
Literatura europejska i łacińskie średniowiecze E.R. Curtiusa jest jego głównym dziełem. Należy do tych kilku książek, na których opiera się współczesne literaturoznawstwo porównawcze. Nieprawdopodobna erudycja Curtiusa sprawia, że widzimy ciągłość motywów, wydarzeń, przenośni itp. aż do dzisiaj. Jego książka ma znaczenie fundamentalne, jest nieustannie cytowana, pełni rolę swoistej encyklopedii literackiej. Przeznaczona jest dla pracowników naukowych, studentów, nauczycieli oraz uczniów szkół średnich.
I LITERATURA EUROPEJSKA
II ŚREDNIOWIECZE ŁACIŃSKIE
1. Dante i poeci starożytni
2. Świat starożytny i świat nowożytny
3. Wieki średnie
4. Średniowiecze łacińskie
5. Romania
III LITERATURA I EDUKACJA
1. Sztuki wyzwolone
2. Pojęcie artes w średniowieczu
3. Gramatyka
4. Studia anglosaskie i karolińskie
5. Autorzy z programów szkolnych
6. Uniwersytety
7. Sententiae i exempla
IV RETORYKA
1. Miejsce retoryki
2. Retoryka w starożytności
3. System retoryki antycznej
4. Starożytność póżnorzymska
5. Hieronim
6. Augustyn
7. Kasjodor i Izydor
8. Ars dictaminis
9. Wibald z Corvey i Jan z Salisbury
10. Retoryka, malarstwo, muzyka
V TOPIKA
1. Topika mowy pocieszającej
2. Topika historyczna
3. Afektowana skromność
4. Topika wstępu
5. Topika zakończenia
6. Inwokacja do Natury
7. Świat na opak odwrócony
8. Chłopiec i starzec
9. Stara kobieta i dziewczyna
VI BOGINI NATURA
1. Od Owidiusza do Klaudiana
2. Bernard Silvestris
3. Sodomia
4. Alan z Lilie
5. Eros i moralność
6. Romans o Róży
VII METAFORYKA
1. Metafory żeglarskie
2. Metafory osobowe
3. Metafory związane zjedzeniem
4. Metafory cielesne
5. Metafory teatralne
VIII POEZJA l RETORYKA
1. Poetyki antyczne
2. Poezja i proza
3. System stylistyki średniowiecznej
4. Wymowa sądowa, polityczna i panegiryczna w poezji średniowiecznej
5. Topoi niewyrażalności
6. Przewyższanie (przesada)
7. Pochwała współczesnych
IX BOHATEROWIE i WŁADCY
1. Bohaterstwo
2. Bohaterowie Homera
3. Wergiliusz
4. Późna starożytność i wczesne średniowiecze
5. Pochwala władców
6. Broń i studia
7. Szlachectwo duszy
8. Uroda
X KRAJOBRAZ IDEALNY
1. Egzotyczna fauna i flora
2. Poezja grecka
3. Wergiliusz
4. Retoryka okolicznościowa a opisy przyrody
5. Zagajnik
6. Rozkoszne miejsce
7.Krajobraz epicki
XI POEZJA l FILOZOFIA
1. Homer i alegoria
2. Twórczość literacka i filozofia
3. Filozofia w późnym antyku pogańskim
4. Filozofia i chrześcijaństwo
XII POEZJA I TEOLOGIA
1. Dante i Giovanni del Virgilio
2. Albertino Mussato
3. Autokomentarz Dantego
4. Petrarka i Boccaccio
XIII MUZY
XIV KLASYCYZM
1. Rodzaje i katalogi autorów
2. „Starożytni" i „nowocześni"
3. Tworzenie się kanonu kościelnego
4. Kanon średniowieczny
5. Nowoczesne formowanie kanonu
XV MANIERYZM
1. Klasycyzm i manieryzm
2. Retoryka a manieryzm
3. Manieryzmy formalne
4. Podsumowanie
5. Epigramat i styl puenty
6. Baltasar Gracián
XVI KSIĄŻKA JAKO SYMBOL
1. Goethe na temat tropów
2. Grecja
3. Rzym
4. Biblia
5. Wczesne średniowiecze
6. Późne średniowiecze
7. Księga Natury
8. Dante
9. Szekspir
10. Zachód i Wschód
XVII DANTE
l. Dante jako klasyk
2. Dante i tradycja łacińska
3. Boska komedia i rodzaje literackie
4. Figury przykładowe w Boskiej komedii
5. Osoby Boskiej komedii
6. Mit i proroctwo
7. Dante i wieki średnie
XVIII EPILOG
1. Spojrzenie wstecz
2. Początki literatur w językach wernakulamych
3. Umysł i forma
4. Ciągłość
5. Naśladowanie i tworzenie
Ekskursy
I O NIEWŁAŚCIWYM ROZUMIENIU STAROŻYTNOŚCI W WIEKACH ŚREDNICH
II „FORMUŁA POBOŻNOŚCI" I POKORA
III TERMINOLOGIA GRAMATYCZNA I RETORYCZNA W METAFORACH
IV ŻART I POWAGA W LITERATURZE ŚREDNIOWIECZNEJ
1. Późna starożytność
2. Kościół i śmiech
3. Żart i powaga w pochwałach władców
4. Żart w hagiografii
5. Komizm w epice
6. Dowcip kuchenny i inne ridicula
V PÓŹNOANTYCZNA NAUKA O LITERATURZE
1. Kwintylian
2. Gramatyka późnorzymska
3. Makrobiusz
VI WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKA l ŚREDNIOWIECZNA WIEDZA O LITERATURZE
1. Hieronim
2. Kasjodor
3. Izydor
4. Aldhelm
5. Poezja wczesnochrześcijańska
6. Notker Balbulus
7. Aimeric
8. Studia nad literaturą w XII i XIII w.
VII FORMY EGZYSTENCJI POETY ŚREDNIOWIECZNEGO
VIII BOSKIE SZALEŃSTWO POETY
IX POEZJA JAKO UNIEŚMIERTELNIENIE
X POEZJA JAKO ROZRYWKA
XI POEZJA A SCHOLASTYKA
XII DUMA POETY
XIII ZWIĘZŁOŚĆ JAKO IDEAŁ STYLU
XIV ETYMOLOGIA JAKO KATEGORIA MYŚLENIA
XV KOMPOZYCJE LICZBOWE
XVI PRZYSŁOWIA LICZBOWE
XVII UMIESZCZANIE IMIENIA AUTORA W LITERATURZE ŚREDNIOWIECZNEJ
XVIII O „RYCERSKIM SYSTEMIE CNÓT"
XIX MAŁPA JAKO METAFORA
XX „OPÓŹNIENIE" KULTURALNE HISZPANII
XXI BÓG JAKO ARTYSTA
XXII TEOLOGICZNA TEORIA SZTUK W LITERATURZE HISZPAŃSKIEJ VII w.
XXIII CALDERONA TEORIA SZTUK A ARTES LIBERALES
XXIV MONTESQUIEU, OWIDIUSZ I WERGILIUSZ
XXV DIDEROT I HORACY
Wykaz skrótów
Od tłumacza
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy i terminologiczny
check_circle
check_circle