Nawiązując do tytułu jednego z artykułów Antoniny Lubaszewskiej Śmierć w tekście – przeciw śmierci tekstu, można by powiedzieć, że cała książka to tekst – przeciw śmierci, w tym przypadku oczywiście przeciw śmierci zmarłej w roku 2022 badaczki. Ona sama jest obecna w tym tomie tekstowo, gdyż poprzez tekst własny, zatytułowany Psalm 91 (90) „Kto się w opiekę…” (Qui habitat in adiutorio Altissimi) w przekładzie Jana Kochanowskiego. Ślady obecności – kultura pamięci – „łączność ludzi ze sobą poprzez wieki…”. (…) Tym, co najmocniej uderzyło mnie w artykułach zgromadzonych w tomie „Drobiny, odpryski, resztki”... Formy diafaniczne, jest jedność w różnorodności. Mowa o różnorodności, gdyż znajdują się w nim rozprawy historycznoliterackie, teoretycznoliterackie, polonistyczne, komparatystyczne, literaturoznawcze, muzykologiczne, edytorskie, takie, które wykorzystują bardziej tradycyjne perspektywy badawcze, jak i takie, w których zaznaczają się perspektywy najnowsze (ekokrytyka). Mowa o jedności, ponieważ wszystkie teksty, choć oczywiście na różne sposoby i w różnym stopniu, zawierają refleksję na temat tytułowych drobin, odprysków i resztek. Ta spójność pokazuje rozległość i nośność poruszanej przez Antoninę Lubaszewską problematyki literackiej „mikrologii” na przestrzeni co najmniej dwustu lat, od romantyzmu poczynając, a kończąc na najnowszych zjawiskach w literaturze, sztuce i kulturze.
dr hab. Andrzej Zawadzki, prof. UJ
Elementy, struktury, formy diafaniczne, Andrzej Hejmej, Anna Folta-Rusin
Antonina Lubaszewska, Psalm 91 (90) Kto się w opiekę… (Qui habitat in adiutorio Altissimi) w przekładzie Jana Kochanowskiego. Ślady obecności – kultura pamięci – „łączność ludzi ze sobą poprzez wieki…” (opracowali Anna Folta-Rusin, Michalina Lubaszewska, Andrzej Hejmej)
Anna Folta-Rusin, Mapy i ścieżki do teorii drobiazgów literackich
Elżbieta Kiślak, „Drobne strzępy przędzy myśliwej poety”. Marginalia ewangeliczne Słowackiego
Włodzimierz Szturc, Poetyka fragmentu, czyli quantum sive totum (Schleiermacher, Schlegel, Ironia)
Aleksandra Wojda, Praktyki czasopiśmiennicze epoki Biedermeiera a cykliczne konstelacje Lieder
Ewa Skorupa, „Tapicerski zmysł” Elizy Orzeszkowej, czyli umiłowanie szczegółu
Ewa Paczoska, Kawałek. Piosenka w powieści realistycznej jako znacznik
Mateusz Skucha, Traktacik ekologiczny Józefa Ignacego Kraszewskiego
Cezary Zalewski, Fotografi e znad Niemna
Dorota Wojda, Arabeska i gnoza. Złote iskry Bolesława Leśmiana
Anna Zdanowicz, Książeczki mieszczące się na dłoni. „Sapho” i „Minjatury” – dwie polskie serie publikacji miniaturowych z lat 20. XX wieku
Maria Jolanta Olszewska, Historia wojny z okruchów budowana, czyli Konstantego Rychlewskiego Zapiski z lat wojny. 17.IX.1939–9.VIII.1945
Piotr Sobolczyk, Poplamione krwią kalesony, od których zaczęła się wojna (Jerzego Andrzejewskiego „pisk szczególiku”)
Jolanta Dudek, Dwa wiersze o miłości: transpozycja i oryginał. Ręce Kazimierza Wierzyńskiego i somewhere i have never travelled gladly beyond Edwarda Estlina Cummingsa
Anna Czabanowska-Wróbel, Notatka do elegii. Jak powstał wiersz Adama Zagajewskiego Wielkie statki
Andrzej Hejmej, „Mówiąc nie tylko do siebie”. Poemat prozą i głos Julii Hartwig
Dorota Korwin-Piotrowska, Bez przeoczenia. O Wariacjach Geldbergowskich Ewy Lipskiej
Magdalena Lubelska, Śląska szkoła wzniosłości. O felietonach Szczepana Twardocha
Anna Burzyńska, Fragmenty Rolanda Barthes’a Natalia Kiedyk, Próba niedoczytania porównawczego, czyli wybrane zagadnienia związane z utworem lirycznym w kontekście fi lozofii
Romana Ingardena i Jacques’a Derridy
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle