Seria Bibliotheca Culturae Scriptae
Wariacje bachowskie to książka, która w wyjątkowo ciekawy i inspirujący sposób udowadnia tezę, że w wypadku twórczości Jana Sebastiana Bacha, „największego z geniuszów muzycznych ludzkości” (Witold Lutosławski), „im dalej w las, tym więcej drzew. Im bliżej zwiedzamy ogromny gmach Bachowskiej muzyki, tym więcej odkrywamy w nim nieznanych zakątków, wspaniałych sal, korytarzy, krużganków” (Stefan Kisielewski). Czternaścioro Autorek i Autorów, wywodzących się z różnych – i to nie tylko muzycznych czy muzykologicznych – akademickich środowisk naszego kraju, Hiszpanii, Rosji i Stanów Zjednoczonych, przedkłada bardzo różne gatunkowo rozważania, swoiste wariacje na temat życia i muzyki Bacha. W książce znajdziemy oryginalne wykładnie dzieł, prezentację debat i sporów, syntezy interpretacyjne, nowe informacje, a nawet odkrycia historyczne, rozmyślania czy wręcz medytacje egzystencjalne, ujęcia muzykologiczne, dociekania estetyczne, spekulacje filozoficzne oraz refleksję symboliczno-teologiczną. Ta ostatnia dotyczy zarówno utworów wokalnych, jak i instrumentalnych, w tym – co w polskiej literaturze przedmiotu bardzo rzadkie – czysto instrumentalnych. Wraz z lekturą kolejnych rozdziałów coraz lepiej rozumiemy, że muzyka Bacha, która swoim pięknem tak nas wzrusza, skrywa prawdziwe tajemnice. W książce niektóre z nich odkrywamy w takich utworach, jak Wariacje goldbergowskie, Kunst der Fuge, Chorały schüblerowskie, Fantazja chromatyczna, kantata chorałowa Aus tiefer Not schrei ich zu Dir czy Canone doppio sopril Soggetto, kanon w postaci zagadki, którą lipski kantor muzycznie napisał dla pewnego teologa luterańskiego. Wariacje bachowskie to książka, która sprawia, że pragniemy słuchać muzyki Bacha uważniej i głębiej.
JÓZEF MAJEWSKI
Wprowadzenie. Wariacje bachowskie, czyli „przemija postać tego świata”
MAGDALENA DZIADEK
Recepcja muzyki Johanna Sebastiana Bacha na ziemiach polskich w XIX wieku i na początku XX stulecia
The reception of Johann Sebastian Bach’s music in Polish lands in the nineteenth and early twentieth century
TOMASZ GÓRNY
Chorały Schublerowskie Johanna Sebastiana Bacha: muzyka, tekst, praktyka wykonawcza
Johann Sebastian Bach’s Schubler Chorales: music, text, and performance practice
KAROLINA KOLINEK-SIECHOWICZ
Bach rewrite – Marcin Masecki, Wurlitzer piano and ontology of Bach’s music
Bach rewrite – Marcin Masecki, Wurlitzer piano and ontology of Bach’s music
ELŻBIETA BILICKA
Kto to przetrwa? Pojedynek z Wariacjami Goldbergowskimi
Who will survive this? A duel against the Goldberg Variations
Анатолий Милка / ANATOLIJ MIŁKA
О христианскойсимволике в двойномканоне И.С. Баха BWV 1077
O symbolice chrześcijańskiej w podwójnym kanonie J.S. Bacha BWV 1077
The Christian symbolics in the double canon BWV 1077 by J.S. Bach
KALINA WOJCIECHOWSKA
Fundamentalne luterskie idee soteriologiczne w BWV 38 Johanna Sebastiana Bacha / Andreasa Stubela
Fundamental Lutheran soteriological ideas in BWV 38 by Johann Sebastian Bach / Andreas Stubel
ALINA MĄDRY
Carla Philippa Emanuela Bacha przepis na „dobre” wykonanie – między kompozytorem, wykonawcą a słuchaczem
Carl Philipp Emanuel Bach’s recipe for a ‘good’ performance: between the composer, the performer and the listener
INÉS R. ARTOLA
La Bacchante: Wanda Landowska y la interpretacion de J.S. Bach. Teorias, mitos y polemicas
Bachantka: Wanda Landowska i interpretacja J.S. Bacha. Teorie, mity i polemiki
The Bacchae: Wanda Landowska and her interpretation of J.S. Bach: Theories, myths and polemics
JAKUB BURZYŃSKI
Johann Sebastian Bach: polonez, model sakralny
Johann Sebastian Bach: A sacred music model of the polonaise
JÓZEF MAJEWSKI
Wariacje na temat krzyża. Marginalia bachowskie
Variations on the theme of the cross. Bach marginalia
JAN GRZANKA
Wariacje Goldbergowskie w Gdańsku
The Goldberg Variations in Gdańsk
Анатолий Милка / ANATOLIJ MIŁKA
„…lasen Sie diese comischen Dinge weg”
INÉS R. ARTOLA
¿Piano o clave? La polemica entre Nin y Landowska y el papel de Henry Lew como artifice
Fortepian czy klawesyn? Polemika między Ninem a Landowską i inspiratorska rola Henry’ego Lewa
The grand piano or the harpsichord? The dispute between Nin and Landowska, and Henry Lew’s inspiring role
Podziękowania
Informacje bibliograficzne – cytaty
Indeks osób
check_circle
check_circle