Tworzywem potraktowanym à rebours, które wykorzystują twórcy Legend Polskich, jest polski mit romantyczny. Kreując w opozycji do niego swoją narracją, odrzucają wpisane w niego: martyrologię, figurę ofiary i brak sprawczości. Manifestuje się to nie tylko w przywołanych wypowiedziach i deklaracjach Tomasza Bagińskiego i Marcina Dyczaka, lecz też w uczynieniu protagonistą ich narracji Jana Twardowsky’ego, w postaci którego przywoływane są też cechy kreowanego wcześniej przez Roberta Więckiewicza Lecha Wałęsy w Człowieku z nadziei Andrzeja Wajdy, a także Polaków dokonujących rewolucji w 1989 roku i odnoszących sukcesy później, dzięki wierze, że nie ma przeszkód i ograniczeń, których nie można pokonać. Ze względu na udział w Legendach Polskich Krystyny Jandy i Roberta Więckiewicza, identyfikowanych z trylogią Andrzeja Wajdy Człowiek z marmuru, Człowiek z żelaza, Człowiek z nadziei, dzieło Tomasza Bagińskiego sytuuje się w opozycji do będącego źródłem nobilitacji paradygmatu, który w projekcie Allegro jest konsekwentnie dekonstruowany. Dlatego też, przyglądając się Legendom Polskim z perspektywy psychoanalizy, można stwierdzić, że destruktywny Tanatos został w nich wyparty przez witalnego Erosa, przez co można je uznać za jedną z prób kreacji narracji będącej nośnikiem pozytywnie waloryzowanego polskiego mitu tożsamościowego (fragment książki, s. 47–48).
Wstęp
I. Jesteśmy tacy jak Wy. Legendy Polskie jako branding Allegro
II. Stworzyć sieć opowieści. Legendy Polskie jako supersystem rozrywkowy
III. Postmodernistyczne palimpsesty
Mariacki płonie
Twardowsky w kosmosie
Boruta z Raczek
Kołodziej, Boguś Kołodziej
Jaga w matriksie
IV. Legendy Polskie jako Kino Nowej Przygody
Zakończenie
Bibliografia
Indeks
Dr hab. Katarzyna Kaczor, prof. UG - Katedra Kulturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego; zajmuje się badaniem kultury popularnej ze szczególnym uwzględnieniem polskiej literatury fantasy i kina gatunków. Autorka książek Od Draculi do Lestata. Filmowe portrety wampira (1998); Geralt, czarownice i wampir. Recykling kulturowy Andrzeja Sapkowskiego (2006); Z "getta" do mainstreamu. Polskie pole literackie fantasy (1982–2012) (2017); Jaga w matriksie. Legendy Polskie w epoce konwergencji (2024) oraz współautorka Kina Nowej Przygody (2011).
Realizm magiczny - przewodnik (praktyczny)
Różewicz i Herbert. Aksjologiczne aspekty twórczości
Literatura, głupcze! Laboratoria nowoczesnej kultury literackiej
Działalność literacka polskiego środowiska pijarskiego w dobie Oświecenia
Być agentem wiecznej idei. Przemiany poglądów estetycznych Debory Vogel
Nie(do)czytane. Pisarki nowoczesności przełomu XIX i XX wieku
Wybaczyć Bogu. Hiob w literaturze podejmującej tematykę II wojny światowej
Strach, śmiech i łzy. Dyskursy antropologiczne w literaturze (nie tylko) śląskiego baroku
Sytuacja Norwida
Spojrzenia z zewnątrz. Witold Gombrowicz w literaturze argentyńskiej (1970–2017)
„Niesłychana tyrania oraz inne postępki wielkiego księcia moskiewskiego...” (1566–1572). Relacja dla Pana Jana Chodkiewicza
Pisma wybrane (Heinrich Kunstmann)
Obrazy, co mogą. Studium przeobrażania świata przez fotografię
CiałoTeksty. Literackie i filmowe reprezentacje transpłciowości
Język a tożsamość. Język hiszpański w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach
Czytanie estetyki. O ufności w przeszłość i przyszłość literatury
Wiersz jako ikona. O poznaniu estetycznym
check_circle
check_circle