Na recenzowany tom składają się studia interdyscyplinarne sytuujące się na pograniczu literaturoznawstwa, antropologii, teorii muzyki, sound studies, kulturoznawstwa i medioznawstwa. Zagadnieniem centralnym książki jest głos w jego różnych aspektach – jako zjawisko zmysłowe, jako przejaw bezpośredniej obecności autora, jako fenomen fizjologiczny, jako narzędzie perswazji, jako pole eksperymentu, a nawet jako pejzaż dźwiękowy. Takie podejście przesuwa perspektywę badawczą z tradycyjnego zapisu (słów, dźwięków) ku performatywności, wydarzeniowości, konkretności i ulotności głosu. Autorki i autorzy zamieszczonych w książce artykułów nie dążą jednak do prostego przeciwstawienia głosu zapisowi, starają się natomiast wyartykułować bogate niuanse ich współzależności. Książka podejmuje temat aktualny i – biorąc pod uwagę rozwój mediów – przyszłościowy. Stanowi ważny przyczynek do dyskusji o paradygmatycznej zmianie kulturowej.
Dr hab. Marcin Trzęsiok, prof. AM,
Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Od redaktorów
PISMO, PISANIE I FENOMEN GŁOSU
Tadeusz Sławek
Olśniewająca ortografia. Dickinson, Thoreau, cummings i radość głosu
Jakub Momro
Głos jest literą
Andrzej Hejmej
„...d o t k n ą ć inne ciało”. Głos i skryptoralność
Katarzyna Ciemiera
Usłyszeć Innego. Głos zdeponowany w tekście w warunkach kultury akuzmatycznej
Norbert Gacek
S/P – między słuchaniem a pisaniem w Les Soirées de Paris Rolanda Barthes’a
Dominik Antonik
Głos pisarza jako znak tożsamości. Od etyki do ekonomii, od jednostkowości do reprodukcji
LITERATURA NA GŁOS
Elżbieta Winiecka
Widmowość lektury. Głos autora a granice interpretacji wiersza
Tomasz Kunz
„Śmiertelne piosenki” Marcina Świetlickiego. Głos – skryptoralność – metalepsa
Dorota Walczak-Delanois
O rytmach serca w najnowszych wierszach. Uwagi na marginesie „bicia, szmerów i arytmii” współczesności
Karolina Górniak-Prasnal
„Mówiąc milczę”. Zapisy Krystyny Miłobędzkiej w perspektywie sound studies i w projektach intermedialnych
SŁUCHANIE I DOŚWIADCZENIA SENSORYCZNE
Tomasz Misiak
(O)pisanie słuchającego. Na marginesie Notatek z terenu Marcina Dymitera
Anna R. Burzyńska
Możliwe niemożliwe światy Bartosza Zaskórskiego
Adam Regiewicz
Odgłosy od głosu – między biologią a muzyką. Na marginesie Słownika odgłosów somatycznych
Jakub Koryl
Luter: słowa i zmysły (z warsztatu hermeneutyki multisensorycznej XVI wieku)
(AWANGARDOWE) EKSPERYMENTY
Beata Śniecikowska
Głosy Europy – dźwięk w intermedialnych wcieleniach poematu Anatola Sterna
Monika Kopcik
Sens dźwiękowy Słopiewni (Tuwim, Szymanowski, Themersonowie)
Piotr Bogalecki
Dochodząc do głosu. Wiersze-partytury w audiosferze polskiej neoawangardy
Aleksandra Reimann-Czajkowska
Słuchając opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella, Nahuma Tate’a i Stanisława Barańczaka
GŁOS, UMUZYCZNIENIA, TRANSPOZYCJE
Małgorzata Janicka-Słysz
Głos i jego barwa. Studium z pamięci emocjonalnej. Refleksje o muzyce Krzysztofa Pendereckiego
Agnieszka Draus
Dwa wiersze Czesława Miłosza w interpretacji Pawła Mykietyna – między dźwiękiem i głosem, literaturą i muzyką
Kinga Kiwała
Słowo – znaczenie – brzmienie. Audycje Andrzeja Krzanowskiego
Iwona Puchalska
Głos koncertujący – wokół projektu „Chopin bez fortepianu”
Katarzyna Kucia-Kuśmierska
Poezja na głos z towarzyszeniem muzyki jazzowej: Wisława Szymborska – Tomasz Stańko i Ewa Lipska – Leszek „HeFi” Wiśniowski
Bibliografia
Indeks osób
check_circle
check_circle