
Wstęp do pierwszego wydania, czyli Pięć argumentów przeciw opinii, że pisanie książki o Nowej Fali jest zajęciem zbędnym
CZĘŚĆ I: NURT
Rozdział 1: Kinofilia, czyli Wyłonienie się grupy
Wtajemniczeni z katakumb
Pierwsza faza wtajemniczenia: kluby filmowe
Druga faza wtajemniczenia: Filmoteka
Trzecia faza wtajemniczenia: redakcja „Cahiers du Cinéma”
Rozdział 2: Polityka autorska, czyli Program
Dwa manifesty
„Polityka autorska” jako polityka redakcyjna
Kult reżyserii
Lekcje u Hitchcocka
Rozdział 3: Trzy sezony jaskółek, czyli Start
Zwiastun pierwszy: „odnowa” w krótkim metrażu
Zwiastun drugi: ciało Brigitte Bardot
Zwiastun trzeci: uśmiech Jeanne Moreau
Zwiastun czwarty: krytyk jako autor-profesjonalista
Filmografia
Rozdział 4: Sezon arcydzieł, czyli Wzlot
Czterysta batów, czyli Bezustanne tarapaty
Od Strachu przed Paryżem do Czterystu batów
Lektura autobiograficzna, czyli Między trzynastym a siedemnastym rokiem życia
Lektura psychoanalityczna, czyli Ciąg hipotez na temat matki
Lektura socjologiczna, czyli O zrozumienie dla nastolatków
Lektura autotematyczna, czyli Manifest Nowej Fali
Hiroszima moja miłość, czyli Powrót Orfeusza
Film (w filmie) przeciw wojnie
Film o zapominaniu
Film o odzyskiwaniu wszechświata
Do utraty tchu, czyli Wszystko jest dozwolone
Reżyseria jako tyrania dowolności
Dezynwoltura jako estetyka
Bohater jako medium epoki
Filmografia
Rozdział 5: Pięć następnych sezonów, czyli Odpływ
„Anormalnie dobra sytuacja”
„Król jest nagi”
Śpiewny finał
Rozdział 6: Po upływie kolejnych dekad, czyli Bilans
Spójna szkoła artystyczna
Zarys nowofalowej estetyki
Mitologia młodości
Pokrewieństwa i kontynuacje
Po dalszych piętnastu latach
CZĘŚĆ II: AUTORZY
Rozdział 7: François Truffaut, czyli Dziecko kina
François-Jekyll i Truffaut-Hyde
Opowieści o Doinelu
Gry z gatunkiem
Trójkąty Roché’go
We władzy kobiet
Ameryka
Powołanie pedagoga
Szukanie ojca
Autoportrety
Biofilmografia
Rozdział 8: Eric Rohmer, czyli Profesor wierności
Pół wieku autorskiej konsekwencji
Astrologiczny start
Opowieści o mężczyznach
Podróże do źródeł
Opowieści o kobietach
Baśnie o ludziach dojrzałych
Odtwarzanie przeszłości
Biofilmografia
Rozdział 9: Agnès Varda, czyli Eseistka z ulicy Daguerre’a
Warsztat kłamliwej dokumentalistki
Prekursorka Nowej Fali
Wędrujące kobiety i śmierć
Kobiece spojrzenie
Moment walki
Filmy-bliźnięta
Filmy o kinie: hołd i zabawa
Dokument jako autoportret
Biofilmografia
Rozdział 10: Alain Resnais, czyli Jak się mierzyć ze swoją przeszłością
Podwójna linia twórczości
Filmy krótkie albo figura „bohatera łazarzowego”
Nowofalowe arcydzieła albo czas powrotu
Dekada znużenia albo „forma tworzy emocję”
Reżyser po sześćdziesiątce albo komedia ludzka
Biofilmografia
Rozdział 11: Jean-Luc Godard, czyli (D)enuncjator kina
Papież / antypapież nurtu
Epoka Nowej Fali
Epoka laboratorium
Epoka autofilmowania
Epoka Historii
Biofilmografia
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks filmów
Summary
check_circle
check_circle