
Tworzywem potraktowanym à rebours, które wykorzystują twórcy Legend Polskich, jest polski mit romantyczny. Kreując w opozycji do niego swoją narracją, odrzucają wpisane w niego: martyrologię, figurę ofiary i brak sprawczości. Manifestuje się to nie tylko w przywołanych wypowiedziach i deklaracjach Tomasza Bagińskiego i Marcina Dyczaka, lecz też w uczynieniu protagonistą ich narracji Jana Twardowsky’ego, w postaci którego przywoływane są też cechy kreowanego wcześniej przez Roberta Więckiewicza Lecha Wałęsy w Człowieku z nadziei Andrzeja Wajdy, a także Polaków dokonujących rewolucji w 1989 roku i odnoszących sukcesy później, dzięki wierze, że nie ma przeszkód i ograniczeń, których nie można pokonać. Ze względu na udział w Legendach Polskich Krystyny Jandy i Roberta Więckiewicza, identyfikowanych z trylogią Andrzeja Wajdy Człowiek z marmuru, Człowiek z żelaza, Człowiek z nadziei, dzieło Tomasza Bagińskiego sytuuje się w opozycji do będącego źródłem nobilitacji paradygmatu, który w projekcie Allegro jest konsekwentnie dekonstruowany. Dlatego też, przyglądając się Legendom Polskim z perspektywy psychoanalizy, można stwierdzić, że destruktywny Tanatos został w nich wyparty przez witalnego Erosa, przez co można je uznać za jedną z prób kreacji narracji będącej nośnikiem pozytywnie waloryzowanego polskiego mitu tożsamościowego (fragment książki, s. 47–48).
Wstęp
I. Jesteśmy tacy jak Wy. Legendy Polskie jako branding Allegro
II. Stworzyć sieć opowieści. Legendy Polskie jako supersystem rozrywkowy
III. Postmodernistyczne palimpsesty
Mariacki płonie
Twardowsky w kosmosie
Boruta z Raczek
Kołodziej, Boguś Kołodziej
Jaga w matriksie
IV. Legendy Polskie jako Kino Nowej Przygody
Zakończenie
Bibliografia
Indeks
Dr hab. Katarzyna Kaczor, prof. UG - Katedra Kulturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego; zajmuje się badaniem kultury popularnej ze szczególnym uwzględnieniem polskiej literatury fantasy i kina gatunków. Autorka książek Od Draculi do Lestata. Filmowe portrety wampira (1998); Geralt, czarownice i wampir. Recykling kulturowy Andrzeja Sapkowskiego (2006); Z "getta" do mainstreamu. Polskie pole literackie fantasy (1982–2012) (2017); Jaga w matriksie. Legendy Polskie w epoce konwergencji (2024) oraz współautorka Kina Nowej Przygody (2011).
Agamemnon
Góry – przestrzenie i krajobrazy. Studia z historii literatury i kultury
„Wiem, o co ci chodziło…". Przeszłość jest moją ojczyzną. Wiersze
Czytanie Irzykowskiego
Anioł Ślązak Mickiewicza
Dialogi z tradycją. Rozprawy i szkice historycznoliterackie
Historia jako narracja i doświadczenie w tekstach Jana Szczepańskiego, Józefa Pilcha i Jana Wantuły
Literatura jako ćwiczenie duchowe. Dzieło Czesława Miłosza w perspektywie postsekularnej
Wokół Zagłady. Szkice o literaturze Holokaustu
Podróże z Conradem. Szkice
Druga płeć na wygnaniu. Doświadczenie migracyjne w opowieści powojennych pisarek polskich
Anty-teoria literatury
Język a tożsamość. Język hiszpański w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach
Wiersz jako ikona. O poznaniu estetycznym
Czytanie estetyki. O ufności w przeszłość i przyszłość literatury
Intymna lokalność. O prywatnych ojczyznach pisarzy
Kino-ja. Życie w kadrach filmowych
check_circle
check_circle