Książka sytuuje twórczość Bolesława Leśmiana na szerokim tle – mało dotychczas przeanalizowanego w literaturze przedmiotu – zjawiska symbolizmu rosyjskiego (w jego wersji późniejszej, związanej z działalnością symbolistów tzw. drugiego pokolenia – A. Biełego, A. Błoka, W. Iwanowa). Zestawia podstawowe elementy światopoglądu Leśmianowskiego z myślą filozoficzno-religijną Włodzimierza Sołowjowa, ojca i patrona symbolizmu rosyjskiego, z symbolistycznymi koncepcjami słowa poetyckiego, teoriami dotyczącymi muzyczności, kreacyjności, idei Wiecznej Kobiecości. Wskazuje również na analogie między wybranymi motywami poezji Leśmiana a twórczością ulubieńców symbolistów – romantyków rosyjskich takich jak: A. Fet i F. Tiutczew. Dzięki temu przedstawione w książce badania są cennym uzupełnieniem wiedzy na temat literackich związków polsko-rosyjskich okresu Młodej Polski, a także pozwalają spojrzeć na dzieło i filozofię poetycką Leśmiana z całkiem nowej perspektywy.
SPIS TREŚCI
ZAMIAST PRZEDMOWY
WPROWADZENIE
CZĘŚĆ PIERWSZA
WYJAŚNIENIA WSTĘPNE
CZĘŚĆ DRUGA
APOLOGIA EPIFANII, CZYLI MOTYW KONTEMPLACYJNEGO ZAPATRZENIA W TWÓRCZOŚCI BOLESŁAWA LEŚMIANA
I. Kontemplacja piękna - teurgiczne zadanie poezji według Sołowjowa
II. Leśmianowskie zapatrzenie a motyw kontemplacji w poezji Feta
III. Panenteistyczna wizja przyrody Tiutczewa a Leśmiana kontemplacja świata stworzonego
CZĘŚĆ TRZECIA
SYMBOLICZNE MYŚLENIE MUZYKĄ - IDEA RYTMICZNOŚCI W ONTOLOGII I GNOSEOLOGII LEŚMIANA
I. "Tworzyć nowy świat w dźwięku" - magia muzyki w symbolistycznych koncepcjach Andrieja Biełego
II. Rytm jako światopogląd - motywy muzyczne w poetyckiej filozofii Leśmiana
1. Głos istnienia, co tajemnie śpiewa, czyli o muzyce jako zasadzie istnienia
2. Gnoseologiczna rola muzyki - muzyczne ścieżki prowadzące w byt
CZĘŚĆ CZWARTA
KREACJONISTYCZNA WYOBRAŹNIA SYMBOLISTÓW
I. De la creation avant toute chose...? - symbolistyczny prymat tworzenia nad poznaniem
II. Leśmianowskie metafory czynu twórczego
1. Traf słoneczny mię stworzył - świetlisty kreacjonizm i kolorowa kontemplacja
3. Nazywanie jako tworzenie
CZĘŚĆ PIĄTA
WIECZNA KOBIECOŚĆ - SYMBOLISTYCZNA KONCEPCJA MIŁOŚCI W TWÓRCZOŚCI BOLESŁAWA LEŚMIANA
I. Utopia erotyczna - miłość zmysłowa w ujęciu Władimira Sołowjowa
II. Leśmianowski motyw zmysłowej pieszczoty
III. Oblicza "Wiecznej Dziewczęcości" - idea kobiecości w twórczości Leśmiana
ZAKOŃCZENIE
check_circle
check_circle