
Zarówno istota, jak i funkcje tybetańskich bóstw są na Zachodzie mało znane. Elementy ikonograficznego przedstawienia bóstw są zazwyczaj odczytywane dosłownie, co prowadzi do wypaczonej interpretacji – na przykład do uznania strażników za demony, a buddyzmu tybetańskiego za zdegenerowaną odmianę religii propagującą ich kult. W książce podjęto analizę zagadnienia „strażnika” czy „bóstwa opiekuńczego” w wierzeniach i ikonografii. Przedstawiono rozmaite kategorie istot uważanych przez buddyzm tybetański – ludowy i ortodoksyjny – za strażników oraz omówiono różne aspekty ich kultu. Na tle bogatego materiału źródłowego i etnologicznego wyróżniono Sześciorękiego Mahakalę, jako pełniącego funkcje przypisywane wielu kategoriom bóstw należących do panteonu. Jego przypadek stanowił dogodną podstawę do badań nad istotą bóstw i ich rolą w buddyjskiej tantrze.
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Kategoria bóstw panteonu tybetańskiego
2. Pochodzenie strażników
3. Natura bóst medytacyjnych
4. Mahakala - pochodzenie i klasyfikacja
5. Rozprzestrzenianie się kultu sześciorękiego Mahakali
6. Symbolika sześciorękiego Mahakali i jego orszaku
7. Klasyfikacja u funkcje ofiar
8. Sadhana Czadrupy
9. Rola sześciorękiego Mahakali w życiu adepta
Zakończenie
Aneks
Bibliografia
Spis fotografii
Indeks nazwisk
Wizerunek wiedźmy w piśmiennictwie staropolskim XVI i XVII wieku
Harry Rowohlt i Caspar von Schrenck-Notzing. Zderzenie dwóch narracji o Niemcach po 1945 roku
Filmowe zarządzanie pamięcią. Kino polskie 2005–2020 o historii najnowszej
Urbanistyka „à la française”. Tysiąc lat doświadczeń i europejskich innowacji. Dopełnienie obrazu, tom II: Francja nowożytna. Od narodzin absolutyzmu do epoki oświecenia
Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych
Procesy o czary w Polsce w wiekach XV-XVIII
Trojanki Jana Klaty
Od "potwornej szmiry" do "własnego kiczu". Proza popularna w polskiej kulturze literackiej lat 50. XX wieku
Machupicchu. Między archeologią i polityką
Historia antysemityzmu (t. 1-2)
Śmierć Don Kichota. O nowości w kulturze i literaturze ponowoczesnej
Cytaty z młodości. Rozmowy Wacława Krupińskiego z ludźmi kultury
Historia kina polskiego 1895-2014
Czas. Rynek w Krakowie / Time. Kraków’s Main Market Square
Cytaty z młodości. Rozmowy Wacława Krupińskiego z ludźmi kultury
Film japoński a kultura europejska. Obcość przezwyciężona?
Erotyzm ponowoczesny
Wartości Wschodu i wartości Zachodu. Spotkania cywilizacji
Na początku był „brulion”. O modelach kultury i poezji roczników sześćdziesiątych
check_circle
check_circle