Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
ISBN
978-83-242-3612-1
ISBN E-book
978-83-242-6433-9
Rok wydania
2020
Premiera
2020-02-28
Liczba stron
368
Format
150x235
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf, mobi, epub)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

"Miłość jest nieświatowa, rzadka i apolityczna"

Hannah Arendt

 

Powroty do dawnych tematów często nie należą do łatwych. Powodują je: konieczność dokonywania nieustannych uzupełnień, reinterpretacji… albo melancholia za przeszłością, w której – jak w kryształowym zwierciadle z baśni o Królowej Śniegu – można ujrzeć jeszcze raz swoje, niestety już przez czas zniekształcone, oblicze. Powrót do twórczości filmowej Wojciecha Hasa – z okazji 20. rocznicy jego śmierci – a także wpisanie dwóch jego filmów: Rękopisu znalezionego w Saragossie i Sanatorium pod Klepsydrą, do dziesiątki arcydzieł polskiej kinematografii, skłoniły mnie do odszukania tekstów, dzięki którym przed laty „trafiłam” na autora ekranizacji prozy Brunona Schulza.

Wojciech Has, jako Artysta, opowiadał w swoich filmach o przemijaniu, zapominaniu, bólu i śmierci. Oby koniec „wspólnego świata”, w którym egzystują Reżyser, jego twórczość i my, Widzowie, nigdy nie nastąpił, a więc nie oznaczał przyjęcia „pojedynczej perspektywy”. Has na pewno bardzo by sobie tego życzył. Dlatego gorąco zapraszam do świata polifonicznego, magicznego i fantastycznego… stworzonego niejako dla i przez tego Mistrza Ruchomych Obrazów.  

Iwona Grodź

 

„Książka ta stanowi modelowe studium w zakresie badań nad interartystycznymi związkami filmu z innymi sztukami w perspektywie indywidualnej twórczości. (...) praca powodowana koniecznością dokonywania nieustannych uzupełnień i interpretacji, odsłania szerokie kulisy i głębokie podłoże Hasowskich inspiracji, jego genealogii duchowej i artystycznej, która legła u źródeł jego dzieła. Autorka roztacza przed nami bardzo szeroką erudycyjną panoramę najrozmaitszych fenomenów z dziedziny literatury, malarstwa czy muzyki, jaką ewokują filmy Hasa. Interesuje ją również krąg współpracowników artysty, a także głęboki ślad, jaki zostawił w polskiej kinematografii dzięki swojej charyzmatycznej działalności pedagogicznej w łódzkiej szkole filmowej. Zważywszy na renesans zainteresowania twórczością Wojciecha Hasa (...) uważam, że obecna propozycja, zataczająca bardzo szeroki krąg humanistycznej i estetycznej refleksji, a także otwierająca nowe horyzonty poznawcze, jest cennym wkładem w rozwój badań nad kinem tego reżysera i z pewnością zasługuje na zainteresowanie”.

