• Nowy
Figury obecności w cyfrowych mediach. Od hipertekstu do sztucznej inteligencji
Figury obecności w cyfrowych mediach. Od hipertekstu do sztucznej inteligencji
ISBN
978-83-242-4006-7
ISBN E-book
978-83-242-6772-9
Wydanie
1
Rok wydania
2024
Premiera
2024-06-18
Liczba stron
304
Format
135x205
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf, epub, mobi)
25,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Seria Projekty Komparatystyki

 

Książka Mariusza Pisarskiego przekonująco udowadnia, że literaturoznawstwo, studia kulturowe i humanistyka w ogólności powinny włączać interaktywne fikcje i – szerzej – literaturę elektroniczną do swoich badań. Figury obecności w cyfrowych mediach to praca dojrzała, napisana językiem naukowym, opartym na precyzyjnej terminologii, ale jednocześnie stylem przejrzystym i jasnym; praca charakteryzująca się nowatorskimi propozycjami, oryginalnością, a także doniosłymi naukowo wnioskami. To niezwykle cenne przedsięwzięcie. I też przekonująco udowodnione. Mariusz Pisarski proponuje w swojej książce systematyzację badawczą i konkretne instrumentarium, sięga do poetyki i retoryki, przymierzając je do literatury elektronicznej (nie darmo tytuł jednego z rozdziałów brzmi: Cyfrowa retoryka i semiopoetyka). Wart docenienia jest też fakt, że badacz z powodzeniem i pełną swobodą przemieszcza się po obszarach retoryki, poetyki, antropologii kultury i antropologii literatury i zarazem najnowszych konstatacji na temat przemian literackich.

prof. Anna Łebkowska

Figury obecności w cyfrowych mediach to książka w pełni autorska, wnosząca pierwszorzędny wkład twórczy w rozwój literaturoznawstwa cyfrowego, w szczególności cyfrowej semiopoetyki, postrzeganej jako składnik ewolucyjny poetyki i retoryki, zmieniających się wraz z rozwojem tekstów wieloznakowych i interaktywnych w retorykę i poetykę semiotyczną i sprawczą – angażującą w kształtowanie warstwy wyrażania tekstu i znaczeń tekstowych działania użytkownika oraz warstwę programistyczną. Mariusz Pisarski odkrywa i charakteryzuje figury, które bądź to uzyskują nowe reprezentacje w cyfrowym środowisku, bądź to są przez nie kreowane. Proponuje doskonale udokumentowane i przekonujące innowacje w zakresie figur tekstowych sprawczej semiopoetyki i szeroko rozumianej retoryki. Tym samym twórczo uczestniczy w tworzeniu języka opisu cyfrowego świata. Książka Mariusza Pisarskiego jest pozycją obowiązkową dla badaczy literatury i szerzej – kultury cyfrowej, ale również pozycją ważną dla nowoczesnego literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i medioznawstwa oraz tych odbiorców i uczestników współczesnej, cyfrowej sztuki (i szerzej kultury), którzy poddają ją pod refleksję.

prof. Ewa Szczęsna

 

Mariusz Pisarski – badacz, producent i promotor literatury elektronicznej, założyciel pisma „Techsty. Literatura i nowe media”. Jest autorem cyfrowych adaptacji klasyki literackiej, m.in. internetowej powieści paragrafowej Bałwochwał na podstawie opowiadań Brunona Schulza oraz hipertekstowej adaptacji Pamiętnika znalezionego w Saragossie Jana Potockiego, kolaboratywnej powieści Piksel Zdrój, a także tłumaczem hipertekstów literackich i producentem rekonstrukcji cyfrowych klasycznych dzieł literatury elektronicznej, takich jak utwory Michaela Joyce’a popołudnie, pewna historia (2013) czy Twilight. A Symphony (2022). Jako adiunkt w Katedrze Mediów i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie uczestniczy w międzynarodowych projektach naukowych w Polsce, Słowacji, Czechach i USA. Działa w Pracowni Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych Uniwersytetu Warszawskiego, jest sekretarzem Centrum Badań nad Literaturą Elektroniczną na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, członkiem Literary Advisory Board oraz Electronic Literature Organization, a także współpracownikiem naukowym Electronic Literature Lab na Washington State University Vancouver. Współautor książki The Challenges of Born-Digital Fiction: Editions, Translations, and Emulations (z Dene Grigar, Cambridge 2023). Autor pierwszej polskiej monografii hipertekstu literackiego – Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy (Kraków 2013). Współredaktor monografii Remediation: Crossing Discursive Boundaries. Central European Perspective (z Bogumiłą Suwarą, Berlin–Bratislava 2019).

