• Nowy
Marsjanie i Wenusjanki? O języku młodych Polek i Polaków
Marsjanie i Wenusjanki? O języku młodych Polek i Polaków
ISBN
978-83-242-4100-2
ISBN E-book
978-83-242-6793-4
Wydanie
1
Rok wydania
2024
Premiera
2024-09-23
Liczba stron
392
Format
150x235
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
-20%
33,60 zł
42,00 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf, epub, mobi)
25,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Różnice w języku kobiet i mężczyzn to temat wzbudzający powszechne zainteresowanie. Narosło wokół niego wiele prawdziwych i nieprawdziwych opinii i przekonań. Czy prawdą jest, że kobiety są bardziej gadatliwe od mężczyzn, znają więcej nazw kolorów, posługują się emocjonalnym i poprawniejszym językiem, a mężczyźni częściej używają wulgaryzmów? Czy, jak sugeruje głośna książka Johna Graya pt. Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus, obie grupy mówią odmiennymi językami: marsjańskim i wenusjańskim, przez co prawdziwe porozumienie między nimi nie jest możliwe? Na podstawie obszernych i nowatorskich badań własnych z udziałem ponad 700 młodych Polek i Polaków autorka pierwszej tego typu w Polsce, przystępnie napisanej książki próbuje znaleźć odpowiedzi na te i inne intrygujące pytania.

O czym jest ta książka?
Rozdział 1. Badania nad językiem kobiet i mężczyzn
1.1. Wprowadzenie
1.2. Podstawowe terminy
1.3. Z historii badań nad językiem kobiet i mężczyzn
1.4. Kultura kontra biologia – teorie tłumaczące zróżnicowanie języka uwarunkowane płcią
1.5. Polskie badania nad językiem płci
1.6. Założenia metodologiczne monografii
1.7. Podsumowanie
Rozdział 2. Jakie cechy przypisujemy językowi kobiet i mężczyzn?
2.1. Wprowadzenie
2.2. Badania nad przekonaniami o języku kobiet i mężczyzn
2.3. Badanie 1 – narracja męska i kobieca w opowiadaniach licealistów i licealistek
2.4. Badanie 2 – identyfikacja płci autora/ autorki tekstu prasowego
2.5. Podsumowanie
Rozdział 3. Kobiety mają bogatsze słownictwo kolorystyczne niż mężczyźni
3.1. Wprowadzenie
3.2. Badania nad nazwami kolorów w języku kobiet i mężczyzn
3.3. Badanie 3 – bierna znajomość nazw kolorów niepodstawowych przez studentki i studentów
3.4. Badanie 4 – czynna znajomość nazw kolorów przez młodzież studencką
3.5. Badanie 5 – znajomość angielskiego słownictwa kolorystycznego przez studentki i studentów
3.6. Badanie 6 – barwy w opisach obrazka przez licealistów i licealistki
3.7. Podsumowanie
Rozdział 4. Język kobiet jest bardziej emocjonalny niż język mężczyzn
4.1. Wprowadzenie
4.2. Różnice między płciami w wyrażaniu emocji
4.3. O języku emocji
4.4. Badanie 7 – emocje w wypowiedziach młodzieży studenckiej
4.5. Badanie 8 – zdrobnienia i spieszczenia
4.6. Badanie 9 – ekspresja negatywnych emocji
4.7. Badanie 10 – emocje w narracjach młodzieży licealnej
4.8. Badanie 11 – użycie przymiotników przez uczniów i uczennice w szkole podstawowej
4.9. Podsumowanie
Rozdział 5. Język mężczyzn jest bardziej wulgarny niż język kobiet
5.1. Wprowadzenie
5.2. Podstawowe pojęcia
5.3. Badania nad stosowaniem wulgaryzmów
5.4. Badanie 12 – młodzież studencka o wulgaryzmach
5.5. Badanie 13 – młodzież licealna o wulgaryzmach
5.6. Badanie 14 – wulgaryzmy w opowiadaniach licealistek i licealistów
5.7. Badanie 15 – wulgaryzmy w wypowiedziach studentek i studentów
5.8. Podsumowanie
Rozdział 6. Kobiety są bardziej gadatliwe od mężczyzn
6.1. Wprowadzenie
6.2. Badania nad liczbą słów w wypowiedziach kobiet i mężczyzn
6.3. Badanie 16 – długość tekstów licealistek i licealistów
6.4. Badanie 17 – długość tekstów studentek i studentów
6.5. Podsumowanie
Rozdział 7. Kobiety posługują się językiem sprawniej i poprawniej niż mężczyźni
7.1. Wprowadzenie
7.2. Kompetencja językowa, poprawność i błąd językowy
7.3. Badania nad sprawnością i poprawnością językową dziewcząt/ kobiet i chłopców/ mężczyzn
7.4. Badanie 18 – umiejętności werbalne licealistek i licealistów
7.5. Badanie 19 – poprawność językowa tekstów młodzieży licealnej
7.6. Badanie 20 – poprawność językowa tekstów studentek i studentów
7.7. Podsumowanie
Uwagi końcowe
Aneks – wybrane teksty objęte badaniami
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks pojęć
Summary

Jolanta Szpyra-Kozłowska

Jolanta Szpyra-Kozłowska – prof. dr hab., pracuje w Katedrze Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego UMCS. Jej dorobek naukowy obejmuje osiem książek, redakcję sześciu tomów wieloautorskich oraz ponad stu artykułów z zakresu fonetyki i fonologii języka angielskiego i polskiego, fonodydaktyki i językoznawstwa genderowego. Jej najważniejsze monografie to The Phonology-Morphology Interface; Three Tiers in Polish and English Phonology; Wprowadzenie do współczesnej fonologii; Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim (współautorstwo: M. Karwatowska); Pronunciation in EFL Instruction. Organizatorka prestiżowych międzynarodowych konferencji językoznawczych i redaktorka serii wydawniczej w wydawnictwie Peter Lang.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Marsjanie i Wenusjanki? O języku młodych Polek i Polaków
Książka
-20%
33,60 zł
42,00 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf, epub, mobi)
25,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 19,60 zł
Loading...