z recenzji prof. Tadeusza Szczepańskiego 

WSTĘP
CZĘŚĆ I
PRAOBRAZY… KILKA UWAG O DUCHOWEJ GENEALOGII WOJCIECHA HASA
1. Daleki od światła jak koty. Świat prozy i rysunków Brunona Schulza
Linia i słowo
Żelazny kapitał wyobraźni
Czas i przestrzeń
Mieszkańcy światów Schulza
Przedmioty magiczne
Świat Schulza
2. Wszystko to blaga! Eksterytorialność! Maksymilian! Cha Cha! Kilka uwag
o humorze i władzy w twórczości Brunona Schulza i Wojciecha J. Hasa
Bufonada Schulza
Blaga Hasa
3. Surrealizm w języku? (rekonesans magiczno-metaforyczny)
Lepkość, czyli o „obłości” słowa
Przezroczystość. „Zanurzyć słowa w elektrolit srebra i szyb”
Próżnia. O „nieobecności” słów
Urzeczowienie. O „materialności” słowa
Lewitacja. „Słowa jak gołębie”
Zagmatwanie. „Słowa w nieładzie jak włosy poprawiane ręką”
4. Has Schulzem podszyty… Krótkie filmy Wojciecha Hasa
CZĘŚĆ II
BIAŁE PLAMY… KILKA UWAG O SŁOWACH I OBRAZACH
1. Wybieraj nieosiągalne… Wojciech Has wobec adaptacji filmowej
Warstwa wizualna filmu i pojęcie medium
Malarskość filmu a obrazowość adaptowanej literatury
Malarskość filmu a wyobraźnia plastyczna reżysera
2. Scenografia – wypowiedź intymna. Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa (1973)
Światło i barwa
Plener
Wnętrze
Rekwizyty
Kostium i charakteryzacja
3. Ciało i cień. Odbiór Sanatorium pod Klepsydrą Brunona Schulza (1934) i Wojciecha Jerzego Hasa (1973)
Odbiorca i sytuacja odbiorcza w filmie
Widz
Fabuła i znak.
4. Kiedy obraz chciał być ciałem…
5. Kiedy słowo chciało być ciałem…
Postscriptum
CZĘŚĆ III
PRZYCZYNKI, UZUPEŁNIENIA, ADDYCJE
1. Róża i krzyż. Czerwone tarcze Jarosława Iwaszkiewicza i Wojciecha Hasa. Niezrealizowane filmy...
Czerwone tarcze Jarosława Iwaszkiewicza i Wojciecha Hasa
Historia i cenzura
Postscriptum
2. Komiksy Jerzego Skarżyńskiego
Jerzy Skarżyński jako twórca komiksów fantastycznych
Fantastyka: obraz i słowo – kilka uwag o komiksie i jego medium…
Fantastyka a problem komunikacji na przykładzie komisów Jerzego Skarżyńskiego
Fantastyka a genologia na przykładzie komiksów Jerzego Skarżyńskiego
3. Komediancki świat. Udawanie. Kilka uwag o serialu Komediantka Jerzego Sztwiertni
Wyrafinowanie i masowość
Autobiografizm i autotematyzm a problem adaptacji
Dodatek
CZĘŚĆ IV
NASTĘPCY…?
1. Faksymile…? Casus Doroty Kędzierzawskiej i Mariusza Grzegorzka
Indywidualności – Kędzierzawska
Filmowy sampling Mariusza Grzegorzka na przykładzie etiudy Krakatau (1986)
Mariusz Grzegorzek i Krakatau
2. Dorota Kędzierzawska – prolog do oryginalnej twórczości
Czy na pewno o miłości…?
Czy na pewno młodość…?
Czy na pewno feminizm…?
Między miastem a prowincją… teraźniejszością i przeszłością
Zakończenie
ZAKOŃCZENIE
ANEKS 1
WYWIADY
1. Rozmowa z Jerzym Skarżyńskim (1924–2004) – malarzem, scenografem filmowym i teatralnym
2. Korespondencja listowna z 2001 roku z Tadeuszem Kwiatkowskim (1920 –2007) – pisarzem, scenarzystą filmowym, m.in. Rękopisu znalezionego w Saragossie Wojciecha. J. Hasa
3. „Dobry operator potrafi przekonać reżysera, że to on ma rację”. Rozmowa z operatorem filmowym Witoldem Sobocińskim (1929–2018) z 2010 roku… nie tylko o współpracy z Wojciechem J. Hasem
4. Kino w czystej postaci… Rozmowa z Anne Guérin-Castell, m.in. o twórczości Wojciecha J. Hasa w 2010 roku
Dodatek
ANEKS 2
ANKIETA
BIBLIOGRAFIA
SPIS ILUSTRACJI I RYSUNKÓW
FILMOGRAFIA – FILMY FABULARNE (PEŁNOMETRAŻOWE) WOJCIECHA J. HASA
ABSTRAKT W JĘZYKU ANGIELSKIM
INDEKS NAZWISK
SPIS TREŚCI

Iwona Grodź

Iwona Grodź, dr   literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog i psycholog sztuki. Interesuje się ponadto kulturoznawstwem, teatrem i filozofią, a także ideą „korespondencji” sztuk, szczególnie: literatury-filmu- teatru-malarstwa i muzyki.

Absolwentka filologii polskiej, historii sztuki i muzykologii UAM. Studentka psychologii.

Autorka m.in. książek: Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Wydawnictwo Obraz-Słowo-Terytoria, Gdańsk 2008; Jerzy Skolimowski, „Więź”, Warszawa 2010; Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005; Synergii sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, PWN, Warszawa 2015; Between Dream and Reality, Peter Lang, Berlin 2018 i wielu innych publikacji naukowych.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf, mobi, epub)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Iwona Sowińska

Chopin idzie do kina

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
17,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 17,00 zł
Tadeusz Sobolewski

Kino swoimi słowami

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
Loading...