• Nowy
  • Dodruk
Awangarda między kuchnią a łazienką. Maria Pinińska-Bereś i Jerzy Bereś
Awangarda między kuchnią a łazienką. Maria Pinińska-Bereś i Jerzy Bereś
ISBN
978-83-242-4113-2
ISBN E-book
978-83-242-6768-2
Wydanie
1
Rok wydania
2024
Premiera
2024-08-30
Liczba stron
376
Format
165x240
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
-20%
55,20 zł
69,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 55,20 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf)
27,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 27,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Historie opowiedziane przez Bettinę Bereś są informacjami bezcennymi, bo pochodzą bezpośrednio od córki, która była uczestniczką wielu opisanych wydarzeń. Jej subiektywne spojrzenie pozwala zajrzeć w głąb, poznać szczegóły niewidoczne dla oczu obserwatora zewnętrznego. Oprócz tego niektóre legendy związane z funkcjonowaniem Marii i Jerzego w świecie artystycznym zostają w książce zweryfikowane.
Dodatkowo Bettina ma niezwykły dar opowiadania. Robi to w sposób szczery, bezpośredni, niepozbawiony humoru, jednocześnie nie pomijając faktów, które mogą być przykre czy wstydliwe. Ten sposób pisania sprawia, że uznani na kartach historii sztuki artyści, jakimi byli Maria Pinińska i Jerzy Bereś, stają się dla nas bliskimi osobami, z którymi czujemy bezpośrednią więź. Długo namawiałam Bettinę do spisania tych historii rodzinnych, gdyż jestem ich ogromną fanką. A teraz cieszę się, że dzięki tej publikacji zostały one ocalone na zawsze.
dr hab. Iwona Demko

Książka Bettiny Bereś jest dla historii sztuki niezwykle cenna, ponieważ z perspektywy córki dwojga osób artystycznych, wręcz ikonicznych dla sceny artystycznej PRL-u, pokazuje to, co nieoficjalne, prywatne i zakulisowe. Doskonale uzupełnia zatem stan badań o Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzym Beresiu, informując o kontekstach, które nie zawsze możemy wyczytać z samych dzieł.
prof. dr hab. Marta Smolińska

Wspaniale opisana historia kilku pokoleń niezwykłej rodziny, piórem artystki i córki wybitnych polskich artystów. Rozpięta między XIX i XXI wiekiem, jest cenną kroniką życia artystycznego w czasach PRL-u. Bettina Bereś kreśli jednocześnie galerię barwnych postaci, które ukształtowały autorkę, a następnie pokolenie jej dzieci. To biograficzna narracja, która odsłania przed czytelnikami i czytelniczkami zaskakujące kulisy powstawania prac, a jednocześnie dla nas wszystkich może być lekcją pielęgnowania najdrobniejszych wspomnień i historii. Książka jest dla mnie niezwykle bliska nie tylko ze względu na przyjaźń artystki z Cricoteką, ale też z perspektywy mieszkanki będącego kolejnym bohaterem książki osiedla zamieszkiwanego przez rodzinę Beresiów.
Natalia Zarzecka
Dyrektorka Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie


Bettina Bereś – artystka wizualna, malarka, hafciarka, ceramiczka, graficzka. Wraz z Martą Tarabułą założyła i prowadziła przez cztery lata jedną z pierwszych niekomercyjnych, prywatnych, niezależnych od władz PRL galerii, Galerię Zderzak. Współtworzyła galerię i stowarzyszenie Otwarta Pracownia. Wystąpiła z niego w 2019 roku. Aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym, urządziła ponad czterdzieści wystaw indywidualnych często o znaczących tytułach: Obrazy w czasie zarazy (1995), Bez gruntu (2002), Wyprałam (2018), Nie wyglądaj przez cudze okno (2023). Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych: Krzątaczki i Decydentki w Domu Norymberskim w Krakowie (2015 i 2018), Wieża Bab 2 w Galerii Białej w Lublinie (2021), Niech szyją! Współczesna rzeźba uszyta w Studio Cannaregio w Wenecji oraz w CSW w Toruniu (2022 i 2023). Jest autorką dwóch realizacji efemerycznych w ramach Land Art Festiwalu w Bubel-Granna nad Bugiem: Uczta w Bublu (2018) i Ogród wspomnień (2019). W 2015 roku założyła Wypożyczalnię obrazów, z której każdy może skorzystać, nie angażując środków finansowych.

