
Zawarte tu rozważania o pojęciu tożsamości narodowej i jego schorzeniach nawiązują do poprzednich prac Autorki (Narkotyk mitu, 1995 i Pogranicza w centrum Europy, 2003), poświęconych zagadnieniom historycznej samoświadomości Słowian, ich tradycjom kulturowym oraz rozwojowi myśli politycznej i społecznej w aspekcie porównawczym. Zaprezentowane tu patologiczne syndromy naroowej tożsamości, jakich byliśmy i jesteśmy świadkami, narzucają pytania o ich genezę, toteż głównym przedmiotem refleksji stały się te elementy z dziejów kultury, które owe procesy autoidentyfikacyjne kształtowały w sposób znaczący.
SPIS TREŚCI
Kilka uwag wstępnych
I. Źródła świadomości i pamięci historycznej społeczeństw słowiańkich
1. Historiografia i publicystyka
2. Literatura i folklor
II. Tradycja a tożsamość narodowa
1. Tradycja i aksjologia
2. Religia jako tradycja narodowa. Etnizacja religii
III. Mesjanizmy narodowe
1. Typologiczne zróżnicowanie
2. Mity etnogenezy jako próby uzasadnień narodowych mesjanizmów
IV. Język jako element tozsamości
1. Separatyzmy językowe i tendencje purystyczne
2. Język pojęć i nowomowa. Infantylizacja narodowej świadomości poprzez język
V. Strategie adaptacyjne Słowian w świecie postkomunistycznym i obszary nieprzystosowania
1. Trwałość czy zanim granicy kultur wewnątrz Europy?
2. Tożsamość narodowa czy tożsamość stref kulturowych?
Indeks nazwisk
Matki i córki we współczesnej Polsce
Dwa "misteria" romantyczne. Novalis - Słowacki
O aniołach
Między fizyką a filozofią. Filozofia przyrody i filozofia fizyki w pismach Mariana Smoluchowskiego
Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy
Historie i narracje
Czas wolny, turystyka i rekreacja w perspektywie socjologicznej
Postawy wobec Żydów wyrażone w narracjach warszawskich seniorów. Studium socjologicznej analizy dyskursu
Podmiotowość i historia w filozofii społecznej Hegla, Marksa i Adorna
"Inny świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura
ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego
Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej
check_circle
check_circle