Sobolewski częściej mówi o tym, w czym się zanurzamy bez naszego przyzwolenia, bez naszej zgody. Nie ma w tej postawie nic z publicystyki. Jest operowanie wielowarstwową aluzją, delikatnymi napomknięciami, jest budowanie atmosfery.
Magdalena Hniedziewicz
Wyrazistość osobowości dawała pewność, że Sobolewski będzie „robił swoje”, że pójdzie swoją ścieżką. Mówię o intuicjach, takie rzeczy się wyczuwa, odczytuje z rozmaitych nieraz przypadkowych znaków. Kto zresztą wyczuwa, ten wyczuwa. Ja wyczuwałem.
Jerzy Pilch
Jest więc Sobolewski artystą, w którego twórczości w sposób naturalny spotyka się kultura z naturą, spotyka się myślenie w kategoriach przeszłości, trwałych podstaw rozumienia i odczuwania świata, z dostrzeganiem otaczającej nas rzeczywistości.
Stanisław Rodziński
Owładnięte przemijaniem malarstwo Stanisława Sobolewskiego pozostaje więc w znacznym stopniu niezależne od przemian, jakie z biegiem czasu dokonują się w sztuce współczesnej. Jest niespieszne, podlega własnym rytmom, karmi się osobistymi przeżyciami, dialogiem z przeszłością, spotkaniami z naturą i tradycją literacką.
Renata Rogozińska
Stanisław Sobolewski - ur. w 1952 r. w Krakowie. Studia w zakresie filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim (1971–1976) oraz na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie (1974–1979). Uzyskał dyplom w pracowni prof. Zbigniewa Grzybowskiego w r. 1979. W roku akademickim 1989/90 stażysta w pracowni prof. Stefana Gierowskiego w ASP w Warszawie. Zatrudniony w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie w 1979 roku. Tytuł profesora sztuk plastycznych otrzymał w 2000 roku. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Uprawia malarstwo sztalugowe. Prace swe pokazywał na 24 wystawach indywidualnych i ok. 100 zbiorowych w kraju i zagranicą. Zrealizował m in. cykle „Krajobrazy szpitalne”, „Wesołe Miasteczko”, „Pocztówki z domu obłąkanych”, „Sielanki”, „Mity”, „Złom żelazny – legenda”.
Usprawiedliwienie
Wergiliusz na rozstajach
Malarz zwierzyniecki
Ślad na drogach
Plakatówki i kredki woskowe, czyli malarz w szkole
Mój mistrz
Myśląc o Czapskim
Ikar z Czechowic
Upadek smaku, niedostatek talentów?
Martyrologia
Przygoda z Odyseją
Malarstwo w dramatach mistycznych Słowackiego
O kwaśnych owocach szlachetnych intencji
Ciałko z dziurką oraz inne gry sztuczne i zabawy społeczne
Sieczka
Nota redakcyjna
check_circle
check_circle