„Nic mnie już tu nie trzyma”. Emigracja Aleksandra Forda do Izraela na tle wydarzeń Marca 1968 w kinematografii polskiej
„Nic mnie już tu nie trzyma”. Emigracja Aleksandra Forda do Izraela na tle wydarzeń Marca 1968 w kinematografii polskiej
ISBN
978-83-242-4145-3
Wydanie
1
Rok wydania
2025
Premiera
2025-05-31
Format
145x205
Oprawa
twarda
Książka
Zapowiedź
Powiadom o dostępności
Dostępne od 31.05.2025
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Seria Obrachunki Fordowskie pod redakcją Grzegorza Piotrowskiego i Karola Szymańskiego

Wyjazd Aleksandra Forda z Polski w marcu 1969 roku, z „dokumentem podróży” w jedną tylko stronę, obrósł już sensacyjnymi anegdotami. Hubert Drapella twierdził na przykład, że bezpośrednim powodem emigracji reżysera były wyliczone na „ponad milion złotych!” długi wobec PZPR z tytułu zaległych składek partyjnych. Pisał: „Wezwano go przed jakieś ważne biurko: zapłaci, czy woli wyjechać za granicę? Nie miał wyboru. Rozmówca wyciągnął więc z szuflady przygotowany paszport”. Z kolei Jerzy Bergman przedstawił wyjazd twórcy „Krzyżaków” jako „ucieczkę” w „panice” po tym, jak „ktoś ze znajomych we władzach komunistycznych przekazał mu, że następnego dnia zostanie aresztowany i oskarżony o zniszczenie filmu polskiego”.

W przeciwieństwie do tego rodzaju różnych konfabulacji stanowisko historyków polskiego kina, możliwe co prawda do wyartykułowania dopiero po 1989 roku, jest jednoznaczne i ugruntowane. Przyczyną emigracji Forda była „haniebna kampania antysemicka” w Marcu 1968 roku, która uruchomiła proces czystek w przemyśle filmowym. Oskarżony o „wszystkie popełnione i niepopełnione grzechy” reżyser stał się ich „kozłem ofiarnym”, „wyjechał z kraju i nigdy już do niego nie wrócił”.

W powszechnej natomiast opinii i dyskursie popularnym czy nawet plotkarskim dominuje mniej lub bardziej wyrafinowane doszukiwanie się przyczyn emigracji Forda w cechach jego charakteru i osobowości, wybujałym ego, despotyzmie i nieposkromionych ambicjach, sposobie prowadzenia przezeń działalności zawodowej i traktowania ludzi oraz negatywnym wpływie na kształt polskiej kinematografii. Generalnie więc obarcza się „cara polskiego kina” (taką właśnie etykietę mu przylepiając) przynajmniej częściową odpowiedzialnością za nagonkę i szykany, których w Marcu doświadczył, i prezentuje jego losy po 1969 roku jako pasmo kar, które mu się poniekąd należały za to, że wyrósł ponad miarę, grzeszył zbytnią butą, rozkochiwał w sobie kobiety, z zazdrości „podcinał skrzydła” ludziom lepszym od siebie, a tak w ogóle – przede wszystkim za to, że nikt go nie lubił. 

W naszej książce chcemy odejść jak najdalej od wszelkich podobnie łatwych wyjaśnień i zastanych formułek. Nie uważamy, by to, że Ford był jakoby „wszechwładny, mało kompetentny, zachowawczy, pełen dyktatorskich zapędów, niechętny nowościom i młodemu pokoleniu”, mogło wystarczająco wytłumaczyć, co go spotkało w 1968 roku. Nie chcemy również zadowolić się dotychczasowymi ogólnikowymi odwołaniami do Marca i kampanii antysemickiej czy też reorganizacji i pokoleniowej zmiany warty w rodzimym kinie jako uzasadnieniami procesu, który doprowadził do detronizacji Forda i potraktowania go jako głównego w środowisku filmowym „kozła ofiarnego”, a w rezultacie – do jego emigracji. Naszym zamiarem jest  zaprezentowanie możliwie pełnego splotu okoliczności i panoramy wydarzeń w dłuższym interwale czasowym, a osiągających kulminację w latach 1968–1970, których głównym bohaterem będzie Aleksander Ford w decydujących momentach swego życia.