 

Publikacja ukazała się nakładem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie i TAiWPN Universitas. Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Doskonała nauka II

Wstęp

Założenia

Cyfrowa retoryka i semiopoetyka

Omówienie rozdziałów

Rozdział I. Tropy cyfrowe

Tropy cyfrowe w perspektywie ewolucyjnej

Tropy materialne i cyfrowe

Symulakra i cyfrowe mimesis

Podłoże tropu cyfrowego

Metafora

Alegoria

Figury w powieści hipertekstowej popołudnie, pewna historia

Tekst-szrapnel – pionierskie figury animacji

Ślepe zaułki i sensoryczne klamry

Trop cyfrowy – sprzężenie zwrotne mimesis i diegesis

Rekursje i powroty – w stronę cyfrowej syllepsy

Alegoria performatywna

Syllepsa

Metalepsa

Hiperlepsa – wzmocniona figura obecności

Metafory interfejsowe – historia i rodzaje

Rozdział II. Cyfrowa podróż – motywy spaceru, żeglugi i eksploracji w splocie reprezentacji i recepcji

Hiperlepsa w książce artystycznej – Ulica Sienkiewicza w Kielcach

Performatywne metonimie J.R. Carpenter – wzdłuż wybrzeża, przed ekranem

Figury obecności w narracyjnych systemach hipertekstowych

Rozdział III. Motyw domu i jego realizacje w literaturze cyfrowej

Między technē a poiesis. Medium jako czynnik modelujący gatunki, tematy i figury

Konkretyzacja metafor w ewolucji i współistnieniu mediów – między drukiem a hipertekstem

Interaktywna fikcja – dom jako przestrzenna baza danych

Założycielski gatunek IF – dom w interaktywnej grze tekstowej Zork   

Narracje tworzone zespołowo – MUD-y i Hipertekstowy Hotel

Hiperleptyczne ujęcia topiki miejsca w opowieściach tworzonych w Twine i w powieściach aplikacjach

Rozdział IV. Cielesny współudział użytkownika w tworzeniu figur obecności

Poezja, media i paradoks przedstawieniowy – współudział figur cyfrowych w reprezentacji realnego

Strategie obecności w mediach mieszanych – Uncle Buddy’s Phantom Funhouse

Pozatekstowe sposoby angażowania odbiorcy w tradycji analogowej i cyfrowej

Powieści aplikacje jako pole remediacji figur obecności

Hiperlepsa i metalepsa w Maginary Semyona Polyakovskiego. Między iluzją a antyiluzją

Rodzaje zwrotów do czytelnika w Maginary

Typy interakcji angażujące ciało: refleksje i pytania

Haptyczność i kinestezyjność – problemy metodologiczne

Immersja, emersja, dyspersja jako efekty figur obecności

Rozdział V. Efekt Elizy – konwersacja z komputerem jako figura obecności

Tradycja dialogu i personifikacja jako podłoże sztuki promptu

Między efektem Elizy a efektem Szkłowskiego – formy artystyczne wobec językowej sztucznej inteligencji

Generatory cybertekstowe a sztuczna inteligencja – krótka historia

Stanisław Lem jako pionier systemów konwersacyjnych, czyli Elektrybałt dziś

Alexa i jej literackie nakładki – (prawie) sztuczna inteligencja

Narodziny Lizy Gennart – społeczna obecność programów konwersacyjnych opartych na GPT

Między small data a big data – generatory autorskie wobec modeli LLM

Konwersacje ironiczne jako krytyka społeczna – Imperium Ducha

Test na pisarza – Kathryn Cramer kontra sztuczna inteligencja

Konstrukty obecności – podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia

Spis ilustracji

Indeks osobowy

Mariusz Pisarski

Mariusz Pisarski – badacz, producent i promotor literatury elektronicznej, założyciel pisma „Techsty. Literatura i nowe media”. Jest autorem cyfrowych adaptacji klasyki literackiej, m.in. internetowej powieści paragrafowej Bałwochwał na podstawie opowiadań Brunona Schulza oraz hipertekstowej adaptacji Pamiętnika znalezionego w Saragossie Jana Potockiego, kolaboratywnej powieści Piksel Zdrój, a także tłumaczem hipertekstów literackich i producentem rekonstrukcji cyfrowych klasycznych dzieł literatury elektronicznej, takich jak utwory Michaela Joyce’a popołudnie, pewna historia (2013) czy Twilight. A Symphony (2022). Jako adiunkt w Katedrze Mediów i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie uczestniczy w międzynarodowych projektach naukowych w Polsce, Słowacji, Czechach i USA. Działa w Pracowni Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych Uniwersytetu Warszawskiego, jest sekretarzem Centrum Badań nad Literaturą Elektroniczną na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, członkiem Literary Advisory Board oraz Electronic Literature Organization, a także współpracownikiem naukowym Electronic Literature Lab na Washington State University Vancouver. Współautor książki The Challenges of Born-Digital Fiction: Editions, Translations, and Emulations (z Dene Grigar, Cambridge 2023). Autor pierwszej polskiej monografii hipertekstu literackiego – Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy (Kraków 2013). Współredaktor monografii Remediation: Crossing Discursive Boundaries. Central European Perspective (z Bogumiłą Suwarą, Berlin–Bratislava 2019).

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Figury obecności w cyfrowych mediach. Od hipertekstu do sztucznej inteligencji
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf, epub, mobi)
25,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...