Czytanie estetyki. O ufności w przeszłość i przyszłość literatury
Czytanie estetyki. O ufności w przeszłość i przyszłość literatury
ISBN
978-83-242-4090-6
ISBN E-book
978-83-242-6796-5
Wydanie
1
Rok wydania
2024
Premiera
2024-10-15
Liczba stron
428
Format
150x235
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Zapowiedź
Powiadom o dostępności
Dostępne od 15.10.2024
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
Zapowiedź
Powiadom o dostępności
Dostępne od 15.10.2024
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Moja ufność w przyszłość literatury wywodzi się z przekonania, że istnieją rzeczy, które tylko literatura może wypowiedzieć za pośrednictwem sobie tylko właściwych środków wyrazu.
Italo Calvino

Obowiązkiem humanisty, powiadają niektórzy, jest zadawanie sobie „pytania fundamentalnego: „po jakie licho robię, to co robię?”. A zatem trzeba zapytać: po co nam, czytelnikom i badaczom literatury, kategorie estetyczne? Czy warto się nimi zajmować dlatego, że estetyka pół wieku temu zyskała miano pierwszej filozofii i jej ranga w naukach humanistycznych znacząco wzrosła? Czy też dlatego, że „estetyczna przemiana świata człowieka” jest dobrze rozpoznaną tendencją kulturową XXI wieku? Czy może wprost przeciwnie, nie z powodu aktualnej koniunktury, ale raczej umacniającego się przekonania, że są one dobrem  trwałym?
ze wstępu: Apologia kategorii estetycznych

Książka Magdaleny Popiel, Czytanie estetyki. O ufności w przeszłość i przyszłość literatury jest niezwykłej urody opowieścią o przestrzeni literatury i o świecie człowieka – twórcy uwikłanego w artystyczne słowo i działanie, opowieścią opartą na pomyśle widzenia kategorii estetycznych w nieustannym ruchu tworzącym wciąż nowe, zmienne konstelacje, splatające estetykę z bogactwem i nędzą, rozkoszą i kaprysem życia. Jest to więc książka z zakresu antropologii literatury, i równocześnie – chciałoby się powiedzieć słowami tytułów znanych powieści – rozprawa o egzystencji rozpiętej między ,,urodą życia” a ,,ziemią obiecaną” sztuki. Jak celnie określi tę ideę sama Autorka, „melanż tego, co artystyczne, i tego, co egzystencjalne”.
z recenzji prof. dr hab. Anny Krajewskiej, UAM

Prof. dr hab. Magdalena Popiel pracuje w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się literaturą modernizmu w perspektywie estetycznej i antropologicznej oraz komparatystyką literacką i kulturową. Autorka książek: Świat artysty. Modernistyczne estetyki tworzenia (2018), Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty (2008), Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej (1999). Współredaktorka Światowej historii literatury polskiej. Interpretacje (2020) oraz The Routledge World Companion to Polish Literature (2022). Redaktorka naukowa serii „Biblioteka Narodowa” Ossolineum (2005–2010), współtwórca serii „Biblioteka Polska” wydawnictwa Universitas, członek redakcji „Przestrzeni Teorii”, Rady Programowej „Ricerche slavistiche” i „Biuletynu Polonistycznego”, współredaktor serii „Inventio. Antropologia Tworzenia – Krytyka Genetyczna – Interpretacja” (WUJ i WUŚ); prezes honorowy Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych, współorganizatorka Światowych Kongresów Polonistów.

WSTĘP
APOLOGIA KATEGORII ESTETYCZNYCH
ROZDZIAŁ I. UWAŻNOŚĆ I POWAGA  
• Praktykowanie uważności. O Józefie Czapskim  
• Kultura powagi (gravitas) i edukacja. Z Witoldem Gombrowiczem w tle
ROZDZIAŁ II. POETYKA WIELKOŚCI (GRANDIS) I POLITYKA. RZUT OKA W STRONĘ XIX WIEKU
• O monumentalności
• Potęga brzydoty. Władysław Reymont
ROZDZIAŁ III. SIŁA CIĄŻENIA: MATERIALNOŚĆ, KRZYK, STIMMUNG (WOKÓŁ WCZESNEGO MODERNIZMU)
• Ciężar materii. Rilke i Simmel czytają rzeźby Augusta Rodina
• Patos krzyku. Stanisław Przybyszewski
• Stimmung od nowa. Wacław Berent
ROZDZIAŁ IV. FORMY ŻYCIA SŁOWA I OBRAZU. ESTETYKA ARCHIWUM PAPIEROWEGO I CYFROWEGO
• Po co malarzowi pióro? Stanisław Wyspiański  
• Po co nam cyfrowe archiwum modernistycznego artysty?
ROZDZIAŁ V. KAPRYS I WDZIĘK
• Anatomia kaprysu  
• Kaprysy wyobraźni. Bruno Schulz
• Niewdzięczne gry z wdziękiem
ROZDZIAŁ VI. GENIUSZ. TRZY HISTORIE STWARZANIA GENIUSZA
• Strategia kulturowa: Leonardo da Vinci wśród awangardzistów
• Proceder rodzinny. Witkiewicz i Witkacy
• Między nami geniuszami. Gombrowicz i Dubuffet
ROZDZIAŁ VII. SZTUKA JAKO ŚWIECKA MAGIA. TAJEMNICE TWORZENIA
ROZDZIAŁ VIII. KAIROS. PANDEMIA I WOJNA – CZAS LITERATURY (MIŁOSZ I CZAPSKI)
ANEKS
• Estetyka antropologiczna
• Między filozofią sztuki a filozofią kultury. Nurty estetyki przełomu XX i XXI wieku w zarysie
NOTA BIBLIOGRAFICZNA
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK

Magdalena Popiel

Prof. dr hab. Magdalena Popiel pracuje w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się literaturą modernizmu w perspektywie estetycznej i antropologicznej oraz komparatystyką literacką i kulturową. Autorka książek: Świat artysty. Modernistyczne estetyki tworzenia (2018), Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty (2008), Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej (1999). Współredaktorka Światowej historii literatury polskiej. Interpretacje (2020) oraz The Routledge World Companion to Polish Literature (2022). Redaktorka naukowa serii „Biblioteka Narodowa” Ossolineum (2005–2010), współtwórca serii „Biblioteka Polska” wydawnictwa Universitas, członek redakcji „Przestrzeni Teorii”, Rady Programowej „Ricerche slavistiche” i „Biuletynu Polonistycznego”, współredaktor serii „Inventio. Antropologia Tworzenia – Krytyka Genetyczna – Interpretacja” (WUJ i WUŚ); prezes honorowy Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych, współorganizatorka Światowych Kongresów Polonistów.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Czytanie estetyki. O ufności w przeszłość i przyszłość literatury
Książka
Zapowiedź
Powiadom o dostępności
Dostępne od 15.10.2024
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
Zapowiedź
Powiadom o dostępności
Dostępne od 15.10.2024
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...