[ze wstępu do książki]

Nie miałem ani chwili wahania, odcinając się od tego wszystkiego, co się w Polsce dzieje. Reagowałem, jak zawsze, uczuciowo. Ale było to konsekwencją reakcji rozumowej – logicznej. […] uważałem za swój obowiązek powiedzieć, możliwie głośno powiedzieć, że protestuję. Sposób – najostrzejszy – na to, by odciąć się i protestować był jeden: emigracja. Niewątpliwie polityczna emigracja. […] Konsekwencją tego musiała być utrata całego mego dorobku życiowego, tzn. domu, pracy, środków utrzymania rodziny oraz – na skutek opuszczenia środowiska, w którym całe życie przebywałem – samotność. […] Czy zdawałem sobie sprawę z tego, że mój wyjazd może mieć dla mnie osobiście najgorszy wynik? Oczywiście. Tylko że pozostawanie w Polsce – jeśli by człowiek nie chciał zaprzeczyć temu wszystkiemu, czym człowiek był – oznaczałoby również najgorszy koniec.

Aleksander Ford w liście do Racheli Auerbach z 27 kwietnia 1969 roku

Solidna, ciekawa i intrygująca prezentacja historii Aleksandra Forda – jednej z ważniejszych, a pod pewnymi względami najważniejszej postaci w dziejach powojennej polskiej kinematografii. Jest to jednocześnie biografia pretekstowa, albowiem za pomocą życiorysu Forda przedstawia szersze aspekty historii kinematografii w PRL-u oraz „kampanii antysyjonistycznej” z lat 1967–1968, a poprzez to – polityczne i społeczne mechanizmy działania reżimu komunistycznego w Polsce. Praca w znaczącym stopniu rozszerza naszą wiedzę o nim, a także o korzeniach i przebiegu marcowej nagonki, w wyniku której Ford zmuszony był wyjechać z Polski, jak również o jego życiu na wygnaniu, zakończonym tragicznie kilka lat później. Książka, napisana w żywy i wciągający sposób, nie stroni od ocen, ale rzeczowo je uzasadnia.

prof. Dariusz Stola

Grzegorz Piotrowski

Grzegorz Piotrowski – doktor habilitowany nauk o sztuce, profesor Uniwersytetu Gdańskiego. Dyrektor Instytutu Badań nad Kulturą UG, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku i Collegium Civitas w Warszawie. Zajmuje się twórczością Jarosława Iwaszkiewicza i Kurta Weilla, muzyką popularną i jazzem, historią kina, operą, homotekstualnością i sztuką szkła. Jest autorem ponad stu publikacji, w tym sześciu książek i artykułów m.in. w „Tekstach Drugich”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze Współczesnej”, „Ruchu Muzycznym”. Jest także wokalistą i nauczycielem śpiewu.

Karol Szymański

Karol Szymański – historyk, doktor nauk o sztuce, adiunkt w Instytucie Badań nad Kulturą na Uniwersytecie Gdańskim. Autor monografii Krawiec, książę i chłopaki z brązu. Fantazmat homoseksualny w powojennym kinie czechosłowackim oraz artykułów w książkach (Král Šumavy: komunistický thriller, Syndrom Pogorelicia, Aleksander Jackiewicz i Spojrzenie – spektakl – wstyd) i czasopismach naukowych (m.in. „Kwartalniku Filmowym”, „Studiach z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej”, „Soudobych Dějinach”, „Rocznikach Humanistycznych”). Autor, producent i wykonawca portalu NaEkranachPRL.pl poświęconego rozpowszechnianiu i recepcji filmów w Polsce w latach 1944–1989. Miłośnik sztuki piosenki Marty Kubišovej, Anny Prucnal i Marianne Faithfull. Za najlepszy film uważa od zawsze Piknik pod Wiszącą Skałą Petera Weira.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
„Nic mnie już tu nie trzyma”. Emigracja Aleksandra Forda do Izraela na tle wydarzeń Marca 1968 w kinematografii polskiej
Książka
Zapowiedź
Powiadom o dostępności
Dostępne od 31.05.2025
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Krzysztof Loska

Nowy film japoński

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Loading...