Ściągawka  
Wstęp   
Część pierwsza
Jeszcze piękny świat! Wojna i co dalej?     
Część druga
Chłopak z Nowego Sącza   
Część trzecia
Sztuka ważniejsza niż lodówka      
Akademia  
Wystawa w Domu Plastyka   
Ślub     
Cudem zdobyte mieszkanie    
Lipa    
Goście   
Osiedlowe sesje fotograficzne      
Papier mâché    
Cokoły i inne zgryzoty   
Jedyna realizacja kościelna rodziców   
Kostanjevica na Krki i Forma Viva      
Wakacje   
Szkoła   
Babcia Lya   
Czy kobieta jest człowiekiem?   
Maszyna marki Łucznik   
Piękna na własnych warunkach   
Pejzaż wewnętrzny   
Dziewczyna w borowinie   
Kuchnia   
Taniec ze stolarzem   
Bez taryfy ulgowej   
Burzliwa przyjaźń z Kantorem     
Tratwa Meduzy i plażowiczka z walizkami   
Przepowiednia II   
Dla Jerzego Beresia nagość nie była celem   
Krzysztofory   
Prawdziwym atrybutem awangardy były spodnie hippisa   
Zwid wielki   
Świątynia dumania     
Pranie
   
Manifestacja to nie happening     
Szoking w Piwnicy pod Baranami   
Rzeźba Roku, Spotkania Krakowskie i Konwersatorium Interdyscyplinarne „Sztuka – Religia – Nauka”  Proszek Ixi   
Sympozjum feministyczne   
Stoimy z ojcem w przeciągu     
Na pograniczu cudów    
Sylwestry     
Strój Jerzego Beresia   
Teleeefon!   
Mamo, chodźmy już do domu   
Plenery Pytań   
Hunwejbini   
Rok 1975 i dwie akcje z twarzą     
Zaginione dzieła   
Licytacja wiązki drewna   
Wyjazdy zagraniczne   
Gdzie wy będziecie mieszkać?    
Kobiece „ja”  
Można umrzeć i jednocześnie żyć   
Mama, tata i ja   
Nie chciał brać w tym udziału  
Nie zapomniałam   
Podziękowania   
Indeks osobowy

Bettina Bereś

Bettina Bereś – artystka wizualna, malarka, hafciarka, ceramiczka, graficzka. Wraz z Martą Tarabułą założyła i prowadziła przez cztery lata jedną z pierwszych niekomercyjnych, prywatnych, niezależnych od władz PRL galerii, Galerię Zderzak. Współtworzyła galerię i stowarzyszenie Otwarta Pracownia. Wystąpiła z niego w 2019 roku. Aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym, urządziła ponad czterdzieści wystaw indywidualnych często o znaczących tytułach: Obrazy w czasie zarazy (1995), Bez gruntu (2002), Wyprałam (2018), Nie wyglądaj przez cudze okno (2023). Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych: Krzątaczki i Decydentki w Domu Norymberskim w Krakowie (2015 i 2018), Wieża Bab 2 w Galerii Białej w Lublinie (2021), Niech szyją! Współczesna rzeźba uszyta w Studio Cannaregio w Wenecji oraz w CSW w Toruniu (2022 i 2023). Jest autorką dwóch realizacji efemerycznych w ramach Land Art Festiwalu w Bubel-Granna nad Bugiem: Uczta w Bublu (2018) i Ogród wspomnień (2019). W 2015 roku założyła Wypożyczalnię obrazów, z której każdy może skorzystać, nie angażując środków finansowych.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Awangarda między kuchnią a łazienką. Maria Pinińska-Bereś i Jerzy Bereś
Książka
-20%
55,20 zł
69,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 55,20 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf)
27,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 27,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

13.05.2020
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 31,20 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
23,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 23,00 zł
Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
13,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 13,00 zł
Książka
-40,00 zł
5,00 zł
45,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 5,00 zł
E-book (pdf)
17,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 17,00 zł
Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
14,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 14,00 zł
Szymon Wróbel

Ćwiczenia z przyjaźni

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
16,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 16,00 zł
Loading...