Tematem książki są technologiczne i kulturowe przemiany, w które jest uwikłana fotografia, a także ślad, jaki technika zostawia w środowisku przyrodniczym. Autorka śledzi je na tle współczesnych koncepcji „humanistyki ekologicznej”, takich jak studia ekokulturowe, literaturoznawcza ekokrytyka czy badania nad wizualną kulturą ekologiczną. Nurty te – ważne w dobie gwałtownych przeobrażeń środowiska – są jednak tylko tłem rekonstrukcji artystycznych opowieści o świecie. Łączą się w nich codzienne praktyki fotograficznej dokumentacji, naukowe podejście do rzeczywistości oraz działania twórcze i eksperymentalne. W narracjach o plastiku, betonie, roślinach, wodzie i energii artyści krytycznie analizują ludzkie dziedzictwo odciśnięte w materiałach, żywych organizmach i rzeczach. Kształtują one wyobraźnię i wrażliwość przyrodniczą odbiorców przekazów medialnych, jakże istotną dla myślenia o naturokulturowej tkance otaczającego nas świata.
Wprowadzenie. FOTOGRAFIA PO ANTROPOCENIE: W STRONĘ WYOBRAŹNI PRZYRODNICZEJ
Ekologizacja wiedzy i sztuki
Naturokulturowość fotografii
Produkcja i praca
Zanieczyszczenie (w) fotografii
Nadprodukcja
Wyobraźnia przyrodnicza
Rozdział 1. PLASTIK
(Pre)historia plastiku
Krajobraz z plastikowych odpadów
Cyrkulacja plastiku
Jeszcze więcej przedmiotów
Powrót do fotografii
Rozdział 2. BETON
Genealogia betonu
Co jednak znaczy „beton”?
Piękno betonowej architektury?
A może jednak wzniosłość?
Duchy betonu
Naprawiając szkody
Ostatnie pokrewieństwo – indeks
Rozdział 3. ROŚLINY
Fotograficzne zielniki
Sztuka (z) roślin
Chwasty
Chimery
Kolekcjonowanie jako kolonizowanie
Techniki roślinne w environmental literacy
Rozdział 4. WODA/LÓD
Poza estetykę? Woda w dyskursie nauki i polityki
Kulturowa pamięć oceanu?
Katastrofy: powodzie, susze
Wzdłuż rzek, przez morze
Ku biegunom Ziemi
(Nie)skuteczność obrazu fotograficznego? Przypadek aqua alta
Rozdział 5. MATERIE
Metafory ciała – fotografia mikroskopowa
Poetyzowanie rentgenografii
Polityczność termogramów
Ślad i napromieniowanie
Czas – bieg słońca i wymieranie
Zakończenie. PO CO FOTOGRAFOWAĆ PRZYRODĘ?
PODZIĘKOWANIA
NOTA BIBLIOGRAFICZNA
BIBLIOGRAFIA
SPIS ILUSTRACJI
INDEKS OSÓB
check_circle
check_circle